Jump to content

Omgång 9 - District 9


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Moderator
Edit: Hur kommer det sig att man inte får länka till en viss svensk filmsida, som förkortas MZ? Jag hittade nämligen nyheten där, men den fanns inte någon motsvarighet på Bio.nu.

Tror att vår kära forumövervakare Peo har en ont öga till konkurrerande filmsidor... :twisted:

Hehe, nja vi vill ju att Filmsnack ska vara ett någorlunda slutet system. Information får gärna hämtas från andra sidor och då ska källhänvisning givetvis finnas, men att skicka iväg medlemmar och gästar till andra sidor ska vi nog undvika så långt det går. Vi vill ju behålla våra läsare. :)
Link to comment
Share on other sites

Edit: Hur kommer det sig att man inte får länka till en viss svensk filmsida, som förkortas MZ? Jag hittade nämligen nyheten där, men den fanns inte någon motsvarighet på Bio.nu.

Tror att vår kära forumövervakare Peo har en ont öga till konkurrerande filmsidor... :twisted:

Hehe, nja vi vill ju att Filmsnack ska vara ett någorlunda slutet system. Information får gärna hämtas från andra sidor och då ska källhänvisning givetvis finnas, men att skicka iväg medlemmar och gästar till andra sidor ska vi nog undvika så långt det går. Vi vill ju behålla våra läsare. :)

 

Ok! Nä, för jag hittade nyheten om en eventuell uppföljare på den sidan, men inte på vare sig Bio.nu eller Vujer.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande där är för mycket luckor i storien. Är rätt märkligt att det bara är en (!) enda alien som är intresserad av att försöka fixa rymdskeppet och ta sig hem. Och det tog den stackaren 20 år att lösa det.

 

Var rätt kass idé om att drivmedlet också är ett dna-virus som smittar stackars Wikus. Kändes så där tycker jag. Tycker också att det var rätt dåligt att Wikus som från början var en korkad, elak, ego människa ger upp sin chans att bli botad och offrar sig för att den stackars aliensnubben ska komma iväg med rymdskeppet. Lite väl mkt hjälte-stuk på det.

 

Att sen hela världen låter Sydafrika leka med aliensen som de vill är lite märkligt.

 

Nåja, det är en hyffsad film men kunde varit bättre. Den försvinner nog rätt fort från minnet. Jag greppades inte av den.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fortfarande där är för mycket luckor i storien. Är rätt märkligt att det bara är en (!) enda alien som är intresserad av att försöka fixa rymdskeppet och ta sig hem. Och det tog den stackaren 20 år att lösa det.

 

Var rätt kass idé om att drivmedlet också är ett dna-virus som smittar stackars Wikus. Kändes så där tycker jag. Tycker också att det var rätt dåligt att Wikus som från början var en korkad, elak, ego människa ger upp sin chans att bli botad och offrar sig för att den stackars aliensnubben ska komma iväg med rymdskeppet. Lite väl mkt hjälte-stuk på det.

 

Att sen hela världen låter Sydafrika leka med aliensen som de vill är lite märkligt.

 

Nåja, det är en hyffsad film men kunde varit bättre. Den försvinner nog rätt fort från minnet. Jag greppades inte av den.

 

Angående om att det endast var en alien som försökte att fixa rymdskeppet, så stämmer det ju inte fullt ut. Under filmens gång så ser vi åtminstone två stycken som försöker arbeta med det, men vi vet ju egentligen - som publik, om det finns fler som hjälper till utöver det.

 

När det gäller dna-viruset så tycker jag det fungerar bra med filmens berättelse överlag. Man får en aspekt som gör att huvudpersonen tvingas sätta sig in i utomjordingarnas tankesätt och förstå deras perspektiv på det hela.

 

Angående Wikus så ser jag inte honom som är elak person, som aktivt hatar "de utomstående". Han bryr sig inte - precis som resten av Johannesburgs befolkning, om själv ta reda på om utomjordingarna, utan kör helt och hållet på medias (och storföretagets) bild om dem som vildar som tär på de ekonomiska resurserna.

 

Wikus bryr sig bara om sin egen karriär inom företaget och har inte större kunskap om "räkorna", därav så bildas det fördomar på grund av okunskap.

Detta kan man ju härleda till rasism och motsägelser överlag i vårt samhälle - att detta i grund och botten beror på okunskap.

Men när huvudpersonen var tvungen, inte friviligt utan tvungen, att sätta sig in i motpartens perspektiv, så förstod han precis hur det låg till och "labb-scenen" var det som fick bägaren att rinna över. Han hade ju ingen tidigare kunskap om detta, utan fick se det hela utifrån ett annat perspektiv.

 

Sen att jag inte gillade hela "hjälte-som-stannar-kvar"-scenen är en annan femma, men jag gillade ändå hela upplägget fram till just den specifika scenen.

 

Att Sydafrika fick "leka med aliensen", kanske ska symbolisera om att den rika världen överlag har ett mindre intresse över Afrika som världsdel. Det är liksom "deras problem" att ta tag i.

Sen att det dessutom ligger ett mäktigt vapenbolag bakom, kan ju betyda både korruption och liknande detaljer som gör att företaget får härja fritt. Det hela blir som ett testprojekt, med världens ögon på sig men inte mer.

 

Bara några tankar från mig om filmen och även om du förmodligen inte håller med mig, så hoppas jag att du förstår min åsikt på det hela :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kommer med lite åsikter om filmen vilken dag som helst, eftersom jag såg filmen för drgyt en vecka sedan men tiden har inte riktigt räckt till för att skriva något. Inledningsvis kan jag säga att jag gillade filmen, men att jag som några andra också ser vissa svagheter vilket gör att betyget inte är självklart.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Jag tycker iofs inte att huvudpersonen är så värst rasistisk. Hans jobb är ju att informera utomjordingarna och visst kan han slänga ur sig roliga kommentarer om dem, men jag ser det inte som rasistiskt. Hade det varit människor hade jag kanske tyckt annorlunda iofs, men nu blir det mest roligt pga att det är utomjordingar.

Jag tyckte nog det var väldigt svart humor i såna fall. Wikus dödar en mängd utomjordiska ägg - och, ja, om det hade varit mänskliga foster hade jag nog inte tyckt det var speciellt roligt. Men vad är skillnaden egentligen?

 

Att det skulle vara rasistiskt tänkte jag faktiskt inte på. Visst gillade människorna inte utomjordingarna, men det var ju inte så konstigt. Det kostade regeringen mycket pengar och de tillförde inget till samhället mer än en massa huvudvärk.

Hmm, alltså.

 

Om man byter ut "utomjordingarna" mot "invandrare" eller "svarta" (och "människorna" mot "svenskarna" eller "de vita") i andra stycket här ovan så är väl parallellerna till rasism i Sverige eller apartheid-Sydafrika ganska självklara. Jag tyckte det kändes uppenbart att filmen till en ganska stor del var en satir över apartheid-Sydafrika. Eller?

 

Sen en annan sak. Det var en grej som jag tyckte var lite ologisk. När människorna märkte att räkorna (ja, Wikus "kompis" alltså) lyckades få igång skeppet och kanske ge räkorna en möjlighet att åka hem så borde väl människorna snarare göra allt för att hjälpa räkorna istället för att försöka hindra räkorna. Om de nu så gärna ville bli av med räkorna.

 

Min recension av District 9.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Angående District 9 så tyckte jag helt klart den var bättre än Avatar. Precis som Krayzie skriver så har den ett bättre manus och effekterna kan man inte klaga på. Helt klart en film som jag uppskattade mer. Sen att Avatar var riktigt välgjord och underhållande är en annan sak, men det gör inte att jag uppskattade den lika mycket.

Det blev ju (som med det mesta nu för tiden) inte av att jag skrev något ordentligt om District 9 när vi snackade om den förut, men i alla fall så tyckte jag det var en bra film med intressant story och framför allt mycket fint effektmakeri med tanke på att budgeten är så pass mycket mindre än de stora effektfilmerna - vilket egentligen säger mer att de "stora effektfilmerna" leker med onödigt stora pengar än att det inte skulle gå att göra riktigt bra effekter med endast normalbudget.

 

Dock tyckte jag inte att District 9 var någon jättefin upplevelse och enligt mig är huvudrollens skådisprestation stundtals lite dålig och "over the top", men han blandar och ger skulle man kunna säga. Coolt att filmen liksom börjar i dokumentär-form med en kamera som förföljer huvudkaraktären, men fortsätter sedan förfölja honom i doku-form även fast filmteamet definitivt slutat att följa honom.

 

Filmen lyfter aldrig riktigt för mig, men håller ett bra tempo och känns därför inte ljummen heller - och som sagt tummen upp för originaliteten.

 

7/10

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Håller med de ovan som dragit praraleller till rasismen. Jag tycker att det är den stora fundamentala biten i filmen, och jag blir faktiskt lite förvånad över att många inte verkar uppfatta den.

Som jag ser det används den dokumentära delen i början för att även vi som åskådare ska få en avsky för utomjordingarna. Det är en väldigt vinklad bild som visas av dem, de äter sopor, super, spyr, slåss och visas upp som vilka skadedjur som helst. Det är givet att människorna inte alls uppfattat att utomjordingarna faktiskt har en intelligens och förmåga att känna empati.

Det är väl bara att kolla på vilka kåkstäder som helst i världen, i slumen. De som bott där i 20 år och som lever på svältgräns under förtryck av samhälle och som utnyttjas av kriminella krafter hamnar nog i misär till slut. Tycker inte de är nåt konstigt med det.

När filmen sedan sakta glider över till att bli spelfilm presenteras vi för verkligheten och sympatierna med utomjordingarna ökar.

Tycker detta drag är genialiskt och anser klart att filmen aldrig kunnat fungera utan det.

 

Om det är klichee att huvudpersonen vänder sig mot sina egna så görs det i alla fall inte klicheeartat. Faktum är att Blomkamp lyckas vända mina sympatier för och emot huvudpersonen Wikus flera gånger, först mot i början, när han så okänsligt visar upp District 9, sedan för när han blir utnyttjad av svärfadern, och så mot igen, när han i sin egoism stjäl skeppet som finns under skjulet och till sist för när han hjälper utomjordingen.

Blomkamp lyckas engagera mig känslomässigt i en scifi-film, och det är inte ofta det händer.

 

Frågan om varför omvärlden låter Sydafrika själva ta hand om utomjordingarna är väl självklar, vem skulle vilja bekosta att ta hand om en miljon ovälkomna, vare sig det är utomgjordingar eller en etnsk minoritet av annat slag? Det är först när möjligheten att skaffa makt eller pengar på utomjordingarnas bekostnad visar sig som omvärlden kan bli intresserade. Och så är det otvivelaktigt i verkligheten också.

På frågan varför man inte hjälper utomjordingarna att resa hem är väl att de ensa som uppfattat det är de som vill åt möjligheten att använda utomjordingarnas vapen. Resten av Sydafrika skulle säkert ha välkomnat möjligheten att låta utomjordinarna resa hem.

 

Innan länkarna till info om uppföljare las ut tvivlade jag något på om det skulle bli någon sådan. Det bara därför att det inte är något av de stora Hollywoodbolagen som står bakom filmen. Peter Jackson har ju själv uttryckt att det är dags att satsa på orginalitet och kreativitet, istället för dessa ständiga "säkra kort", och därför trodde jag nog inte att en uppföljare var självklar.

Men om det är så att Blomkamp har mer historia att berätta så, inte mig emot. Tyvärr kommer det nog bli en upprepning vilket jag inte alls ser nåt behov av. Hellre då att Blomkamp får chansen att skapa något annat.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...