Jump to content

VM 2010


Tjalan

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Howard Webb var förmodligen bästa domaren i turneringen och det var rätt beslut att låta honom få finalen. Han var kanske inte prickfri i finalen, men det var en ganska så svår match med ganska fult spel emellanåt och svåra situationer. Kan förstå holländarnas ilska på sätt och vis då de nog kände att en del gick emot dem. En annan domare hade kanske blåst annorlunda. Möjligtvis att holländarna får skylla sig själva genom sitt fula spel tidigt i matchen som kanske gjorde att domaren var hårdare mot dem senare i matchen.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Moderator

Grattis Spanien och hoppas Tyskland kommer tillbaka med sin fina fotboll och får vinna EM 2012 och att sedan Brasilien får vinna VM på hemmaplan 2014 med sambafotboll.

Själv hoppas jag på att Sverige vinner nåt av åren eller gärna båda, men oddsen för det är väl inte så stora. :P
Link to comment
Share on other sites

Domaren Bell var det klara alternativet att döma finalen så det var bra att han fick den äran och att han redde ut allt trubbel på bästa sätt, utan några ingripanden som avgjorde matchen.

 

Howard Webb. Och jag tycker han gjorde överlag en bra insats, det var bra att han viftade med korten i första då det var väldigt fult spel från Holland framförallt. Men jag tycker han föll alldeles för lätt för Iniestas filmning och lyckades, trots att ha gjort det allra mesta rätt, göra ett nära på matchavgörande beslut. Synd.

Ja, Howard Webb menade jag förstås - fyra bokstäver i efternamnet och två lika på slutet var det jag hade att gå på när jag glömde bort namnet, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Laget: Kingson; Isla, Lugano, Pique, Lahm; Müller, Schweinsteiger, Sneijder, Özil; Forlán, Villa

 

Forlán vann, tack gode gud, MVP för VM. Vad det priset nu heter. Han har varit så extremt jävla bra att det är löjligt. Näst bäst har Schweinsteiger varit. Du får väldigt, väldigt gärna komma till United, Bastian. Du och Fletcher kan nog ha roligt ihop.

 

Angående finalen... Jag gillade inte riktigt något av lagen i turneringen men höll på Holland. Stör mig på Spanien-hypen, som är ohyggligt lik Barca-hypen. Hatar även Sergio Busquets och Carles Puyol. Speciellt Busquets. Matchen var väl rätt tät och, inte tråkig, men sådär välspelad som många stormatcher ofta blir. Speciellt när de betyder någonting. Jag höll mest på att domarna skulle göra en tabbe för att det skulle sammanfatta VM2010 rätt bra. En besvikelse till mästerskap. Tog väl lite mer fart i utslagningsrundorna men jag missade för många kvartsfinaler också. Det har ju inte en chans mot EM2008 i alla fall. Det har varit för mycket tabbar i år, viktiga tabbar, från domare. Och så bollen på det. Var ju bara El Diego Forlán som kunde skjuta med den.

Link to comment
Share on other sites

Underbart att Spanien vann och extra kul att se Casillas glädjetårar. Det värmde :)

 

Tycker överlag att det har varit ett roligt mästerskap med en blandad kompott av det mesta som sporten fotboll består av. Dessutom var det första mästerskapet som jag hade koll på alla matcher och försökte se så många matcher som jag hann med. Tråkigt dock med de riktigt grova domartabbarna.

 

Nu får jag vila mig lite från fotboll för ett tag och börja med filmtittandet igen. Känns som om det har fått stått i vila nu i en hel månad.

Link to comment
Share on other sites

Min VM-elva ser ut så här...

 

Målvakt:

Manuel Neuer (Tyskland)

Han har helt enkelt varit den mest stabile målvakten – helt enligt den tyska traditionen. Det finns ett flertal andra målvakter som gjort flera makalösa räddningar (Nigerias Enyeama samt Kingson, Casillas och Stekelenburg exempelvis), men Neuer har sett säkrast ut med minst felmarginal sett genom hela turneringen.

 

Försvar:

Giovanni van Bronckhorst (Holland)

Vänsterbacksplatsen var den position jag hade svårast att hitta en spelare som utmärkt sig, men finalen övertygade mig om att Henke Larssons polare van Bronckhorst ska ha den platsen, då han varit stabil i det tysta och hunnit med att göra turneringens mål i en viktig semifinal. Han avslutar karriären med flaggan i topp.

 

Jonathan Mensah (Ghana)

En personlig favorit som har gjort ett otal kanonbrytningar som har varit millimetrar från att istället orsaka straff, men tack vare hans mod istället har räddat Ghana från ett antal baklängesmål. För mig den starkast lysande försvararen i turneringen.

 

Diego Lugano (Uruguay)

Har hållit ihop Uruguay med sin stabila och kraftfulla utstrålning. En inspirerande ledarfigur.

 

Maicon (Brasilien)

Han var på sin backposition den kanske starkast lysande stjärnan i ett mer balanserat, defensivt Brasilien. Ändock var han uppe på varje anfall och säkerheten själv i defensiven. Hade Brasilien gått så långt som de tippades så hade Maicon nog varit på tal som turneringens spelare, trots att han spelar på den position (ytterback) som har sämst förutsättningar för det.

 

Mittfält:

Keisuke Honda (Japan)

Ingen spelare har varit viktigare för sitt landslag som denna Brolin-liknande playmaker. Han låg bakom i princip allt som Japan skapade och när de var illa ute räckte det med en frispark eller ett distansskott så fixade Honda resten. Japan måste vara överlyckliga att han bara är 23 år gammal och kan leda dem i tio år till.

 

Diego Perez (Uruguay)

Visade med sin kämpaglöd vad skåpet ska stå på på det uruguayanska mittfältet och var en av motorerna I turneringens överraskningslag nr 1. Det är på kornet att Bastian Schweinsteiger kunde tagit den här platsen, men samtidigt har Perez varit ännu viktigare för sitt lag och arbetat minst lika mycket.

 

Wesley Sneijder (Holland)

Sneijder visade ännu mer finess I EM för två år sedan, men denna gång överraskade han oss alla genom att göra mål I de viktigaste lägena och på oväntade sätt dessutom. 5 stycken blev det totalt trots att han ”bara” var mittfältare. Hans ledsna ögon efter finalförslusten vittnar om att han har ännu mer att ge, trots en supersäsong bakom sig där han vann allt utom just VM.

 

Thomas Müller (Tyskland)

Turneringens stora genombrott. Trots att han endast är 20 år så lyckades han göra 5 mål och nästan lika många framspelningar. Han visade stor spelintelligens genom att springa och slita på bollar där många stjärnor hellre låg kvar i gräset och pustade. Hoppas att han kan behålla sin form i det tyska landslaget även framöver, för då lär vi få se honom i ett antal världsmästerskap ytterligare.

 

Anfall:

David Villa (Spanien)

När Spanien visade ineffektivitet i deras annars så genomarbetade spelmodell så började Villa kämpa och lyckades bära Spanien med sin enorma vilja. Spanien har honom att tacka för väldigt mycket.

 

Diego Forlan (Uruguay)

Forlan – måltjuven, drev på Uruguays offensiv som en riktig ledare ska göra. Han är lagets stora stjärna och utnyttjade rollen som förebild till fullo. Även om han redan hade sprungit sig trött för länge sedan så fortsatte han kämpa upp bollen till motståndarnas straffområde, där han ibland valde att passa en stekhet Suarez eller helt enkelt smeka in bollen själv från distans. Fem mål totalt även för honom, torts att han snarare var speluppläggare än avslutare. Värdig titeln ”turneringens bästa spelare”.

 

Tränare:

Oscar Tabárez (Uruguay)

Uruguay var långt ifrån ett lag att tippa som medaljkandidat, men med ett mycket moget och ovanligt europeiskt spelsätt (för att vara ett sydamerikanskt lag) så spelade de beundransvärt och utnyttjade verkligen hela sin potential och var en jämnbördig motståndare till och med mot storlagen. Till en början såg Tabárez på bänken mest förvånad ut, men ingen tränare lyckades få ut så mycket av sitt lag som honom. Uruguay var en lagmaskin som gjorde VM lite roligare.

Link to comment
Share on other sites

Att inte ha med Bastian Schweinsteiger är oacceptabelt, Yojimbo. Diego Perez må ha gjort ett riktigt bra mästerskap men han är ändå inte nära. Schweinsteiger har hållit ihop hela Tyskland och tagit stort ansvar. En spelare som i grunden är bättre än Perez och som varit i minst lika bra form. Extremt jävla bra.

Link to comment
Share on other sites

Tjalan: Kingson kanske kan vara något för Gnaget? Är inte han free-agent nu efter VM och dessutom gammal Hammarbyare?

 

Jag tycker era världslag ser ganska vettiga ut så jag lägger inte energi på att ta ut ett eget. Förutom då att Green naturligtvis ska stå mellan stolparna och Upson ska in i backlinjen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...