Jump to content

Mest irriterande i Ringen-filmerna


Vad blev du mest irriterad på i Ringen-filmerna?  

40 members have voted

  1. 1. Vad blev du mest irriterad på i Ringen-filmerna?

    • Att Faramir har blivit elak
      8
    • Inledningen i Fylke: Att det är så ljust på marken trots att himlen är täckt av moln
      1
    • Alla krystade tillbakablickar med Arwen och Aragorn
      11
    • Att den i boken så vackra Galadriel ser ut som stryk
      2
    • Eomers mustasch som gör att han ser ut som att han är harmynt
      1
    • Alla skämt om att Gimli är så kort (i samband med slaget vid Helms Klyfta)
      3
    • Att vistelsen i Moria aldrig blev lika spännande som i boken
      0
    • Merrys ofantligt fåniga uppsyn när han har hjälm på sig
      0
    • Något annat
      14


Rekommenderade inlägg

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Filmstar

För det första. Vad tyckte du, funkydan?

Välkommen till forumet.

 

Själv vet jag inte riktigt vilken jag ska ta så jag röstar på annat. Jag störde mig helt enkelt på de saker som inte kom med i filmen, men som var så bra i boken.

 

Att Faramir har blivit elak:

Jag störde mig lite på det efter att ha sett TTT, men det gick över ganska snabbt. Han blir trots allt vanlig i slutet och i extended-versionen finns det förklaringar till varför han är som han är. Därför bryr jag mig inte om det.

 

Inledningen i Fylke: Att det är så ljust på marken trots att himlen är täckt av moln:

Har inte lagt märke till det och det är en så fjuttig lite sak, så det spelar ingen roll. Då kan man lika gärna skriva varför man inte stör sig på att Frodos ärr i ROTK byter kind hela tiden. Småpotatis.

 

Alla krystade tillbakablickar med Arwen och Aragorn:

Det är däremot en sak som jag stör mig riktigt mycket på. PJ har visat flera gånger per film hur mycket Aragorn och Arwen älskar varandra m.m. Det räcker med att ha sett lite av det i ettan. Iofs så skulle det räcka om man inte visade det alls. Istället för att ha lagt dit många onödiga arwenscener så kunde man ha lagt dit bra scener ifrån böckerna. Ett starkt alternativ.

 

Att den i boken så vackra Galadriel ser ut som stryk:

Nej, jag tycker inte att hon ser ut som stryk. Cate Blanchett ser alvisk ut i filmen och har ett helt okej utseende. Fungerade bra som Galadriel.

 

Eomers mustasch som gör att han ser ut som att han är harmynt:

Onödigt alternativ. Vem bryr sig om han har en sån mustach eller inte. Det tillför inte berättelsen någonting. Röstar man på det här är man helt enkelt dum.

 

Alla skämt om att Gimli är så kort (i samband med slaget vid Helms Klyfta:

Det var en mycket stor grej som jag störde mig på i TTT. I de övriga filmerna är han inte lika komisk och dum. Synd att PJ förstörde min favoritkaraktär från böckerna.

 

Att vistelsen i Moria aldrig blev lika spännande som i boken:

Störde mig inte på det. Jag tyckte att den var mycket spännande och att PJ hade lyckats bra med balrogen. Moriadelen av filmen var mycket bra, enligt mig.

 

Merrys ofantligt fåniga uppsyn när han har hjälm på sig:

Ja, men det är ju med meningen. Han ska se fånig ut eftersom han är en hob och passar inte in bland storvuxna krigare som de från Rohan.

 

Saker som jag störde mig på:

 

1. Varför kunde inte Aragorn ha fått Narsil direkt i ettan, som han får i boken? Förstår inte hur PJ tänkte där. Visst är det lite häftigt att han får svärdet mitt i slutuppgörelsen, men so what? Det skulle ha varit lika spännande att se Aragorn slåss med Narsil i halva 1:an och hela 2:an och 3:an.

 

2. Tom Bombadill.

Jag förstår att det är egentligen onödigt att han honom med i filmen eftersom det som händer hos honom har redan berättats tidigare och tillför inte något i historien. Men det skulle ändå vara roligt att se honom på duken eftersom han är svår att få en bild av när man läser böckerna.

 

3. Legolas är så cool-scenerna.

Då syftar jag på surfingen i Helms klyfta och slakten av olifanten. Ganska tråkiga, fula och onödiga scener i filmerna. Tänk att scenen med olifanten var den enda scenen publiken klappade åt på premiären. Usch.

 

4. TTT

Allt för mycket fokusering på Rohan. Den filmen kändes minst lik boken och det är inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Greenleaf bland det mesta!

Att Faramir har blivit elak: PJ har en ganska bra förklaring till det, som man kan se om man tittar på lite extra material i TTT, som jag köper helt och hållet!

 

Inledningen i Fylke: Att det är så ljust på marken trots att himlen är täckt av moln: Inget jag tänkt på, tycker alla Fylke scener är väldigt bra!

 

Alla krystade tillbakablickar med Arwen och Aragorn: Drygt, onödigt! Man fattar ganska snabbt att dom är kära i varandra, man behöver liksom inte bli påmind...

 

Att den i boken så vackra Galadriel ser ut som stryk: Tycker Galadriel är bra! Det är ju meningen att Arwen ska vara vackrast och Galadriel på "andra plats" vilket ju stämmer bra! Sedan finns det ju ingen i filmerna som slår nån av dem. Sedan kan jag ju hålla med om att det finns snyggare skådespelare än både Liv Tyler och Cate Blanchett, men det är inte poängen, så länge allt är relativt i filmen så gör det inte mig något. Liv Tyler och Cate Blanchett är trots allt i förhållande till alla andra skådespelare snyggast!

 

Eomers mustasch som gör att han ser ut som att han är harmynt: Har jag inte tänkt på. Vad jag minns så skrev Tolkien ingenting om Eomer hade harmynt eller inte... så vem vet han kanske hade det ;)

 

Alla skämt om att Gimli är så kort (i samband med slaget vid Helms Klyfta:Jo det störde mig lite grann! Annars tycker jag att man inte får se tillräkligt mycket bråk och meningskiljaktigheter mellan dvärgen och alven, deras förhållande tycker jag saknas lite i filmerna!

 

Att vistelsen i Moria aldrig blev lika spännande som i boken: Tycker Moria var bra...

 

Merrys ofantligt fåniga uppsyn när han har hjälm på sig: Det är väl kanske inte så konstigt, han är trots allt hob.

 

--------------------

 

Annars stör jag mig just på Legolas bravader, att han är grym på pilbåge och väldigt atletisk är ju bara bra, men snowbord nerför trappor och olifant slakt är lite onödigt!!

 

Det övertydliga ögat som spanar åt olika håll i Konungen, är nog det som stör mig allra mest!!! När Sam och Frodo kastar sig på marken för att ögat spanar åt deras håll som en spotlight höll jag på att svimma, det var ju så dåligt!!

 

Sedan stör jag mig på att Sam och Frodos färd i Mordor var lite väl kort, men den blir väl längre i förlängda!

 

Sen stör jag mig på Ent tinget, kom inte dom överens redan då att dom skulle hjälpa till mot Saruman ? I Filmen har dom väl andrat det!

 

Jag skulle också allt bra gärna ha velat sett "fylke rensas".

 

Efter att ha klagat så här mycket är det väl kanske ändå på sin plats att berömma filmerna för dom är faktsikt väldigt bra, bland det bästa som gjorts!

Link to comment
Share on other sites

Fylke känns perfekt, har aldrig märkt något fel där. Faramirs förändring störde mig första gången jag såg den, men sedan inte mer. Jag tycker nog varken Merry i hjälm eller Eomers mustasch ser löjliga ut. Och Moria är ju riktigt bra.

Däremot tillbakablickarna på Aragorn och Arwen är på gränsen till att jag snabbspolar förbi.

Galadriel tycker jag allt är vacker, liksom Arwen och Eowyn, där min röst på vackrast nog går till Eowyn faktiskt. Men även om det är viktigt att de är vackra, så kan de ju spela också.

Men att Galadriel ska vara nummer två sägs väl inte uttryckligen i triologin. Säg det till Gimli, och ducka sedan för yxan. :D

 

Gimlis skämt går lite till överdrift i tvåan, speciellt när de står på muren. Men i trean tycker jag alla skämten sitter där de ska. Likadant med Legolas. Hans sköld-skate imponerar inte, men olifanten tycker jag är grym.

 

Sen får jag säga till Greenleaf att jag tycker det är bra att Tom Bombadill inte är med i filmen. 98% av de som läst böckerna hade antagligen avskytt sättet de hade gestaltat honom på, och 99% av de som inte läst böckerna hade undrat vad det var för någon konstig kuf som bara dök upp, för att sen försvinna ur handlingen och aldrig ses mer.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
och 99% av de som inte läst böckerna hade undrat vad det var för någon konstig kuf som bara dök upp, för att sen försvinna ur handlingen och aldrig ses mer.

Hade de haft med en sådan scen så hade nog PJ förklarat Bombadill lika mycket som i boken, så det skulle nog inte göra en stor skillnad. Jag tror att det är många som har läst böckerna som undrar samma sak.

Link to comment
Share on other sites

Det här har säkert redan diskuterats till döds, men eftersom jag är Sauron så gör jag som jag vill! :evil:

 

Som så många andra störs jag av att Faramir gjorts om och blivit elak. Och jag är grymt irriterad på att Frodo dras med till Osgiliath och dessutom visar upp ringen för en av Nazgulerna - då har dom ju liksom förstört allt! (Sauron måste ju rimligtvis få reda på att ringen är i närheten av Mordor, och då kan han ju inte alls tro att det är Pippin som har den).

Nu till saken. På EE-DVDn av TTT kommer en av manusförfattarna (den rödhåriga kvinnan, minns inte vad hon heter) med en riktigt usel förklaring till varför man lät Faramir bli elak. Hon förklarar det med att "alla andra som såg ringen blev korrumperade av den och försökte ta den, vi försökte visa att ringen gjorde alla onda och då kunde vi inte låta Faramir släppa iväg Frodo med en gång". Hon glömmer då bort tre saker.

 

1. Frodo erbjuder Gandalf ringen i början av FOTR. Gandalf avböjer.

2. Frodo erbjuder Galadriel ringen i mitten av FOTR. Galadriel avböjer.

3. Frodo håller fram ringen mot Aragorn i slutet av FOTR. Aragorn skulle kunna ta ta ringen om han ville, men sluter istället Frodos hand och låter honom gå.

 

Jag begriper inte varför en nyzeeländsk kossa anser sig ha rätt att totalt röra till handlingen i en bok som har lästs och accepterats av miljoner och åter miljoner läsare världen över.

 

Skicka tanten till Minas Morgul, det är mitt råd! :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nu spelar det ingen roll för mig om Faramir väntar ett tag innan han låter Frodo gå. Den detaljen kunde jag släppa förbi. Men det som spelar roll är att det här kunde lika gärna sättas in som ett inlägg i tråden Mest irriterande i Ringen-filmerna. Där diskuteras bl.a. detta ämne.

 

Men nu är du förstås Sauron så man kanske inte ska leka låtsasmoderator allt för mycket. Speciellt inte i din tråd.

 

Edit: Den rödhåriga kvinnan heter för övrigt Philippa Boyens.

Ändrad av Greenleaf
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Tycker du att det är totalt likgiltigt att Frodo visar upp ringen för nazgulen?

Rätta mig om jag har fel, men själva vitsen var väl att man skulle hemlighålla för ringens rättmätige ägare var ringen var någonstans.

Nej absolut, där håller jag med dig. jag var otroligt förvånad och besviken när jag såg att de kom ända till osgiliath. Så ska det inte vara. Men nu har det gått ett år, jag har hunnit smälta det, det finns inget att göra åt saken nu, så det är bara att acceptera att det är så.

Förresten handlar det här om att Faramirs karaktär görs om, inte om Osgiliath.

Link to comment
Share on other sites

Nä, tycker det är helt fel att leta fel i något av det mest perfekta som någonsin skapats på film. Men jag kan säga så här:

*Galadriel är mycket vacker.

*Moria var mycket mer spännande än i boken.

*Ja, det var lite för dåligt gjort i Mordor. Det hade klart kunnat göras bättre (Tänker på ögat och ljuset, det är alldeles för ljust).

*Har nyss läst första boken, och kan konstatera att det var helt rätt att ta bort Tom Bombadill.

Link to comment
Share on other sites

Förresten handlar det här om att Faramirs karaktär görs om, inte om Osgiliath.

Vem bestämmer vad "det här" handlar om? Mitt första inlägg handlade f.ö. inte om att Faramir är elak, utan om den väldigt dåliga bortförklaringen till varför de har gjort om hans karaktär.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Förresten handlar det här om att Faramirs karaktär görs om, inte om Osgiliath.

Vem bestämmer vad "det här" handlar om? Mitt första inlägg handlade f.ö. inte om att Faramir är elak, utan om den väldigt dåliga bortförklaringen till varför de har gjort om hans karaktär.

Ja men det har fortfarande ingenting gemensamt med Osgiliath. När jag sade att det inte spelade någon roll för mig om Faramir hade ändrats lite så började du tjata om Osgiliath. Jag förstår inte övergången från en scen till en annan. Visst leder Faramirs sinne Frodo till osgiliath, men det va rinte det som jag inte brydde mig om. Utan det var om faramirs karaktär, som du ifrågasatte från början.

Link to comment
Share on other sites

Hon förklarar det med att "alla andra som såg ringen blev korrumperade av den och försökte ta den, vi försökte visa att ringen gjorde alla onda och då kunde vi inte låta Faramir släppa iväg Frodo med en gång". Hon glömmer då bort tre saker.

 

1. Frodo erbjuder Gandalf ringen i början av FOTR. Gandalf avböjer.

2. Frodo erbjuder Galadriel ringen i mitten av FOTR. Galadriel avböjer.

3. Frodo håller fram ringen mot Aragorn i slutet av FOTR. Aragorn skulle kunna ta ta ringen om han ville, men sluter istället Frodos hand och låter honom gå.

Dessa tre argument kan man lika gärna använda för att Faramir ska bli frestad av ringen. Gandalf säger, nästan lite skrämd till Frodo: Don't tempt me! Han är orolig för att Frodo ska lyckas övertala Gandalf att ta ringen. I hur många andra fall hade Frodo överhuvudtaget kunnat övertala Gandalf om något han inte ville? Och Gandalf erkänner att han är frestad av den.

Galadriel erkänner också att hon är lockad av ringen, och avböjer i sista stund.

Aragorn verkar i klippet med honom och Frodo ett tag frestad, men väljer att låta Frodo gå.

 

När det då kommer en dittills okänd bror till Boromir (som ju föll för ringens frestelse) som säger att han skulle inte ta ringen om den ens låg vid vägkanten. Och Faramir i all ära, men i kunskap och makt står han steget under alla de tre tidigare som frestats av ringen. Han framstår nästan som en Tom Bombadill nummer två. Dock tycker jag det är onödigt att ta hoberna till Osgiliath, men jag har accepterat den ändringen också. (Vad skall man annars göra? Älta att det är fel tills domedagen?) :D

Link to comment
Share on other sites

Jag begriper inte varför en nyzeeländsk kossa anser sig ha rätt att totalt röra till handlingen i en bok som har lästs och accepterats av miljoner och åter miljoner läsare världen över.

 

Skicka tanten till Minas Morgul, det är mitt råd! :evil:

Brukar hälsa folk välkomna till forumet, men i ditt fall ser jag faktiskt ingen anledning. Med tanke på hur totalt omoget du uttrycker dig.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så var det väl som så att det gick för snabbt för hoberna att ta sig till Minas Morgul. Om PJ hade gjort som i boken skulle Frodo och Sam ha tagit sig till Minas Morgul i slutet av TTT, där ser de då hur orcherna marcherar ut mot Minas Tirith. Detta samtidigt som slagit vid Helms Deep ungefär, kanske lite efter... hur som hellst så skulle storyn bli väldigt förvirrande om man plötsligt fick se orcherna marchera mot Minas Tirith utan att man ens vet vad Minas Tirith är för något :blink:

 

Av denna anledning fördröjde PJ hobernas färd genom att ta dem tillbaks till Osgilliath, detta på Faramirs bekostnad, vilket iof inte gjorde mig så mycket. Det blev dock också på bekostnad att färden i Mordor blev väldigt kort, men det blir väl kanske bättre i extended.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...