Jump to content

Dario Argento


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Har nu sett mina två första Argentofilmer

 

Phenomena

Håller med Czechflash om Connelly. Jag stör mig nästan alltid på barn i filmer, speciellt huvudrollen. Men Connelly gör ett utmärkt jobb, jag vågar nog säga att detta är den bästa rollprestation jag har sett av ett barn.

 

Stämingen i filmen är för det mesta mycket bra, men i vissa scener när Iron Maiden drar igång försvann stämningen helt och hållet. Hade man tagit bort vissa låtar hade filmen varit mycket bättre. Annars tycker jag att det var en helt ok film, men jag hade förväntat mig mer skräck.

 

Nu när jag tänker tillbaka på filmen så var den faktist rätt så bra, får ta och se om den så höjer jag den nog till en fyra.

 

 

Suspiria

Återigen förväntade jag mig mycket mera skräck. Jag har bara sett en Fulci-film och den var mycket hemskare än dessa två filmerna. Men jag säger inte att Suspiria inte hade stämning, för det hade den verkligen! Men den var mer kuslig och mystisk än hemsk.

 

Soundtracket i Supiria är mycket bättre än i Phenomena. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var Argento själv tillsammans med Goblins som har gjort hela soundtracket till suspiria, alltså ingen jä*la Iron Maiden. Håller återigen med Czechflash, Suspiria är en väldigt vacker film. Alla färger och den skumma inredningen skapar en väldigt ovanlig atmosfär.

 

4/5

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Suspiria

Återigen förväntade jag mig mycket mera skräck. Jag har bara sett en Fulci-film och den var mycket hemskare än dessa två filmerna. Men jag säger inte att Suspiria inte hade stämning, för det hade den verkligen! Men den var mer kuslig och mystisk än hemsk.

 

Soundtracket i Supiria är mycket bättre än i Phenomena. Jag har för mig att jag läste någonstans att det var Argento själv tillsammans med Goblins som har gjort hela soundtracket till suspiria, alltså ingen jä*la Iron Maiden. Håller återigen med Czechflash, Suspiria är en väldigt vacker film. Alla färger och den skumma inredningen skapar en väldigt ovanlig atmosfär.

 

4/5

 

Susperia är verkligen flummeri flummeria! Älskar Argentos experimenterande stil (i denna filmen alltså, i övrigt vet jag inte hur han arbetar). Scenen med glödlampan, färgerna, ljudeffekterna (som jag också märkte att Fulci använde mycket skickligt i The beyond. Dåligt skådespeleri som så sig bör med en massa låtsas engelsmän men vad gör det. Gillar även hundscenen. Brrr

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul att ni gillade filmerna. Jag håller absolut med dig Hawa!i, hårdrocksmusiken i Phenomena förstör en del av stämningen (även om det på något sätt är lite coolt, haha). Men resten av musiken av The Goblins gillar jag. Det är inte skräck, det är mer kusligt och mystiskt och det gillar jag. Sen har den mycket vackert naturfoto. Och så har man Jennifer Connelly som spelar bra.

 

Suspiria har sämre skådespeleri, men fotot med alla färgerna gör nästan hela filmen, tillsammans med musiken av The Goblins. Själva storyn tycker jag tappar mot slutet, men det är den visuella biten som jag uppskattar mest här.

 

Som sagt, man ska inte förvänta sig skräck = massa blod, utan mer en stämning som byggs upp genom hela filmen, för det lyckas verkligen Argento med i dessa två filmer (och många andra också för den delen, men dessa två är nog mina favoriter).

 

Bilder från Suspiria:

 

post-462-1118755136.jpg

post-462-1118755160.jpg

Ändrad av Czechflash
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Filmstar

Jag har beställt följande filmer av Dario Argento:

 

Profondo Rosso (1975)

Suspiria (1977)

Tenebre (1982)

Opera (1987)

 

Jag valde de fyra filmer som hade högst betyg på IMDb. Det är ju inte säkert att det är just dessa filmer som jag gillar mest, men så fick det bli. Ser fram emot att spana in dem. Vad tror du, Czechster? Efter att ha läst igenom dina omdömen verkar jag ha valt någorlunda rätt filmer, även om kanske Phenomena skulle ha ingått.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Kul ! Du verkar skapa dig en liten samling DVD-filmer på senare tid. Du får gärna låna min Phenomena, för den ska man definitivt se om man ser ett par av Argento. Har inte sett Opera än, men tror säkerligen den är sevärd. Suspiria tror jag du kommer finna intressant, även om handlingen inte är den starkaste. Men bildspråket är verkligen häftigt, likaså musiken. Tenebre har jag för mig var ganska blodig i jämförelse med de andra, likaså Profondo rosso.

 

Hur som helst är jag glad att du införskaffat dig dessa och det ska bli mycket intressant att se vad du tycker. Det kan bli fågel eller fisk känner jag, men jag tror du kommer uppskatta de flesta av dem. Och som sagt, Phenomena vill jag också att du ser, så det är bara att säga till om du inte ska köpa den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Ok, den första Dario Argento-filmen jag såg blev Tenebre och jag måste tyvärr säga att jag blev lite besviken. Filmen blandar och ger skulle man kunna säga - ibland höga toppar, men däremellan (och för ofta) ganska djupa dalar, i mitt tycke. De toppar som finns är bl a en häftig kameraåkning utefter ett hus, upp på dess tak och sen ner igen. Detta var riktigt snyggt gjort. Gillade även inledningen som på nåt sätt lovade gott. Sen är ju även morden som förekommer i filmen fascinerande och eggande på nåt sätt. Slutet är också det relativt bra.

 

Men för övrigt tyckte jag inte det var nåt speciellt, faktiskt. Det är snyggt filmat mest hela tiden, men skådespeleri och handling är helt enkelt för dåligt för att det ska kunna bli godkänt. Hmmm, när jag tänker efter nu så här i efterhand så finns det nåt rått och brutalt med filmen som jag kommer ihåg och det är nära att jag ger en trea, men, nej, jag känner ändå att jag hade lite för tråkigt bitvis när jag såg filmen. Känslan försvinner helt mellan de bra scenerna pga de träiga skådespelarna. Jo, just det, musiken är väldigt bra.

 

Sen måste jag be om ursäkt för den usla recensionen, men jag hinner helt enkelt inte tänka efter lite mer och formulera mig bättre... Östersund. Bättre lite än ingenting i alla fall.

 

2+/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Tenebre tillhör inte hans bästa, men jag har för mig att jag ändå gillade den ganska mycket (tror det var musiken som var så bra och gjorde att jag höjde ett eller två snäpp). Sen får man faktiskt vara beredd på att skådespeleriet och handlingen (till viss del) inte är så bra. Det är ändå ganska lågbudget, men det är som du noterade oftast bra foto och kameravinklar/åkningar i hans filmer. Tror du kommer gilla hans mer kända filmer (Suspiria och Phenomena) mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Finns en Argento Box på discshop med nio av hans filmer och priset är bara 649kr många filmer för priset.

 

44233.jpg

 

An eye for horror

Bird with the crystal plumage

Cat O'Nine Tails

Phantom of the opera

Phenomena

Stendhal syndrome

Suspiria

Tenebre

Waxmask

 

Är som finns med i boxen och jag har inte sett någon av hans filmer så detta var mer ett tips...... Jag ska förmodligen skaffa den box så jag med kan vara med i diskutionerna.

 

Fakta om Boxen

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ralle-San: Jag har inte sett alla i boxen, men jag märker att det är friskt blandat med nya och gamla. Jag hade hellre sett en box med de äldre och en med de nyare. De nyare är, vad jag vet, inget att ha.

 

An Eye for Horror - Ej sett, aldrig hört talas om.

The Bird with the Crystal Plumage - Den första jag såg, skön giallo, bra.

The Cat O' Nine Tails - Ej sett, men vill och ska se, en tidig giallo.

Phantom of the Opera - Ganska ny, sämsta jag sett. Opera lär dock vara bra.

Phenomena - Mycket stämingsfull, bra Jennifer Connelly, en av hans bästa.

Stendhal Syndrome - Ej sett, en av hans nyare som kanske är ok.

Suspiria - Den han är mest känd för, unik film med mycket färger, svagare story.

Tenebre - Helt ok, även om den inte är lika stark som hans bästa.

Waxmask - Ej sett, men är också en av hans nyare.

 

Personligen skulle jag (precis som jag gjort) köpa de filmer jag vill ha separat, och det är de fram till 1987 då Opera kom (hans sista som fått bra kritik). Men det är fortfarande ett bra pris på en box med så många filmer och du får ändå 5 filmer som jag tror/tycker man ska se av honom.

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag (precis som jag gjort) köpa de filmer jag vill ha separat, och det är de fram till 1987 då Opera kom (hans sista som fått bra kritik). Men det är fortfarande ett bra pris på en box med så många filmer och du får ändå 5 filmer som jag tror/tycker man ska se av honom.

 

Jag har blädrat igenom tråden lite och läst en del och märkt att dom verkar vara olika bra. Jag fundera på hyra filmerna först på Brafilm därför jag är medlem. ;)

Så om jag gillar dom så är ju boxen ett givet köp.

Har blivit väldigt sugen nu på äldre skräckisar/rysare klassiker efter jag köpt Trilogi of the dead och Evil dead filmen och Argento är något jag borde se mer av.

 

Jag ska följa ditt tips Czechflash och kolla in dom äldre filmerna och inte dom nyare. Tycker själv att Skräck/rysarfilmer var bättre och mer skrämmande för.

Nu tycker jag dom är för överdrivna och spårar ut och så gör dom bara massa jobbiga uppföljare och remakes på kanske en Bra film som fångar publik och bra kritik.

Bara kolla på The grudge och the ring filmerna och nu senaste Dark water.

 

Men smaken är olika men jag är väldigt less på dem nya skräck dyngan och saknar klassikernas charm :down:

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Produktionen när det gäller de italienska filmerna är inte alltid på topp. Bl.a. är ju skådespelarna dubbade (även om det är på originalspråk har de lagt på rösterna i efterhand), något som kan störa vissa. Jag har inte så mycket emot det efter ett tag, men som sagt, bara man är medveten om det. Sen är hans filmer kanske inte direkt skrämmande, däremot kan de innehålla en del blod (fast oftast inte överdrivet).

 

Hans tidiga filmer är mer som en deckarhistoria med en del blodiga mord (giallo). Sen övergår de mer och mer till att bli mer skräckinriktade.

Link to comment
Share on other sites

Hej Czechflash

 

Intressanta recensioner.

Men tyvärr är deep blue en av de bästa, om inte den bästa, skräckisar genom tiderna. Tycker jag i alla fall :D I

Italien ser man på den filmen på annat sett, verkar det som. Den är kanske anpassad efter italiensk smak? För, seriöst, den filmen skrämmer de flesta i Italien ännu idag 30 år efter att den givits ut.

 

Men annars: kul att Dario Argento är uppskattad utomlands.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Du menar Deep Red antar jag ? Eller har han gjort en Deep Blue också ? Hur som helst vet jag att många gillar den, men jag fann den inte som en av hans bästa, dock var den nog den mest skrämmande, det är sant. Får försöka se om hans filmer framöver, men det är ju så mycket man vill försöka se...

 

Vilka har du själv sett, och vad har du tyckt om dem, flashado ?

Link to comment
Share on other sites

Du menar Deep Red antar jag ? Eller har han gjort en Deep Blue också ? Hur som helst vet jag att många gillar den, men jag fann den inte som en av hans bästa, dock var den nog den mest skrämmande, det är sant. Får försöka se om hans filmer framöver, men det är ju så mycket man vill försöka se...

 

Vilka har du själv sett, och vad har du tyckt om dem, flashado ?

Ja, sorry. Självklart menar jag deep red, profondo rosso.

 

Personligen har jag inte gillat väldigt mycket de andra av hans filmer. Förutom kasnke suspiria.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...