Jump to content

skumma filmslut


ovän

Rekommenderade inlägg

  • Svar 46
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Clinton

Aha! Så det är Clinton filmen handlar om!? Vilken tur att du berättade det för mig... jag som trodde det var en makt- och mediasatir med udden riktad mot hela det amerikanska politiksa systemet...

iofs . Men ett fokus är att de hävdar att presidenten startar en massa krig i u-länder för att få bort blicken från inrikespolitiken. Det anklagades ofta främst Clinton för med sina krig i bosnien, kosovo och somalia. Jag vet inte om jag instämmer med åsikterna men det är ett huvudtema.

 

Det blev förlegat efter 9/11 då USAs krig har blivit mycket mer "personliga" så att säga. Innan så handlade om krig i länder som inte hade något med USA att göra direkt. Nu handlar det om deras krig mot terrorism som definitivt har med USA att göra.

 

---------

 

En annan poäng som förs fram är att vi accepterar det som vi får höra på TV. Något som också kan sägas ha visat sig fel i USA där folk som inte gillade CNNs objektiva krigsrapportering bytade kanal till fox news(som tidigare var lika respekterat som tv3 nyheterna) mer patriotiska nyhetsrapportering.

 

Kanske inte en större vinst för självständigt tänkande men en klar mediakritisk hållning.

Link to comment
Share on other sites

Hm, du har förmodligen en poäng där. Nu har jag inte varit i USA sedan 11 september men jag kan tänka mig att de skakats om så mycket och att så mycket förändrats att en film som Wag the Dog faktiskt känns lite inaktuell... du har ju också rätt i att det fortfarande finns atombomber. Visst. Men Sovjet finns inte, kalla kriget är historia. Och atombombshotet är väl inte den mest aktuella frågan på den politiska dagordningen (men förmodligen finns det massor av bomber kvar därute som ingen - läs: medborgarna vet särskilt mycket om).

 

Fast att titta på Fox News, som ju var nästan skrattretande propagandistiskt under Irak-kriget, kan väl ändå inte kallas för "mediakritisk hållning"?

 

Men vi kom visst en bit från ämnet, Kubrick. Eller filmslut som det väl egentligen handlade om...?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Nej, Jojje, jag duckar inte. För att beröra måste en film ha nerv, det är lite svårt att definiera vad detta är, men ni fattar nog på ett ungefär och de av Kubriks filmer jag sett saknar en sådan.

 

A Clockwork Orange är den bästa av dessa, men i likhet med The Shining som jag såg om för nån vecka sedan, har den inte åldrats med behag (inga övriga jämförelser mellan dessa!). Clockwork är välgjord, på ett lysande manus, och mycket estetiskt tilltalande. Och en film man helt klart ska se hellre än att låta bli! Men jag tycker att Kubrik, här som så ofta, förlorar sig i estetiken och på vägen försvinner det där som berör riktigt ordentligt.

 

Alltså: Kubrik är en mycket skicklig bildmakare, visuellt och tekniskt, men att han så ofta geniförklaras och att denna genialitet tycks vara ett axiom bland cineaster är för mig en gåta. Intressant är att flera säger ungefär att "nja, just den där filmen är inte så bra men Kubrik är en sådan fantastisk regissör!" Mannen blir större än filmerna.

Tycker du har många poänger här Jonas. Håller helt med om att Kubrick mest förtjänar genistämpeln för sitt bildspråk och sin känsla för samverkan mellan bild och musik, alltså det estetiska. Detta hjälper bra till i en film som The Shining där just förmågan att förmedla känslan av klaustrofibin är väsentlig. Tycker detta också gäller för Spartacus.

Vad gäller att beröra så tycker jag också du har rätt i att Kubrick sätt att använda det visuella gör oss till betraktare snarare än upplevare. Ok, om du frågar mina forumvänner som känner mig så kan de tala om att jag inte gillar filmer där jag inte förstår historien, och därför har jag också svårt får många av Kubricks filmer.

På sitt sätt var han ett geni, jag tror att om tio regissörer fick samma manus att göra film på, skulle Kubricks version skilja sig mycket från de andras, just för att han var en unik filmskapare. Om jag sedan skulle gilla hans version är en annan sak.

 

Hmm.. det här borde tillhöra Kubrick-tråden egentligen, men det är synd att döda en bra diskussion bara för att vi är lite off topic.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

*Kommer in på scenen från höger och bugar sig* :D

 

På tal om A Clockwork Orange.. jag gillade verkligen filmen, men det var en hel del som jag inte förstod.

 

1: Slutet. Vad jag förstår gör huvudrollen (minns inga namn) upp någonting med gubben i slutet. Frågan är bara vad. Någon som kan upplysa mig?

 

2: Varför går huvudrollen och hans gäng runt i så förbannat fula kläder?

 

3: Vad är det för konstig klubb dom går till, med nakna damer till bord?

 

4: Varför dricker dom MJÖLK där!?

 

F.ö. gillar jag scenerna när dom demonstrerar att den nya behandlingsmetoden lyckades, och huvudrollen gör en massa kräkljud.

Ändrad av fummelstel
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
1: Slutet. Vad jag förstår gör huvudrollen (minns inga namn) upp någonting med gubben i slutet. Frågan är bara vad. Någon som kan upplysa mig?

Kommer inte riktigt ihåg, men det var väl bara att gubben förklarade honom som frisk och lät honom lämna sjukhuset.

 

2: Varför går huvudrollen och hans gäng runt i så förbannat fula kläder?
Dem är sköna! Vet inte exakt varför dem har just dem kläderna, men suspensoaren hjälper ju till mot smärta när dem kör lite ultravåld för att avsluta dagen.

 

 

3: Vad är det för konstig klubb dom går till, med nakna damer till bord?

Det är den baren som serverar mjölken. En helt vanlig bar i Kubricks värld :)

 

4: Varför dricker dom MJÖLK där!?

Det är en mjöl med massa proteiner och knark i så att dom orkar med allt ultravåld.

Link to comment
Share on other sites

1: Slutet. Vad jag förstår gör huvudrollen (minns inga namn) upp någonting med gubben i slutet. Frågan är bara vad. Någon som kan upplysa mig?
Det visar att behandlingen inte funkar och att den bara var tillfällig. Det bryr sig inte ministern om eftersom huvudsaken är att rensa ut fängelserna så att de ska få plats med politiska fångar. Dessutom så behöver han ju brottslingar som han kan anställa som poliser.
3: Vad är det för konstig klubb dom går till, med nakna damer till bord?

 

Det är en framtidsfiktion, det kanske var Kubriks bild av framtiden. Dessutom så finns det alltid halvnakna tjejer i kubriks filmer.

 

4: Varför dricker dom MJÖLK där!?

 

Det är droger.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.......

 

Clockwork orange är inte särskilt svår att förstå men visst jag kan förstå att vissa tappar bort sig i all denna estetiska underbarhet.

 

Och vill också be om ursäkt till Jonas om han nu är kvar, han inte utrycka mig så vettigt för jag var bara inne på en snabbvisit, filmupplevelser ligger som Manetheren sade i betraktarens ögon och filmer bedöms givetvis annorlunda från person till person. Det är bara det att Kubrick ligger mig varmt om hjärtat så jag bara försvarade honom :D

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt, Roadwarrior. Jag tycker det är kul att diskutera! Var väl också ganska medveten om att jag kastade sten i glashus... B)

 

Diskussionen här fick mig att vilja se om Clockwork - en bra grej! Dessutom skulle jag kunna tänka mig att gå och hyra Strangelove, i rent studiesyfte alltså, ifall du, Achtung eller någon annan kan förklara vad det är som är så bra med den.... :)

Ändrad av jonas
Link to comment
Share on other sites

Bra att du förstår :hypocrite:

 

Clockwork orange tycker jag är ett mästerverk och Dr strangelove gillar jag för att humorn i den tilltalar mig. Tex när de slåss under skylten "Peace is our profession" hahaahh. Peter sellers är underbar som Dr strangelove men även i sina andra två roller. Känns som filmen är aktuell fortfarande även om den säkerligen hade sin storhet under kalla kriget som den faktiskt handlar om. Hela grejen med en automatisk domedagsmaskin får mig att skratta :lol:

Link to comment
Share on other sites

Säger bara Vanilla Sky ! Fattar inte filmen , fattar inte slutet . 2 timmar av mitt liv man aldrig kan få igen .

 

Tycker regissören skulle gjort ett mycket bättre jobb i att väva ihop filmen istället på att vara så kåt på att göra publiken så förvirrad som möjligt .

 

I en bra film som "De misstänkta " ändras intrigerna och skepnadena på folk hela tiden och man ruskas om som publik men där lyckades regissören få ihop alla bitarna till slut .

 

Sedan . Varför bry sig om att göra en exakt kopia av en spansk film som redan är gjord (oxå den med P.Cruz i huvudrollen ) ? ? ? .

Ändrad av MasterChief
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En annan film som har ett ganska underligt slut är A.I. Är utomjordingarna verkligen utomjordingar, eller är de helt enkelt superavancerade robotar? I början av filmen oroar sig ju vissa av människorna för att robotarna i framtiden kommer att bli så smarta att de kan bygga egna robotar.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...