Jump to content

Dario Argento


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Men jag har nu fått upp ögonen för Sergio Martinos filmer som är i samma anda som Argentos filmer. Gillar ni Argento så rekommenderar jag starkt Martinos filmer, speciellt The Strange Vice of Mrs. Wardh och Case of the Scorpion's Tail. :)

 

Håller helt och hållet med dig. Dessa två klassar jag bland de allra bästa inom giallo.

 

 

Och nu håller jag helt med dig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Svar 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag är kär!

 

Såg precis Tenebre - holly shit vilken kallas film! Fantastisk atmosfär, ruggiga mordscener och en förvånansvärt bra story. Klart den bästa Argento-filmen hittills - eller nja jag gillar nog Phenomena ungefär lika mycket.

 

Kollade på An Eye of Horror nu direkt efter också, en riktigt trevlig dokumentär där man b.la. får höra John Carpenters snacka ganska mycket - vilket alltid är trevligt.

 

Nu har jag bara tre filmer kvar i Argento-boxen, tre filmer som är gjorda på slutet av 90-talet. Vill dock inte hoppa så långt fram i tiden redan och ska nog plocka upp Deep Red, Inferno och Opera (fler?) innan jag tar mig an Argentos 90-tals filmer, som jag hört inte ska vara lika fantastiska...

 

Nåja ville bara skriva av mig lite. Arrividerchi!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul ! Ja, den är helt klart bland hans bästa. Jag har inte sett Opera än, men den ska jag se. Inferno såg jag dubbad på tjeckiska under dåliga omständigheter (som om tjeckisk dubbing inte vore nog) och gillade den inte, men kanske ger den en ny chans. Deep Red är ju bland hans mest kända. Inte min favorit, men ändå bra.

 

Four Flies on Grey Velvet har jag inte sett, men den ska väl vara i samma klass som Cat o' Nine Tails skulle jag tro (och från samma år).

 

Ett tips, som vi nämnt tidigare här, är att du även ser Sergio Martinos två bästa filmer - The Strange Vice of Mrs. Wardh och The Case of the Scorpion's Tail.

Link to comment
Share on other sites

Deep Red finns ju i den här fina 2-discaren från Studio S, kanske nåt för dig också Czech?

 

67359.jpg

 

Four Flies on Grey Velvet verkar ju tyvärr inte finnas på svensk dvd, men helt klart en film jag ska kolla in.

 

Jodå de där två Sergio Martinos-filmerna finns på min oändligt långa att-se-lista... :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag äger redan Deep Red (samt Suspiria, Phenomena och Tenebre) på DVD så jag planerar tyvärr inget köp där. Däremot har jag funderat på att köpa The Bird with the Crystal Plumage. Sen måste jag nog även köpa de två Sergio Martino-filmerna då bara min bror har dem, attans.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Czech: Ah okej.

 

Jag tycker för övrigt Yojimbo hade helt rätt i att Argento-boxen är dvd-historiens mest givna köp. En av de billigaste boxarna i min hylla, men ack så värdeful och uppskattad. Im lovin it!

 

Ja, jag antar att de 199 kr du la på den hade kunnat läggas bara på Tenebre så hade du ändå varit nöjd :up: Själv köpte jag mina utgåvor innan den boxen släpptes. Och den har inte alltid varit SÅ billig.

Link to comment
Share on other sites

Jag är kär!

 

Såg precis Tenebre - holly shit vilken kallas film! Fantastisk atmosfär, ruggiga mordscener och en förvånansvärt bra story. Klart den bästa Argento-filmen hittills - eller nja jag gillar nog Phenomena ungefär lika mycket.

 

Kollade på An Eye of Horror nu direkt efter också, en riktigt trevlig dokumentär där man b.la. får höra John Carpenters snacka ganska mycket - vilket alltid är trevligt.

 

Nu har jag bara tre filmer kvar i Argento-boxen, tre filmer som är gjorda på slutet av 90-talet. Vill dock inte hoppa så långt fram i tiden redan och ska nog plocka upp Deep Red, Inferno och Opera (fler?) innan jag tar mig an Argentos 90-tals filmer, som jag hört inte ska vara lika fantastiska...

 

Nåja ville bara skriva av mig lite. Arrividerchi!

Förstod att du nog skulle gilla Tenebre - den har enligt mig allt man kan önska sig av en Dario Argento-film. Blodet och otäckheterna utnyttjas också till sin spets och tillför verkligen rejält - vilket man inte alltid kan säga om vissa andra filmer som inte är signerade Argento.

 

Personligen så försöker jag blanda så att jag inte bara ser kanonerna från guldåldern (60-80) och sedan har alla de mindre säkra korten kvar (90-00). Trauma är ju annars en 90-tals-film som kanske inte är genuin Argento på all sätt och vis, men som kan vara sevärd i alla fall. Och på tal om kort så finns ju The Card Player som jag har, men den har väl inte fått så bra kritik. Four Flies on Grey Velvet är värd att kolla in för dig.

 

Ser fram emot att få Mario Bava-boxen på posten nu, då jag tänkte ha lite italiensk blod&krim/giallo-tema under nån vecka, med Bava och Argento. Rent spontant så ska jag nog se de tre första i boxen - Black Sunday, The Girl Who Knew Too Much, Black Sabbath, och sedan av Argento får det i bästa fall bli Deep Red (1975), Cat O'Nine Tails (1971) och Trauma (1993). Men kanske borde jag lyda mitt eget råd och ta någon senare istället för nån av 70-tals-filmerna...

Link to comment
Share on other sites

Förvisso sant Yojimbo, kanske blir att jag tar och ser några av de senare filmerna nu också. Men än en gång är det det här med kronologisk ordning...

 

Ja Tenebre var verkligen Argento när det är som bäst. Det finns egentligen bara en sak som stör mig när det gäller Argento och det är ljudet. Dubbning känns inte 100% seriöst alltså, och ljud och dialog som är pålagt i efterhand blir aldrig detsamma som the real deal. Lite störigt tycker jag, främst då musiken annars är helt sagolikt bra.

 

Hur är ljudet i hans senare filmer? Är det också dubb i efterhand?

 

Kul att du ska köra lite giallo-tema hemma, jag kommer nog göra detsamma. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag håller med, dubbningen är ett stort problem och det gäller väl all italiensk film (finns några undantag). Håller även med om musiken som är riktigt stämningshöjande. Finns några scener som satt sig lite extra, bl.a. när tjejen blir jagad av hunden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har nyligen sett två Argento-filmer, den ena hatade jag så in i helvete och den andra var en positiv överraskning! Jag har något vansinnigt svårt för dubbningen, ibland går det om filmen är i övrigt något att ha, men är filmen åt helvete gör inte dubbningen det lättare att ta sig igenom filmen. Stendhals syndrom är en sådan film. Fruktansvärt rutten i alla avseenden!

 

Nästa film var Phenomena, som jag såg i går. Nu snackar vi! Iron Maiden på högvarv jämte Motörhead när de bär ut lik till ambulanser och gud vet allt. Musiken var helt malplacerad vissa gånger (som det med Motörhead), men jag kan inte sluta flina när Argento drar på Iron Maiden i vissa scener och det bara kommer helt oväntat. Att filmen spårade ur något kolossalt i slutet var en sak, men eftersom jag hade i princip noll förväntningar och hade två rätt roliga timmar i soffan tippade den genom halva filmen spikade tvåan, över till en trea i betyg.

 

Goblins musik gillade jag också, såklart.

 

Inferno och Tenebre har jag på ingång nu. Tror mest på den sistnämnda. Ska bli spännande att se vad jag tycker om dessa, tycker att han är fasligt ojämn av det jag sett hittills.

 

I övrigt ser det ut så här:

 

Deep Red (3)

Phenomena

Suspiria (2)

Stendhals syndrom (1)

 

Ska nog ge Suspiria på bluray (om den ens finns ute på bluray?) en chans innan jag helt spikar det betyget.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Spög: Har själv inte sett Stendhals Syndrom, men den ska inte hålla någon vidare klass. Har själv sett någon av hans sämre (nyare) filmer och det var verkligen inget att ha. Däremot är Phenomena trevlig och jag håller med om musiken, haha. Goblin-musiken är alltid bra, rockmusiken är skönt malplacerad, men har charm.

 

Tenebre borde du gilla, helt klart en av mina favoriter av honom. Inferno såg jag för länge sen dubbad på tjeckiska (!) så den gjorde inget gott intryck och tror inte heller den är så mycket att ha i originalutförande.

 

Sen gillar jag Opera (1987). Alla gillar den inte, men den har de klassiska Argento-elementen och en del riktigt snygga scener väl värda att ta en titt på.

Link to comment
Share on other sites

Minns inte sådär jätte mycket av Stendhals Syndrom, men enligt min noteringar fick den 3-/5 i betyg - så jag kan ju inte ha tyckt sådär jätte illa om den.

 

Phenomena är nog alltjämt min Argento-favoirt (delad förstaplats med Tenebre), den har verkligen etsat sig fast och jag gillar egentligen allt med den (förutom dubbningen naturligtvis), de udda musikvalen tillsammans med en ung Jennifer Connelly sitter som en smäck.

 

Jag såg en av hans allra senaste nu i veckan, The Card Player. Den var så dålig att jag inte ens orkat skriva något om den. Fanns liksom inte inte en enda positiv sak att hänga sig fast vid, disco-musiken var fruktansvärd rakt igenom, historien dum och utförandet torftigt. Även om jag inte tyckte den var lika jäkla dålig som The Phantom of the Opera (1/5), men bra nära. <_>

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Även om jag inte tyckte den var lika jäkla dålig som The Phantom of the Opera (1/5), men bra nära. <_>

Haha, ja det var den jag syftade på när jag pratade om att ha sett en av hans nyare filmer. Ville inte nämna titeln för att bespara andra tid :lol: Håller så klart med, 1/5 utan tvekan.

Link to comment
Share on other sites

Nej, Stendhals syndrom var inget vidare tycker jag. Den hade en på pappret ganska intressant story och det var vad som tilltalande mig och därför jag snabbt hyrde den. Fungerade verkligen inte.

 

Plox: Phenomena, Suspiria, Inferno och Tenebre finns alla på bluray med engelskt tal, alltså ingen dubbning. Glömde skriva att jag såg Phenomena med engelskt tal och det gjorde nog hela upplevelsen bättre. Inferno ser jag möjligtvis i morgon och Tenebre någon annan dag. Suspiria ska jag se om lite längre fram.

 

Tenebre verkar faktiskt vara något! Ser fram emot den och även att se om Suspiria utan dubbning.

 

Underbart att slippa den vidriga dubbningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...