Jump to content

Extramaterial på DVD


Heenke

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar
Vem - jag bara frågar - vem är det som tittar på allt det där bonusmaterialet? Det som ligger där och skräpar bredvid dubbade och textade versioner på hyr-dvd:n.

Aftonbladets Johan Hakelius är irriterad på extramaterialet på DVD-filmerna i dagens krönika Extramaterialet förstör filmerna.

 

:)

 

Dewil

Måste säga att jag till stor del håller med Hakelius.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Som många sagt innan... Intervjuer och skit går bort. Vem faaan vill se officiella filmafficher tex.. Okej, det var väll ganska kul att se de gamla Star Wars affischera men... Men dokumentärer är riktigt bra, tex Pearl Harbour DVD´n, Mycket bra extramaterial (har den EXTRA stora utgåvan med typ fyra skivor). Gillar även extramaterialet på Den stora flykten.

De enda riktigt bra kommentatorspår som jag faktiskt har sett är dom på The Goonies, lite anorlunda. För där sitter hela gänget samlat igen efter alla år och ser om filmen tillsammans, vi får se dom när dom sitter på sina stolar och mer eller mindre pratar med varandra och skrattar åt olika misstag etc som hände när de filmade. Filmen rullar på i ena hörnet på bilden. MYCKET bra gjort! Gjorde det hela mer intressant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag köper en hel del DVD och när jag skaffade mina första filmer på dvd så tyckte jag att fan vad mycket skit dom lägger på skivorna. Jag ville bara ha själva filmen på dvd'n och inte en massa extramaterial men efter ha haft dvd ca. 1 år så började jag uppskatta extramaterialet mer och mer. Så fort jag skulle köpa en dvd så vart det alltid 2-disc version.

 

Nu till mitt delemma, när Sagan om ringen extended version kom så ligger själva filmen på 2 dvdskivor!? Hur jävla dumt är inte det? det är massa ljudspår och sådant som tar plats. Alltså kommer det bli så på flera filmer framöver då vill jag inte ha ett enda extramaterial eller något annat ljud än vettigt hammabioljud.

 

Visst det kommer nu oftast en vanlig utgåva och en 2-dics version så vi har ju lite valmöjligheter och än idag så köper jag alltid 2-disc versionen även om jag inte ser på extramaterialet så ofta som förr. Skillande var ju i Sagan om ringen att det var en längre version av filmen som kom på extended men det går inte att få tag på den om man vill ha den på en dvd-skiva. Dumt mycket dumt...

 

Så extramaterialet eller 17 olika ljudversioner av filmen får absolut inte ta utrymme från själva filmen för det är ju ändå den man är ute efter, iallafall jag!!

Link to comment
Share on other sites

Tyckte precis som novumus i början av min DVD-samlar karriär, men nu förtiden är extramaterialet väldigt viktigt för mig och jag tittar alltid igenom det..Mycket intressat att se hur allt har gått till och hur de gör vissa scener, även hur man har tänkt inför rollbesättningen..T.ex. så totalvägrade Paramount att låta Coppola använda sig av Marlon Brando och Al Pacino i Gudfadern..Men som tur är va Coppola envis..Och Micheal Douglas ville ha Marlon Brando i Gökboet, när han tackade nej så var Gene Hackman andra alternativ..Sånna intressanta saker kan man inte få reda på utan extramaterial :P

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju mycket på vad det är för film å hur intresserad man är??

ibland kan det vara jäkligt kul å se hur dom gjort vissa grejjer till filmen.. det gör det ju bla lättare å diskutera filmen ifråga..

 

sen finns det ju roliga extra tillägg som tex shrek iaf i ettan.. när dom har nån slags "karaoke" aja smaken är som rö*en klöven.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Kan ju ta filmen Maratonmannen jag såg för några veckor sedan. Gillade filmen sådär (recension), och hade nog inte brytt mig om att skriva så mycket om den, om det inte varit för att jag såg extramaterialet till filmen. Fick en annan känsla för skådespelarna och för filmens status efter att ha sett det, man känner sig på nåt sett som lite mer delaktig i filmen när man får veta lite om de "hemligheter" som ligger bakom produktionen. Det (plus en sömnlös) natt gjorde att jag fick mer inspiration att skrivar ner mina tankar om filmen.

Link to comment
Share on other sites

Aftonbladets Johan Hakelius är irriterad på extramaterialet på DVD-filmerna i dagens krönika Extramaterialet förstör filmerna.

 

Finns nog ingen jag irriterar mig på så mycket som Johan Hakelius. Men här hade han faktiskt en hel del vettigt att säga. För övrigt brukar jag aldrig se extramaterialet till filmer, men det handlar nog mer om att jag inte tycker det brukar vara särskilt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Aftonbladets Johan Hakelius är irriterad på extramaterialet på DVD-filmerna i dagens krönika Extramaterialet förstör filmerna.

 

Finns nog ingen jag irriterar mig på så mycket som Johan Hakelius. Men här hade han faktiskt en hel del vettigt att säga. För övrigt brukar jag aldrig se extramaterialet till filmer, men det handlar nog mer om att jag inte tycker det brukar vara särskilt intressant.

 

Läste inte hela artiklen, men det lilla jag läste kunde jag inte för fem öre hålla med om....Extramaterial förgyller alltid en DVD utgåva där med basta!!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Donnie Darko att extramaterial förgyller en DVD-utgåva. Ibland är extramaterialet till och med intressantare än filmen. Ex. är dokumentären om "Korpens skugga" betydligt mer underhållande än filmen.

Vad jag saknar - filmkostymnördig som jag är - på de flesta extramaterialen är mer info om kläderna. På en utgåva av Hitchcocks "Dial M for Murder" fanns det trevligt nog med en hel del om kostymerna. Det framgick att det lades ner rätt stor möda på att den kvinnliga huvudrollsinnehavarens kläder skulle spegla handlingen och hennes sinnesstämningar.

Något som jag aldrig ids kolla på är trailers. Komplett onödigt med reklam för en film som man redan har. Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Link to comment
Share on other sites

Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Jag är lite kluven, å ena sidan kan det vara roligt att lyssna på. Å andra sidan vill man som du säger helst ha tystnad när man tittar. Fyra kommentarorspår på Extendend Version av LOTR känns nu onödigt. Hade räckt med regissör och skådespelare.

Link to comment
Share on other sites

Ja det där med komentarspår har jag ingen bestämd uppfattning om ritkigt...Det är inte ofta man sätter på det men man vill ändå ha det där..Då får man ju i princip se hur regissör och skådespelare har tänkt inför varje scen!!

 

 

Tycker iofs att det är ok med komentatorspår på bortklipta scener så att man förstår varför de tagit bort scenen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Jag är lite kluven, å ena sidan kan det vara roligt att lyssna på. Å andra sidan vill man som du säger helst ha tystnad när man tittar.

Eh, så om det finns kommentatorspår så måste ni alltså sätta på det när ni ser filmen. Ja, då blir det jobbigt.

Link to comment
Share on other sites

Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Kommentatorsspår finner jag också rätt meningslöst. Folk ska hålla snattran när jag kollar på film! :shutup:

Jag är lite kluven, å ena sidan kan det vara roligt att lyssna på. Å andra sidan vill man som du säger helst ha tystnad när man tittar.

Eh, så om det finns kommentatorspår så måste ni alltså sätta på det när ni ser filmen. Ja, då blir det jobbigt.

 

Precis min mening - och det gäller extramaterial i allmänhet. Varför klaga på att det finns när man inte ens behöver se det, om man inte vill?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...