Jump to content

Bästa filmen genom tiderna?


Raveen87

Rekommenderade inlägg

LOTR är för närvarande den tveklöst bästa film jag sett, men förutom den är det stenhårt mellan en si sådär 3-4 filmer, bland annat Braveheart, Plutonen, Rädda menige Ryan och förmodligen ett par till.

 

Som ni ser så gillar jag krigsfilmer och episka historiska filmer. Det är dom som gör mest intryck på mig. <_<

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Svar 270
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är en omöjlig fråga eftersom det finns många olika kategorier men om jag skriver så här:

 

braveheart för bästa krigsfilm.

dum,dummare för bästa komedi

sherlock holmes-en rad mord för bästa deckare.

sagan om ringen för bästa science-fiction

action-vet inte, för många

älskar alla rocky filmer m.m

 

okej, om jag ändå måste välja den bästa filmen jag sett så blir det

a beautiful mind.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gäst_movieguy
Min absoluta favorit är nog Casablanca... men det är ju svårt att välja, finns så otrolit mycket bra film! :)

 

EDIT: Whoops, stavfel :)

Min favoritfilm är Sagan Om Ringen... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag blir frustrerad och arg nästan när jag ser hur många som babblar om att Sagan om ringen är det bästa dem sett. Men vad är detta?

 

En film som egentligen inte har något slut, hur kan man tycka det är det bästa man sett?

Jag älskar dock Sagan om Ringen filmen, och när väl alla tre filmer då kan man prata om bästa film.

 

 

Okej några av mina favoriter, raddar bara upp utan någon form av motivering:

 

The Others

Gladiator

A Clockwork Orange

Nyckeln till frihet

m.fl.

Link to comment
Share on other sites

Guest Gäst_Fredrik

Måste bara säga något om gudfadern triologin.

 

Jag tycker tvåan är överskattad. Den sägs vara tidernas uppföljare (som för övrigt enligt mitt tycke är terminator II) men jag tycker den drar ut på det allt för mycket och man hoppar nervöst fram och tillbaka i tiden. Det är oerhört snyggt filmat (har den nyutgivna boxen med mycket bra bild) och färgerna är underbara men det känns lite väl......segt.

 

Ettan är däremot en film som jag skulle kunna räkna till en av de i särklass bästa filmerna i världen och även om släktbanden kan vara svåra att hänga med i (ännu värre i tvåan!!!) är det underbar gangster stämning. Det är något alla borde se.

 

Trean tycker jag är underskattad den är händelsefull bra och snygg nackdelen är al pacinos fula frisyr. Det som saknas i uppföljarna är helt klart Marlon Brandos suveräna tolkning av Vito Corleone med den underbart hesa och lugna rösten, det stilbildande underbettet och repliken "I'll make him an offer he can't refuse".

Link to comment
Share on other sites

Kan inte förstå att all tycker att Lotr är den bästa filmen genom tiderna TÄNK NU GENOM TIDERNA. Visst den är suverän och en aav de bästa på senare tid. Men tidernas bästa är den inte. Kanske kan triologin betraktas som den bästa triologin men den första filmen är knappast världens genom tiderna bästa film.

 

Peter Jackson har gjort ett mästerverk det håller jag med om

Link to comment
Share on other sites

till roadwarrior>>>

 

Det är din åsikt men jag och många tycker att det är den bästa genom tiderna. Naturligtvis så är det ju en subjektiv åsikt och egentligen så kan man inte tycka fel. Jag själv har sett så pass många filmer att jag tycker att jag kan ge titeln till lotr. Du får göra som du vill men det är fel att börja anklaga folk för att de tycker fel.

Link to comment
Share on other sites

Det har du givetvis rätt i och jag säger inte att det är något fel på Lotr och jag sätter lätt upp den på min topp5lista. Filmen är ett mästerverk det håller jag med om, men det är inte tidernas bästa film FÖR MIG, vilket jag borde sagt från början. Alla har ju givetvis rätt till sin åsikt.

 

Och Lotr är tänkbar för titeln det kan jag inte förneka, filmens uppföljare är ändå en av de mest efterlängtade och jag tvivlar inte på att triologin kommer upp i samma klass som gudfadern.

 

Hoppas ingen tog illa vid jag är inte mycket för ny film det är därför.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...