Jump to content

Favorithändelse


Favorithändelse i lord of the rings?  

60 members have voted

  1. 1. Favorithändelse i lord of the rings?

    • Gandalfs ankomst till fylke
      6
    • Amon sul och ringvålnaderna
      2
    • Boromirs död
      7
    • Gollums misslyckade stöldförsök
      0
    • Helms deeps upplösning
      5
    • Faramirs självmordsuppdrag
      5
    • Rohans anländande till pellennor
      19
    • End of all things - slutet på ringen
      6
    • Grå hamnarna
      0
    • annan
      10


Rekommenderade inlägg

Tänkte att det kunde vara kul nu när triologin är färdigställd. Det är ju som sagt en lång rulle. Antar att alla faller under annan. Filmen e ganska lång. Förutom dessa kan ju nämnas "is it secret, is it safe", merry och pippin när dem flyr och springer under en häst eller varför inte Eowyn och häxmästaren. Bilbos fest, Elronds lilla möte och vistelsen i Lothlorien är inte heller helt fel. Aja, finns en del...

Ändrad av Zoodiack
Link to comment
Share on other sites

  • Svar 43
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gollums stöldförsök? Är det när han för första gången möter hoberna, och de tar honom till fånga?

 

Det är nog inte någon av mina favoritscener.

Eowyn mot häxmästaren, Gandalf mot Balrog, Sam mot Honmonstret, Legolas mot Gimli :)

Många favoritdueller.

Andra höjdpunkter är alla scener i Fylke, enternas stormning av Isengård, kröningen av Aragorn, tändandet av vårdkasarna, brödraskapets ingång i dvärgstaden i Moria, Galadriels gåvoöverlämnande, Boromirs och Faramirs seger i Osgiliath, Merry och Pippins upptäckt av Sarumans förråd, örnarna. Och av ovanstående alternativ ligger Boromirs död och Grå hamnarna högt upp på listan, men allra bäst är nog ändå rohirrims ankomst till Pelennor.

 

Fast det är vad jag tycker för stunden. Lär säkert ändras i framtiden (troligen när ROTK:EE kommer)

Link to comment
Share on other sites

Röstade på Annan!

 

Tycker att Nazgül attacken i Bri är grymt bra, det är enda gången i trilogin som man verkligen får se hur skräckinjagande Nazgülerna är! Gillar speciellt då när dom går igenom baren och alla människor är skräckslagna! Mäktigt.

 

Men giveetvis så finns det fler minnesvärda ögonblick i filmerna ( eller filmen som Zoodiack mycket riktigt skriver ).

 

- Första prologen

- (Nazgülattack i bri)

- Rivendell

- Andra Prologen

- Gandafls "comeback"

- Gandalf befriar Theoden

- Minas Tirith ankomsten ( rider upp vid det vita trädet )

- Minas Morgul

- Hemkomsten till Hobbiton ( Synd bara att det inte blev som i boken, det hade varit ännu bättre)

 

Mfl

Link to comment
Share on other sites

Det här var riktigt svårt, finns så otroligt mycket bra. Röstade på Rohirrims ankomst till Minas Tirith, men de här är också fatastiska scener:

 

*Prologen i första filmen. Helt fantastiskt, helt enkelt.

*Ringvålnaderna på Weather Top. Läskigt.

*Moria. Speciellt när man hör de första trumslagen, och man förstår att det är upptäckta. Också när Gandalf faller ner: -Fly, you fools!.

*När man ser hur Uruk-Hai föds upp och sedan rusar efter brödraskapet genom skogarna. De är faktiskt läskigare när de bara jagar efter, än när de är framme.

*Stormningen av Isengård.

*Faramirs självmordsuppdrag. Underbart med Pippins sång i bakgrunden.

*Slaget om Minas Tirith. Störst, mäktigast, bäst.

*Eowyn vs. Häxmästaren. -I am no man!

*Frodo och Sams färd upp för Domedagsberget.

*Upplösningen (I alla tre filmerna)

Ändrad av Off The Ground
Link to comment
Share on other sites

Jag röstade på Faramirs självmordsuppdrag. Den underbara sången följt av rytten mot undergången.

 

PÅ andra plats kommer nog Boromirs tappra kamp för att rädda hobernas liv.

 

Prologen är som sagt också av mycket hög standard. Den för verkligen in en i den storslagna sagan. Jag tycker även att scenen i fältet på väg bort från fylke tiilhör en av de bättre. När Frodo och Sam går ut mot det stora äventyret. Jag tyckte att den scenen hade en speciell känsla.

 

Sedan skulle man ju kunna räkna upp hundratals scener till. Det finns ju nästintill oändligt många fantastiska scener i den här fantastiska trilogin.

Link to comment
Share on other sites

Det här var riktigt svårt, finns så otroligt mycket bra. Röstade på Rohirrims ankomst till Minas Tirith, men de här är också fatastiska scener:

 

*Prologen i första filmen. Helt fantastiskt, helt enkelt.

*Ringvålnaderna på Weather Top. Läskigt.

*Moria. Speciellt när man hör de första trumslagen, och man förstår att det är upptäckta. Också när Gandalf faller ner: -Fly, you fools!.

*När man ser hur Uruk-Hai föds upp och sedan rusar efter brödraskapet genom skogarna. De är faktiskt läskigare när de bara jagar efter, än när de är framme.

*Stormningen av Isengård.

*Faramirs självmordsuppdrag. Underbart med Pippins sång i bakgrunden.

*Slaget om Minas Tirith. Störst, mäktigast, bäst.

*Eowyn vs. Häxmästaren. -I am no man!

*Frodo och Sams färd upp för Domedagsberget.

*Upplösningen (I alla tre filmerna)

Tar jag fel om du anser TTT som den sämsta av dem tre, du har ju bara en händelse från TTT med. Måste väl finnas mer bra därifrån? Tycker iaf jag.

Link to comment
Share on other sites

Det här var riktigt svårt, finns så otroligt mycket bra. Röstade på Rohirrims ankomst till Minas Tirith, men de här är också fatastiska scener:

 

*Prologen i första filmen. Helt fantastiskt, helt enkelt.

*Ringvålnaderna på Weather Top. Läskigt.

*Moria. Speciellt när man hör de första trumslagen, och man förstår att det är upptäckta. Också när Gandalf faller ner: -Fly, you fools!.

*När man ser hur Uruk-Hai föds upp och sedan rusar efter brödraskapet genom skogarna. De är faktiskt läskigare när de bara jagar efter, än när de är framme.

*Stormningen av Isengård.

*Faramirs självmordsuppdrag. Underbart med Pippins sång i bakgrunden.

*Slaget om Minas Tirith. Störst, mäktigast, bäst.

*Eowyn vs. Häxmästaren. -I am no man!

*Frodo och Sams färd upp för Domedagsberget.

*Upplösningen (I alla tre filmerna)

Tar jag fel om du anser TTT som den sämsta av dem tre, du har ju bara en händelse från TTT med. Måste väl finnas mer bra därifrån? Tycker iaf jag.

off the ground har i tråden Lotr - vilken var bäst förkunnat att han blev besviken på filmen. :)

 

Själv röstade jag på TTT som den bästa. Den e kanske inte så lik boken men den e väldigt mycket tolkien för mig. Tolkien för mig e verklighet och inte saga; böckerna i sig känns för mig väldigt verkliga. Onämnda ögonblick i delen TTT för mig är många:

 

Gandalfs återkomst (tror de flesta inte tänker på den eftersom den e självklar).

döda träsken (där man för första gången får se en nazgulen på det där drakdjuret)

Samtalet mellan Aragon och gandalf mitt i natten (från Extended)

Eowyns soppa. (scenen blir bättre varje gång man ser den. EE)

Urukernas antåg till helms deep (Eowyn inspirerade mig att om och om igen se den)

Gimli sittandes med en yxa i en orc och smått nöjd :P efter att ha tagit 43 mot 42. (ee)

Första synen av en olifant.

lavsjägge som öppnar ögonen.

Faramir och gollums uppgörelse i slutet (också ee)

Lavsjägges dikter (ee)

Gollums överläggande på slutet.

..

 

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

Link to comment
Share on other sites

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

 

Verkar vara många som gillar den scenen... Har aldrig tänkt på den som något speciellt, fast jag hade inte läst böckerna när jag såg den första gången. Första intrycket är ju alltid viktigt och jag har märkt att allt blir bättre efter att man läst böckerna man vet mer vad det handlar om.

 

Nu när jag har tänkt efter lite så kanske det är en ganska bra scen, när man mer inser vad "our people" innebär osv.

Link to comment
Share on other sites

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

 

Verkar vara många som gillar den scenen... Har aldrig tänkt på den som något speciellt, fast jag hade inte läst böckerna när jag såg den första gången. Första intrycket är ju alltid viktigt och jag har märkt att allt blir bättre efter att man läst böckerna man vet mer vad det handlar om.

 

Nu när jag har tänkt efter lite så kanske det är en ganska bra scen, när man mer inser vad "our people" innebär osv.

Sean bean äger!! Han är antagligen den bäste skådisen i hela gänget! han slåss förtvivlat och med kunskapen att han har gjort något otroligt fel. Det är så jävla bra gjort också. plötsligt får han pilen genom sig. Poff. Allt stannar upp. Musiken som laddat up sig stannar plötsligt. Man hör bara hans tunga andning. Urukerna verkar uppenbarligen förvånade över det otroliga i att den väldige krigaren håller på att besegras. Med ens anfaller dem igen. Han fortsätter slåss. En pil till och en till. Uruken går för att skicka en rekyl genom huvudet på boromir varpå Aragon kommer och utkämpar den bästa striden i hela triologin. Allt e så verkligt och urukern är en uruk och ingen maskmänniska. (till skillnad från vad jag tänkte med cancerknölsorcen vid pelennor). allt e helt enkelt nästan overkligt verkligt, en känsla jag inte tycker att man uppnår någon annan stans i filmerna. Han ville så gärna hjälpa sitt land men bedrog sig själv istället.

Link to comment
Share on other sites

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

 

Verkar vara många som gillar den scenen... Har aldrig tänkt på den som något speciellt, fast jag hade inte läst böckerna när jag såg den första gången. Första intrycket är ju alltid viktigt och jag har märkt att allt blir bättre efter att man läst böckerna man vet mer vad det handlar om.

 

Nu när jag har tänkt efter lite så kanske det är en ganska bra scen, när man mer inser vad "our people" innebär osv.

Sean bean äger!! Han är antagligen den bäste skådisen i hela gänget! han slåss förtvivlat och med kunskapen att han har gjort något otroligt fel. Det är så jävla bra gjort också. plötsligt får han pilen genom sig. Poff. Allt stannar upp. Musiken som laddat up sig stannar plötsligt. Man hör bara hans tunga andning. Urukerna verkar uppenbarligen förvånade över det otroliga i att den väldige krigaren håller på att besegras. Med ens anfaller dem igen. Han fortsätter slåss. En pil till och en till. Uruken går för att skicka en rekyl genom huvudet på boromir varpå Aragon kommer och utkämpar den bästa striden i hela triologin. Allt e så verkligt och urukern är en uruk och ingen maskmänniska. (till skillnad från vad jag tänkte med cancerknölsorcen vid pelennor). allt e helt enkelt nästan overkligt verkligt, en känsla jag inte tycker att man uppnår någon annan stans i filmerna. Han ville så gärna hjälpa sitt land men bedrog sig själv istället.

Sant... jag börjar bli övertygad, det är en ganska bra scen. Men kanske lite överdrivet när han fortsätter döda uruks trots pilar i både bröst och mage.

 

Gillar annars att Uruken som skuter pil spänner bågen liksom bakvänt, håller högerhanden åt andra hållet. Ser läckert ut.

Link to comment
Share on other sites

Det här var riktigt svårt, finns så otroligt mycket bra. Röstade på Rohirrims ankomst till Minas Tirith, men de här är också fatastiska scener:

 

*Prologen i första filmen. Helt fantastiskt, helt enkelt.

*Ringvålnaderna på Weather Top. Läskigt.

*Moria. Speciellt när man hör de första trumslagen, och man förstår att det är upptäckta. Också när Gandalf faller ner: -Fly, you fools!.

*När man ser hur Uruk-Hai föds upp och sedan rusar efter brödraskapet genom skogarna. De är faktiskt läskigare när de bara jagar efter, än när de är framme.

*Stormningen av Isengård.

*Faramirs självmordsuppdrag. Underbart med Pippins sång i bakgrunden.

*Slaget om Minas Tirith. Störst, mäktigast, bäst.

*Eowyn vs. Häxmästaren. -I am no man!

*Frodo och Sams färd upp för Domedagsberget.

*Upplösningen (I alla tre filmerna)

Tar jag fel om du anser TTT som den sämsta av dem tre, du har ju bara en händelse från TTT med. Måste väl finnas mer bra därifrån? Tycker iaf jag.

off the ground har i tråden Lotr - vilken var bäst förkunnat att han blev besviken på filmen. :)

 

Själv röstade jag på TTT som den bästa. Den e kanske inte så lik boken men den e väldigt mycket tolkien för mig. Tolkien för mig e verklighet och inte saga; böckerna i sig känns för mig väldigt verkliga. Onämnda ögonblick i delen TTT för mig är många:

 

Gandalfs återkomst (tror de flesta inte tänker på den eftersom den e självklar).

döda träsken (där man för första gången får se en nazgulen på det där drakdjuret)

Samtalet mellan Aragon och gandalf mitt i natten (från Extended)

Eowyns soppa. (scenen blir bättre varje gång man ser den. EE)

Urukernas antåg till helms deep (Eowyn inspirerade mig att om och om igen se den)

Gimli sittandes med en yxa i en orc och smått nöjd :P efter att ha tagit 43 mot 42. (ee)

Första synen av en olifant.

lavsjägge som öppnar ögonen.

Faramir och gollums uppgörelse i slutet (också ee)

Lavsjägges dikter (ee)

Gollums överläggande på slutet.

..

 

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

Precis. Jag hade alldelles för höga förväntnigar på TTT. men efter att lite besvikelse lagt sig, så tycker jag att filmen ändå är väldigt bra..

varför zoomar de in den där grisorchen hela tiden i ROTK. han är ju så ful, inte läskigt ful (som Uruk-Hai, de mest perfekt skapade varelserna i filmen), utan bara ful. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...