Jump to content

Silmarillon


Rekommenderade inlägg

Jo, har sett närmare på saken och det är troligen inte tokien som gjort bilden. Dock så tror jag det är en avbild av en av tokiens kartor, tror inte att man skulle hitta på en sådär rakt av!

Kartan är en av många kartor som gjorts av Karen Wynn Fonstad i boken The Atlas of Middle-earth. Mycket detaljrika och härliga kartor!

 

Här kommer en till föreställande södra Beleriand.

 

//FredrikBeleriandSouth.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är det ingen mer än jag som tycker att Silmarillon är i en helt annan dimension än lotr böckerna?

För mig var det verkligen intressant att läsa Silmarillon eftersom den gav svar på grundläggande frågor man ställde sig under boken tex. Hur världen egentligen skapades och vilka gudar man tillbad. Sedan skadar det inte att Tolkien kokat ihop en utomordentligt god skapelsehistoria.

 

Sedan finns det en underbar liten röd bok, som fördjupar sig i Ardas många språk. Jag tror den heter "Languages of Middle-earth" och finns att köpa på sci-fi bokhandeln. Har på senare tid börjat intressera mig för Quenya.

 

"Elen sila lumenn omentielvo" Nån som förstår? :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...