Jump to content

Soundtrack till ROTK


Rekommenderade inlägg

En del intressanta saker:

 

Sångare: Annie Lennox, Renée Flemming, Sir James Galway, Ben Del Maestro.

 

Skådespelare som sjunger?

 

Billy Boyd(Pippin)

Viggo Mortensen(Aragorn)

 

Det står inget om Liv Tyler som enligt rykten tidigare skulle ha spelat in en låt till soundtracket.

 

Sista låten, Into the west. Jag kan knappt vänta.

 

9132_orig.jpg

Ändrad av Achtung
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Usch. Jag avskyr när föredettingar ska göra låtar till "soundtracks" (läs: samlingsskivor som har lite eller inget med filmen att göra).

 

Annie Lennox lider dessutom av problemet "dåliga låtskrivare och producenter". En av popmusikens svartaste vita röster ska inte sjunga vuxenmespop utan soul och rock. Å andra sidan så har den s.k. svarta musiken degenererat fullständigt det senaste decenniet.

 

Slutsatsen blir, som så många gånger tidigare: Det var bättre förr.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Usch. Jag avskyr när föredettingar ska göra låtar till "soundtracks" (läs: samlingsskivor som har lite eller inget med filmen att göra).

Nog fan har det med filmen att göra. Den ska ju spelas under eftertexterna. Och med tanke på hur smakfullt de har valt låta till de två tidigare("May it be", "Gollums song") så har jag stor förhoppningar på det här.

Link to comment
Share on other sites

Usch. Jag avskyr när föredettingar ska göra låtar till "soundtracks" (läs: samlingsskivor som har lite eller inget med filmen att göra).

Nog fan har det med filmen att göra. Den ska ju spelas under eftertexterna. Och med tanke på hur smakfullt de har valt låta till de två tidigare("May it be", "Gollums song") så har jag stor förhoppningar på det här.

För mig gills inte eftertexterna, bara musik som är i filmen eller till förtexterna. Hinner låten börja _innan_ eftertexterna så gills den. (T.ex. den där RATM-låten i slutet av "The Matrix".) Och eftersom Annie Lennox knappast lär spela in något själfyllt svängigt utan snarare något lågmält och eftertänksamt (*gäsp*) så lär jag knappast komma att gilla det. :P

 

Att "May it be" blev oscarsnominerad visar bara på konsekvenserna av att föredettingar tillåts spela in eftertextmusik. Eller är det kanske så att original(pop)musik i filmer i regel förefaller kass eftersom den får stor exponering utan att ha genomgått den gängse urvalsprocessen för pophits (musikproducenter, diskjockeyer och singelköpare). "Melodifestivalen-syndromet" även känt som.

 

Enya har vid ett tidigare tillfälle hottat upp en befintlig låt efter att den valts ut till en film ("Book of days" till "Drömmarnas horisont"), med gott resultat. Jag är övertygad om att en del av hennes tidigare material - varför inte "Lothlórien"? - hade stått sig mycket väl som eftertextmusik i en ny version.

 

Eller låt Tarantino plocka musiken, vetja...

 

Dewil

Ändrad av Dewil
Link to comment
Share on other sites

Vill du ha techno i eftertexterna eller.

Inse att man inte kan ha vilken popmusik som helst till lotr. Det måste vara passande till stämmningen.

 

Och såvida du inte är villig att låta Aragorn byta ordföråd med en southparkfigur så ska du nog passa dig för att sätta in tarantinomusik i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha techno i eftertexterna eller.

Inse att man inte kan ha vilken popmusik som helst till lotr. Det måste vara passande till stämmningen.

 

Och såvida du inte är villig att låta Aragorn byta ordföråd med en southparkfigur så ska du nog passa dig för att sätta in tarantinomusik i filmen.

Tarantino var ett skämt, lugn bara...

 

Musik som har rätt stämning har jag inget emot - det är blek, intetsägande, tråkig musik jag har något emot. "May it be" är en av de absolut blekaste låtarna Enya har gjort i sin karriär. Annie Lennox är en stentrist artist så länge hon inte förstår att utnyttja sin röst till rätt saker (vilket hon knappast lär göra den här gången heller, med tanke på de tidigare filmernas eftertextlåtar).

 

Men vad Quentin Tarantino kan är att välja bland musikhistoriens hela förråd av befintlig musik. Så slipper man stolpskotten till originalproducerad eftertextmusik.

 

På det hela taget är jag skeptisk till "filmmusik" som inte fyller någon funktion i filmen. Musiken ska vara en del av berättandet, inte ett sätt för filmbolaget att tjäna stålar på lättlurade konsumenter eller för skivbolaget att försöka återlansera föredettingar.

 

Tarantino kan också konsten att låta musiken vara en del av berättandet.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det här är en återlansering.

 

Hur som helst så håller jag nog delvis med om att Enya har gjort bättre låtar än May it be. Men nog har den med filmen att göra. Och jag älskar Gollums song som är så väldigt väl passande i TTT.

 

-------------------

 

Men det intressanta är ju frstås inte vem som sjunger i eftertexterna. Utan resten av soundtracket. Vad tror du om Billy Boyds sångröst? Och Har Viggo Mortensen där att göra?

 

Och varför fick inte Liv Tyler komma med? Hon har ju sagt i intervjuer att hon tagit sånglektioner för att kunna sjunga en sång till ROTK:s soundtrack.

Link to comment
Share on other sites

Jag har soundtracken till de båda första filmerna och tycker verkligen om dem. Ser verkligen fram emot att få höra vad Howard Shore satt ihop den här gången. Favoritlåten var nog "The breaking of the fellowship" i slutet på första skivan.

 

Förresten har jag för mig att jag läste (tror det var i Aftonbladet) för länge sen nånting om att Eowyn (Miranda Otto) sjunger nånting i filmen. Har jag missuppfattat detta? Hon nämns ju inte på soundtracket iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Jag har soundtracken till de båda första filmerna och tycker verkligen om dem. Ser verkligen fram emot att få höra vad Howard Shore satt ihop den här gången. Favoritlåten var nog "The breaking of the fellowship" i slutet på första skivan.

 

Förresten har jag för mig att jag läste (tror det var i Aftonbladet) för länge sen nånting om att Eowyn (Miranda Otto) sjunger nånting i filmen. Har jag missuppfattat detta? Hon nämns ju inte  på soundtracket iallafall.

jag tycker också att "The breaking of the fellowship" är jättebra.

men jag börjar verkligen bli nyfiken på filmen jag har fått veta att många i min klass redan sett den hemma hos en kille i min klass alla retar mig och försöker berätta slutet :mad2: man blir så sur på det.

:rolleyes: men jag vill se filmen den 17 december det kommer bli årets höjdpunkt.

någon som håller med? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
men jag börjar verkligen bli nyfiken på filmen jag har fått veta att många i min klass redan sett den hemma hos en kille i min klass alla retar mig och försöker berätta slutet :mad2:  man blir så sur på det.

:rolleyes:  men jag vill se filmen den 17 december det kommer bli årets höjdpunkt.

någon som håller med? :unsure:

Menar du att dina kamrater sagt att de sett Return of the King? I så fall behöver du inte oroa dig, den är inte klar än, enligt ett flertal källor och enligt vad användare remand skrivit i annan tråd.

Har de läst boken kan de naturligtvis avslöja slutet för dig, men det troligaste är att de inte känner till hur det går själva! :D

Link to comment
Share on other sites

men jag börjar verkligen bli nyfiken på filmen jag har fått veta att många i min klass redan sett den hemma hos en kille i min klass alla retar mig och försöker berätta slutet :mad2:  man blir så sur på det.

:rolleyes:  men jag vill se filmen den 17 december det kommer bli årets höjdpunkt.

någon som håller med? :unsure:

Menar du att dina kamrater sagt att de sett Return of the King? I så fall behöver du inte oroa dig, den är inte klar än, enligt ett flertal källor och enligt vad användare remand skrivit i annan tråd.

Har de läst boken kan de naturligtvis avslöja slutet för dig, men det troligaste är att de inte känner till hur det går själva! :D

sa sant som det ar sagt, fimen ar inte fardig an och jag motte pj sa sent som for en timma sedan och om han har hunnit gora klart rullen och fatt ut det pa internet pa den tiden sa skulle jag bli ganska forvanad. dessutom sitter han just nu (kl 17:17 nz tid) i weta's biograf och gar igenom dagens skord av effekter...

tre veckor kvar av effekt stress :blink:

 

;)

 

t~

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...