Jump to content

10 Bästa Krigsfilmerna


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Och jag tycker heller inte att handlingen verkar ologisk . USA´s krigsmakt har gjort betydligt konstigare saker än att rädda den siste brodern/soldaten i en syskonskara när de andra tjänat sitt land och dött för det .

Visst de har gjort många liknande saker, men bara när media har fått nys om något. Då passar de på att visa att de bryr sig om sina soldater. I saving private Ryan fanns det inga tidningar med vad jag vet. Allt är ett spel för galleriet och man ska inte tro att USA är så renhåriga som de vill verka. Jag kan ju säga att det inte bara var ryssarna som sköt sina egna när de flydde, men det beror på vem som skriver historien.

Nog om detta.

En film jag glömt bort men som absolut platsar på listan är "En bro för mycket" från 1977 med bl a Sean Connery, Robert redford och Gene Hackman. En påkostad och storslagen film som visar slaget ur en historisk synvinkel och inte följer den enskilde soldaten så mycket.

 

Vad gäller Apocalypse now verkar det som jag befarade att jag är helt ensam om att inte tycka om den. Den kanske förtjänar en andra titt då...

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Och jag tycker heller inte att handlingen verkar ologisk . USA´s krigsmakt har gjort betydligt konstigare saker än att rädda den siste brodern/soldaten i en syskonskara när de andra tjänat sitt land och dött för det .

Visst de har gjort många liknande saker, men bara när media har fått nys om något. Då passar de på att visa att de bryr sig om sina soldater. I saving private Ryan fanns det inga tidningar med vad jag vet. Allt är ett spel för galleriet och man ska inte tro att USA är så renhåriga som de vill verka.

Jag tror inte att någon egentligen är direkt renhårig i tider som krig. Och jag tror att det finns betydligt mer "hjältar" i krig, men oftast handlar det om att media har ett finger med i spelet. Som i dag kallas för det "mjuka kriget", som gör att politiker är tvungna att följa "spelets gallerier" som media är snabba på att blåsa upp så att dom styrande måste visa folket att dom "bryr" sig...

 

Och räddningen av menige Ryan ligger ju till grund för en tidigare händelse...

 

The military rule about sole surviving son's being allowed out of combat is true. It was enacted after the five Sullivan brothers were killed in 1942 when the U.S.S. Juneau was sunk in the Pacific. The rule of the surviving son is common to many armies, the American, the Canadian, the British and the Israeli.
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
En film jag glömt bort men som absolut platsar på listan är "En bro för mycket" från 1977 med bl a Sean Connery, Robert redford och Gene Hackman. En påkostad och storslagen film som visar slaget ur en historisk synvinkel och inte följer den enskilde soldaten så mycket.

 

Vad gäller Apocalypse now verkar det som jag befarade att jag är helt ensam om att inte tycka om den. Den kanske förtjänar en andra titt då...

En bro för mycket vill jag gärna se. Finns att köpa för 149 kr på DVD. Ska nog slå till på den.

 

Angående Apocalypse Now är jag inte heller så imponerad. Men den är inte dålig.

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad allas problem är med "Rädda menige..." ?

 

Det är ju en suverän Krigsfilm med de bästa tänkbara skådisarna ?!?

 

Som jag sade innan så tycker jag det är den första filmen som riktigt ruskat om en och fått en att känna Fruktan, Rädslan och Hopplösheten hos soldaterna i Krig .

 

**SPOILERVARNING **

 

Scenen mot slutet när Mellish brottas med tysken i huset och tysken sakta trycker kniven genom bröstbenet och genom hjärtat på Mellish samtidigt som han droppar svett på hans ansikte och väser till honom på tyska ..... Jag menar vilken Scen ! !

Man mådde ju psykist dåligt efteråt . Ingen film någonsin har fått mig att känna så starkt .

Ändrad av MasterChief
Link to comment
Share on other sites

MasterChief: Jag håller helt med om att Saving Private Ryan har några riktigt bra scener, och skådespelarna är det absolut inget fel på.

 

 

**SPOILER VARNING**

 

 

Ett exempel är när tolken (kommer inte ihåg hans namn) sitter och hör hur hans kamrater dör och inte vågar göra något. Först blir man riktigt irriterad på honom, men sen börjar man tänka: är det så jag också hade reagerat i en krigssituation?

 

Sådant är lysande skådespeleri tycker jag, men en film behöver mer än det.

Ändrad av Stonewald
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Jaha, nu har jag äntligen sett Rädda menige Ryan. Recension hittas här. Den hamnar inte på topp-5 i alla fall, det kan jag säga. Före kommer Apocalypse Now, Plutonen, Full Metal Jacket, Ärans väg, Ingenmansland bl a. Sen vill jag tipsa om två andra bra filmer som har med krig att göra:

 

91m.jpg

Den amerikanska Harrison's Flowers (2000) som handlar om fotografer i det krigshärjade Jugoslavien.

 

81m.jpg

 

Den jugoslaviska Flammande byar (Lepa sela lepo gore, 1996) som handlar om kriget i Bosnien och de ibland absurda konflikter som uppstår i krig. Har samma svarta humor som Ingenmansland.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja lyfta fram TV-serien Band of Brothers, från samma gäng som gjorde Saving Private Ryan! Det är visserligen ingen film, det skulle inte gå att klippa ner dessa människors historia till en film, det behövs 10 avsnitt för att få med allt. Och det finns verkligen allt med i denna serie!! Har ni inte sett den är den ett måste.

Link to comment
Share on other sites

1. Full Metal Jacket

2. Apocalypse Now

3. The Deer Hunter

4. The Killing Fields

5. Platoon

6. Dr. Strangelove

7. The Great Escape

8. The Battle of Algiers

9. No Man's Land

10. Saving Private Ryan

 

Dom 5 första va rätt lätt att sätta ditt men sen blev det svårare så jag fick ta dom jag kunde komma på :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tycker i allmännhet att krigsfilmer är rätt så tråkiga. Speciellt vietnamfilmer. Roligt när man får se stora slag och sånt men utdragna filmer där man bara sitter och hör huvudpersonernas dödsångest är ganska långtråkigt.

 

Bäst är filmer där fokus är på nåt annat än kriget men där kriget finns med i bakgrunden så att säga.

Katching!

 

Krigsfilmer, generellt, är tråkiga och ointressanta. Otur för mig att mina polare är stridspittar som nästan bara kollar på krigsfilmer. Bara SF:s notoriskt ofungerande telefonkö räddade mig från Windtalkers...

 

Jag skulle tro att det som saknas är identifikationen mellan mig och huvudpersonerna. En soldat är nog min diametrala motsats.

Kan jag varken identifiera mig med eller sympatisera med rollfigurerna är det, s.m.s., kört.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...