Jump to content

Nya översättningen


Hur bra är nya översättningen?  

8 members have voted

  1. 1. Hur bra är nya översättningen?

    • 1
      1
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      0
    • 5
      3
    • 6
      0
    • 7
      0
    • 8
      2
    • 9
      1
    • 10
      1


Rekommenderade inlägg

Det är förvånande att alla är överens om att den gamla översättningen är dålig (har inte hört en jävel säga nåt poritivt om den, inte ens att det är bra att den finns på svenska), men samtidigt är så kritiska mot den nya. Borde ni inte vara nöjda nu när den blir översatt på det sättet Tolkien själv tänkt sig?

Nej, den första översättningen har så många löjliga fel att jag inte kan uppfatta den som bra.

 

Det är svårt att översätta den, jag är dock övertygad om att det är bättre gjort den här gången.

Link to comment
Share on other sites

Jag är jätteglad över att den nyöversätts, Ohlmarks sk översättning innehåller löjligt många fel, precis som OTG skrev.

Däremot kan man alltid hitta fel, det är ändå min absoluta favoritbok och därför anser jag mig ha rätt att klaga på saker. :P

Men, jag skulle aldrig önska att de inte gjort en nyöversättning eftersom det äntligen finns ett alternativ om man vill läsa LotR på svenska utan att det är uppblandat med en massa Ohlmarks.

 

 

OTG: Jag har inte hunnit läsa så många av de andra dikterna, men efter vad jag har hört så ska de tydligen vara ganska bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Är den nya boken bättre än den gamla?

:banana:

Den gamla är lite "knepigt" översatt medan den nya är översatt ungefär som Tolkien själv tyckte att den skulle översättas.

 

Mina bekanta har alltid varnat mig för den svenska översättningen, och sagt att det är bättre att läsa dem på orginalspråk, men vad de säger om nyöversättningen vet jag inte.

 

Läs hela tråden är mitt tips...

Link to comment
Share on other sites

Om du ska läsa den för första gången så är mitt tips att du läser den nya. Du får ett språk som är mer likt Tolkiens och inte innehåller miljarder småfel som kan få dig att missuppfatta vissa saker. Jag trodde tex. länge att alla som bodde i Rivendell var halvalver, bara på en liten enkel översättningsmiss, Elrond halvalven blev Elrond och halvalverna.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Tycker det är bra att den översätts på nytt. Jag har visserligen alltid gillat Ohlmarks vackra språk, men jag tror er som säger att den innehåller en massa småfel. Några har jag väl stött på själv, men jag har inte läst orginalet så jag kan inte jämföra. Jag tror att fler får möjlighet att läsa boken nu, när den blir lite "lättare".

 

Däremot stod jag och lästa de första raderna i den nya översättningen för att bestämma mig om jag skulle köpa den. Tyvärr så skar dig sig på en gång. Jag gillar inte att namnen översatt på nytt. Varför ska namnen överhuvudtaget översättas? Det görs väl inte i andra böcker, eller gör det det? Hade heller föredragit Bilbo Baggins framför Bilbo Säcker! Visst är Säcker en mer korrekt översättning, men det skär sig i mitt sinne! :P

 

Nja, jag kommer nog aldrig att klara av att läsa den.

Link to comment
Share on other sites

Jag förmodar att alla ni som är kritiska mot första översättningen har läst orginalet på engelska. Eftersom jag aldrig har läst den engelska versionen har jag inget att invända mot Ohlmarks översättning. Därför är det nog tveksamt om jag kommer att läsa den nya översättningen, för utifrån mitt synsätt så är ju Ohlmarks översättning orginalet, om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...