Jump to content

Dario Argento


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag har haft något av ett Dario Argento-tema nu de senaste två veckorna. Förra helgen såg jag The Stendhal Syndrome (2/5) och Tenebre (4/5), som nog är den bästa Argento-filmen jag sett hittills med Bird with the Crystal Plumage och Suspiria på delad andra plats. "Stendhal" var inte särskilt bra men hade sina stunder med snyggt foto och en tjusig Asia Argento. Tenebre hade väl allt man kan önska av Argento? Jävligt skön musik med en mycket bra ledmelodi och fotot är riktigt skönt. Mordscenerna är ju toppen och nerven i filmen är ruggigt bra på flera ställen (hund-scenen kommer jag drömma mardrömmar om - nervkittlande!), historien är allt jag önskar av en giallo. Något jag störde mig på var författaren Neals springpojke som var så jävla övertänd och pirrig hela tiden, men kvinnorna i filmen var både bra och ruggigt vackra.

 

Denna helg ska jag äntligen se Four Flies on Grey Velvet som jag hoppas ska vara i Tenebre-klass - och i helgen ska jag så äntligen se Argentos senaste film, Mother of Tears! Har den mord, blod och en fungerande story så är den nog vad jag hoppats på. Håller tummarna för att den är sevärd!

Link to comment
Share on other sites

Tenebre hade väl allt man kan önska av Argento?

 

Javisst, men en sak glömde du nämna, John Steiner som medverkar i filmen. En av mina absoluta exploitationfavoriter tillsammans med Laura Gemser, George Eastman och Al Cliver. Fan, känner för att se om Tenebrae och hela Argento-boxen nu igen, har dock inte sett Stendthal Syndrome ännu men andra har påstått att den skall vara okej, får se själv sen.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 months later...
Jag såg Four Flies on Grey Velvet för ett tag sedan och tyckte att filmen var mycket bra, om än lite "ovanlig", och utan tvekan i klass med de övriga två filmerna i djurtrilogin. Den släpps på officiell DVD nästa år, så ni som inte har sett den får hålla utkik.

Vilka släpper Four Flies on Grey Velvet? Är det Studio S? Det jag minns bäst från den filmen är att tempot är lite lägre än vad jag är van vid med Argento, men att fotot nästan är bland det bästa.

 

Min Argento-lista:

1. Tenebre (4/5)

2. Bird with the crystal plumage (4/5)

3. Suspiria (-4/5)

4. Phenomena (3/5)

5. Four Flies on Grey Velvet (3/5)

6. The Stendhal Syndrome (2/5)

7. Mother of Tears (2/5)

8. Jenifer (2/5)

 

Tror förresten att jag ska se Deep Red nu när Argento har kommit på tal. Jag har haft dvd:n ett tag nu och mina förväntningar på den är ganska höga, då den verkar vara i Tenebre-stuket och med mer av de sjuka Argento-ingredienserna.

Link to comment
Share on other sites

Plox: Om du gillade Phenomena och vill se mer Argento så tycker jag att nästa film du ska se är Tenebre (om du vill ha en skicklig, blodig deckare med väldigt bra soundtrack) eller också förstås Suspiria (om du vill ha visuell briljans, blod och väldigt bra soundtrack). Jag gillade båda dessa ännu mer än vad jag gillade Phenomena. Suspiria är ju också väldigt lik Phenomena på ett antal punkter.

Ah tack för att du grävde upp denna tråd - hade jag helt missat. :)

 

Ja jag kommer antagligen köpa på mig den där samlingsboxen med 8 filmer - mest pga av att den är så otroligt billig (199:- för åtta filmer!).

 

Är det förresten Goblin som gör musiken i alla Argento filmer? Tyckte hur som helt Phenomena-musiken var helt fantastisk och har gått och trallat på Goblin hela dagen på jobbet...

Link to comment
Share on other sites

Plox: Om du gillade Phenomena och vill se mer Argento så tycker jag att nästa film du ska se är Tenebre (om du vill ha en skicklig, blodig deckare med väldigt bra soundtrack) eller också förstås Suspiria (om du vill ha visuell briljans, blod och väldigt bra soundtrack). Jag gillade båda dessa ännu mer än vad jag gillade Phenomena. Suspiria är ju också väldigt lik Phenomena på ett antal punkter.

Ja jag kommer antagligen köpa på mig den där samlingsboxen med 8 filmer - mest pga av att den är så otroligt billig (199:- för åtta filmer!).

 

Är det förresten Goblin som gör musiken i alla Argento filmer? Tyckte hur som helt Phenomena-musiken var helt fantastisk och har gått och trallat på Goblin hela dagen på jobbet...

Nej, Goblin har gjort musiken till Deep Red (Profondo Rosso), Suspiria, Inferno, Tenebre, Phenomena och Sleepless, vad jag kan påminna mig om i alla fall. De gjorde även musiken till Dawn of the Dead. Claudio Simonetti är frontmannen i Goblin, och om jag inte missminner mig så var Dario Argento själv även en del av bandet då och då.

 

Ja, boxen är ett av den svenska dvd-historiens mest givna köp :D. Jag tycker omslagslayouten på dvd:erna är snygga också så det egentliga värdet på boxen är nästan mer än 600 spänn enligt mig. Jag började med att köpa på mig filmerna styckvis från SciFi-bokhandeln för ett antal år sedan, men så kom ju den tokbilliga boxen och förenklade samlandet för mig.

Link to comment
Share on other sites

Haha jaha så Goblin är en grupp, trodde det var en snubbe som hete Goblin. Har man lärt sig nåt nytt idag också. Då kanske det finns något fint samlingsalbum utgivet med Goblins filmmusik? Ett album jag gärna skulle vilja ha hemma.

 

Ja nu är jag riktigt sugen på fler Argento-filmer, trodde aldrig den dagen skulle komma - fördomsfull som man är. Känns riktigt kul att en helt ny värld öppnat sig.

 

Hur som helst är denna box beställd, för det sinnessjuka priset 199kr!

 

darioargentobox.jpg

 

Dario Argento Collection (9-discar)

Distributör: Atlantic Film

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Plox: Kul att du fattat tycke för Argento och Goblin. Tycker de är en perfekt kombination och ger filmerna mycket mystik. Filmerna har ofta B-känsla mycket pga dubbandet av italienska filmer. Men atmosfären är det inget fel på.

 

Phenomena, som du sett, är en av mina favoriter just pga musiken, Jennifer Connelly och hela stämningen. Tenebre är lite blodigare, men har även den skön musik av Goblin. Gillar även The Bird with the Crystal Plumage som ju är hans debutfilm och en bra sådan. Profondo rosso (Deep Red) och Suspiria är ju annars hans mest kända/hyllade och båda är bra, men inte mina favoriter. Suspiria är den visuellt snyggaste, riktigt läcker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja jag tror jag kommer att försöka se Argento i kronologisk ordning framöver, dvs börja med The Bird with the Crystal Plumage. Kommer hur som helst bli spännande att se om fler av hans filmer kommer att tilltala mig lika mycket som Phenomena gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Jag såg också rätt nyligen Four Flies on Grey Velvet och tyckte den var bra. Gav den 3+/5.

 

Men jag har nu fått upp ögonen för Sergio Martinos filmer som är i samma anda som Argentos filmer. Gillar ni Argento så rekommenderar jag starkt Martinos filmer, speciellt The Strange Vice of Mrs. Wardh och Case of the Scorpion's Tail. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Men jag har nu fått upp ögonen för Sergio Martinos filmer som är i samma anda som Argentos filmer. Gillar ni Argento så rekommenderar jag starkt Martinos filmer, speciellt The Strange Vice of Mrs. Wardh och Case of the Scorpion's Tail. :)

 

Håller helt och hållet med dig. Dessa två klassar jag bland de allra bästa inom giallo.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...