Jump to content

Filmklubben


Greenleaf

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Jag tänkte att en tråd borde finnas så att alla på forumet blir upplysta om de otroligt många och bra filmer som visas på SVT:s Filmklubben.

 

Filmklubben har visat serier som t.ex. Kubrick, Kurosawa och Bergmanserier. Mycket bra filmer ingår i dem.

 

Just nu har Filmklubben snart fullbordat sin Truffaut-serie och visar två filmer till innan den är klar. Ni kan se vilka de är och när de visas om ni trycker på länken ovan.

 

Filmklubben ska nu visa en serie som håller på ända till edn 31:a Mars. Den är fokuserad på den nyss avlidne Hasse Ekman och den hittar ni här.

 

I denna tråd kan man skriva om aktuella filmer eller filmserier som ska visas på filmklubben.

 

 

Filmklubbens hemsida

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar
Jag har sagt det tidigare och säger det igen: Filmklubben är bäst! :up: Fyrans Movie Night kan dra åt Häcklefjäll.

Ja Movie Night visar inga särskilda filmer (förutom Star Wars) ,men det har man redan sett innan 1000 gånger. Det är roligare att se lite mer sällsynta filmer på TV istället för samma vanliga Armageddon.

 

Ja Häcklefjäll låter som en bra plats för movie night.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Filmklubben får dock skärpa sig. Det de visar nu är jag inte särskilt intresserad av, tyvärr. Gav fransosen en chans, men den tog han inte. Ekman tror jag inte jag kommer titta på, tiderna är inte heller de bästa.

 

22.30 är också Filmklubben, inte sant ? De visar iaf några bra filmer då och då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det tidigare och säger det igen: Filmklubben är bäst! :up: Fyrans Movie Night kan dra åt Häcklefjäll.

Nu är det mycket berg här. Jag som ska till Island i vår... :o:lol:

 

Jag är fortfarande lite sur för att jag missade De 400 Slagen, men det kommer väl mer spännande i Filmklubben, kan jag tro.

 

För övrigt bojkottar jag bra filmer på TV4 p.g.a. reklamen. :down:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Lite info om Filmklubben.

 

1. Jag skickade ett mail till dem och frågade om vilka serier som de har planerat visa härnäst efter Ekmanserien. Förhoppningsvis kommer det ett svar och det skriver jag här.

 

2. Jag har kollat igenom lite frågor och svar på deras sida och här är några intressanta saker:

 

* En westernserie kan bli aktuell

 

* Bullitt kommer att visas på SVT. Inte det närmaste halvåret dock. Missa inte biljakten!

 

* Fler japanska filmer kommer att visas snart på SVT.

 

* Tarkovskij kommer att visas. Läs här:

 

Hej! Tack för att ni visar så mycket bra film. Kommer ni visa någon av Bressons filmer snart? Det vore otrooooligt i så fall. Omöjliga att få tag på i hyrbutiker. Så snälla, om har ni möjlighet, visa åtminstone en par tre stycken.

Daniel

Inga inköpta, men Bresson tillhör mina favoriter...med det är en del som väntar: Truffaut, Tarkovskij...

Med vänlig hälsning

Per Ö

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Nu har filmklubben avslutat Truffaut x6-serien och jag måste säga att den blev väldigt lyckad. Såg 5 av 6 filmer. Tyvärr somnade jag när jag låg i sängen och tittade på Jules et Jim (gör aldrig det!) så jag missade den. Hyfsat irriterande att missa en.

 

Såhär ser serien ut i betygsväg och kronologiskt:

 

De 400 slagen: 3+/5

Dag som Natt: 4/5

Sirenen från Mississippi: 3/5

Berättelsen om Adèle H: -3/5

Äntligen Söndag: 4/5

 

Två fyror och resten treor. Mycket bra.

 

Nu ber jag till Filmklubben varje kväll om att de ska visa en Tarkovskijserie med filmer som Solaris, Offret, Nostalghia m.m. Har inte sett någon av hans film, men jag vill se allihopa.

 

Är det ingen annan på forumet som följde Truffautserien?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Greenleaf: Jodå, jag följer Truffaut-serien. Har hittills sett De 400 slagen (Ok) och Jules och Jim (dålig). Har spelat in övriga, förutom Äntligen söndag! (hade tänkt spela in den, men planet från Genève blev försenat, så hann inte hem).

 

Spelade in Network som gick när jag var och försökte att inte bryta benen.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Har sett en film i Hasse Ekman x9-serien nu.

 

Med dej i mina armar.

En komedi med en typisk handling. Direktör Dahl får en golfboll i huvudet och tappar minnet. På en fest börjar han stöta på sin ex-fru.

Den var faktiskt ganska rolig och hade roliga biroller. Bl.a. Dahls betjänt som har en skön sarkastisk humor. Bra komedi, men inget mer än det.

Filmen får

3/5

 

Jag ska nog se en eller två filmer till i Ekmanserien. Någon som följer den?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...