Jump to content

Alver


Rekommenderade inlägg

  • Svar 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
Somliga säger att jag liknar en alv..... ;)

Då måste du vara mycket vacker, eftersom det är detta som utmärker en alv. Förutom "pointy ears" (fast skrev Tolkien någonsin att alver hade spetsiga öron? Det hade dom väl bara med i filmen för att de flesta andra författare, samt rollspel och liknande, beksriver alver med spetsiga öron? Eller?)...

 

Jag älskar alver, förövrigt. Och P.J har gjort ett bra jobb med att återskapa dom i filmerna, dom är ju rätt mystiska och så, fast de kunde ju förstås varit ÄNNU mer mystiska etc. Särskilt Legolas... Som annars är väldigt häftig och bra...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Något som jag undrat över är.

Är inte alverna odödliga?Dom dör lite överallt.I filmerna dör

dom både i det stora slaget i början och vid Helms Deep i tvåan.

Har läst Sillmarillion,Sagan om ringen tiologin,Bilbo.

Har jag missat något på vägen?

Hoppas grammatiken är riktig och inte meningarna är för

långa plus att stor bokstav används på rätt ställe!!!! :wub:

Link to comment
Share on other sites

Något som jag undrat över är.

Är inte alverna odödliga?Dom dör lite överallt.I filmerna dör

dom både i det stora slaget i början och vid Helms Deep i tvåan.

Har läst Sillmarillion,Sagan om ringen tiologin,Bilbo.

Har jag missat något på vägen?

Hoppas grammatiken är riktig och inte meningarna är för

långa plus att stor bokstav används på rätt ställe!!!! :wub:

Alver kan bara dö av sorg eller av att någon dödar dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hjälp en stackare som inte läst böckerna . Är inte Älvorna odödliga ? Varför i sådana fall dog han liraren vid Helms Deep ? ? Återföds de i annan form eller ? ? ?

 

Vad gäller favoriten , så kan jag ju inte så många . Men hon som Cate Blanchett spelade verkar ju rätt cool . Fattade jag rätt i att hennes utspel mot Frodo i skogen var ett test mot honom ? ? ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

MasterChief

Alver kan dö... Men inte av ålder...

De kan bara dö av skador eller av livsleda.. ( dvs de tappar lusten att leva längre, o lägger sig då ner för att dö....

 

 

O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...

Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet???

 

 

 

 

 

 

*SPOILER*

 

 

 

 

 

Det är det Arwen gör efter att Aragon dör av ålder.... Hon går då ut i skogen, - minns inte var, har skrivit om det i en annan tråd - o lägger sig ner där o tynar bort...

Ändrad av Arcelebgor
Link to comment
Share on other sites

O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...

Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet???

Ja, och så finns det ju förstås Glorofindelparadoxen. Han dör i silmarillon men återvänder ändå. Så hävdade iaf Tolkien men vissa hävdar ju att det är en efterkonstruktion eftersom han råkat återanvända ett namn och inte tänkte på att han dött.

 

Vad gäller favoriten , så kan jag ju inte så många . Men hon som Cate Blanchett spelade verkar ju rätt cool . Fattade jag rätt i att hennes utspel mot Frodo i skogen var ett test mot honom ? ? ? 

 

Nej, snarare ett test av sig själv.

Link to comment
Share on other sites

O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...

Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet???

Ja, och så finns det ju förstås Glorofindelparadoxen. Han dör i silmarillon men återvänder ändå. Så hävdade iaf Tolkien men vissa hävdar ju att det är en efterkonstruktion eftersom han råkat återanvända ett namn och inte tänkte på att han dött.

 

Vad gäller favoriten , så kan jag ju inte så många . Men hon som Cate Blanchett spelade verkar ju rätt cool . Fattade jag rätt i att hennes utspel mot Frodo i skogen var ett test mot honom ? ? ? 
Nej, snarare ett test av sig själv.

Rätta mig gärna om jag har fel . Men jag tolkade det som att hon visade Frodo att han inte kunde ge ringen till ngn han litade på (en god person) om han tyckte bördan blev för stor . Att till och med en Älva skulle bli en ond härskare med ringens makt ? ? ?

 

Slutligen citerar jag Chevy Chase : - "A Great man always admits when he is wrong , I am NOT a Great Man ....... :D

Link to comment
Share on other sites

O sen om jag inte har helt fel för mig så kommer de väl till Valars salar i väst...

Eller e jag rent ute o cyklar i det avseendet???

Ja, och så finns det ju förstås Glorofindelparadoxen. Han dör i silmarillon men återvänder ändå. Så hävdade iaf Tolkien men vissa hävdar ju att det är en efterkonstruktion eftersom han råkat återanvända ett namn och inte tänkte på att han dött.

 

Vad gäller favoriten , så kan jag ju inte så många . Men hon som Cate Blanchett spelade verkar ju rätt cool . Fattade jag rätt i att hennes utspel mot Frodo i skogen var ett test mot honom ? ? ? 
Nej, snarare ett test av sig själv.

Rätta mig gärna om jag har fel . Men jag tolkade det som att hon visade Frodo att han inte kunde ge ringen till ngn han litade på (en god person) om han tyckte bördan blev för stor . Att till och med en Älva skulle bli en ond härskare med ringens makt ? ? ?

Du måste skillja på vad Tolkien vill säga och vad Galadriel vill säga. Tolkien gör scenen för att precis som du säger förklara att även de starkaste kan falla offer för ringens makt. Men det som händer med Galadriel är väll snarare att hon testar om hon kan stå emot ringens kraft. Det är det intryck jag har fått.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...