Jump to content

Musik


Zoodiack

Vad lyssnar ni helst på av dessa  

153 members have voted

  1. 1. Vad lyssnar ni helst på av dessa

    • Iron maiden
      27
    • Sting
      6
    • Beatles
      30
    • Elvis
      15
    • J-LO
      6
    • BOB marley
      14
    • Eminem
      17
    • Maria Carey
      4
    • Rolling stones
      20
    • Rollergirl
      7


Rekommenderade inlägg

Någon här som fortfarande lyssnar på gamla hederliga vinylskivor och kanske till och med har sig en liten trevlig samling hemma?

Jag samlar faktiskt, även om samlingen inte är jättestor, men det finns en del bra där i alla fall - mest singlar. Jag har praktiskt taget växt upp med en maniskt samlande farsa som hade ett helt garage proppfullt med rockabilly och komiskt nog Sveriges största Sven-Ingvars-samling en gång i tiden, så det är väl mitt öde att köpa musik på vinyl även för mig antar jag. Själva grejen med vinyl är ju att man får så snygg förpackad musik och just ljudet av knastrande vinylskivor tycker nog de flesta är den största magin. Känslan av att lyssna på musik som man gjorde under dess storhetstid är ju nästan orgasmisk i sina bästa stunder. :D

 

Jag köper mest gamla, hederliga radiolåtar från glappet mellan 60-70-talet och försöker sakta men säkert samla på mig Dylans LP:s, men det är ju en hyfsat dyr hobby. För tillfället har jag inte ens en fungerande vinylspelare, så då brukar samlandet prioriteras lite lägre än filmsamlandet, exempelvis. :)

Intressant läsning, Yojimbo :)

 

Oavsett om man vill det eller ej så lär man sig mycket från sina föräldrar.

 

Håller med dig om att musiken är snyggare förpackad i vinyl, där det skapas en större "helhetskänsla", och det knastrande ljudet är mysigt.

 

Samlar du förresten på någon annan speciell artist förutom Dylan? Själv ska jag främst samla på Pink Floyd och Daft Punk. Förmodligen blir det Justice eminenta skiva "Cross" också på ett hörn.

Nej, egentligen samlar jag bara på Dylan, men jag har oavsiktligt ganska mycket Linda Scott-singlar också, och en del Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich, som jag blev lite besatta av strax innan Grindhouse gick upp på bio. :)

 

Köpte just ett ex av den extremt sköna LP:n "Forever Changes", av psykedeliska 60-70-talsgruppen Love, som verkligen rekommenderas! Bara genom att se skivomslaget förstår man att det är en klassiker.

[imghttp://www.lib.washington.edu/Media/new/images/LoveForeverChanges.jpg[/img]

Har du några speciella låtar du skulle vilja tipsa om från de artisterna du nämnde. "I've Told Every Little Star" med Linda Scott är väl egentligen den enda låten jag har hört från dem (Dylan exkluderat).

 

"Forever Changes" är en sådan skiva man egentligen kan köpa enbart för omslaget. Gillade det starkt och psykedelisk musik från 60-70-talet låter intressant. Får kolla upp den skivan och jag tror inte jag har hört något från Love tidigare.

Angående speciella låtar så tycker jag att Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich har ett tiotal låtar som är riktigt, riktigt bra. "Hold Tight" från Death Proof har du ju hört, men sedan tycker jag riktigt mycket om sommarkänslorna från "The Wreck of Antoinette", "Hidaway", "Don Juan", "Xanadu", "It's Okay", "Zabadak" m.fl. Deras musik är jäkligt trallvänlig samtidigt som den klingar av mycket bra musikalisk talang (och stenhårda melodier), vilket blivit alltmer ovanligt om man jämför med dagens popmusik, som trycker på så många andra knappar än just den musikaliska kvaliteten.

 

Av Linda Scotts övriga musik är jag inte så direkt insatt, utan har samlat på mig en del för lyssnings skull och för att min far hjälpte mig på traven där. Sedan har jag en liten samling singlar av Teen Bop-smörsångaren Bobby Vinton också. Den filmiska referensen är ju att han sjöng titelspåret till Lynch-filmen Blue Velvet, men han har en hel drös med lika bra låtar där många innehåller ordet "blue", vilket är är härligt komiskt. "Blue on blue", "Mr. Lonely" (som samplats i Akons hit), "Sealed with a kiss", "Tell me why", "Please love me forever" m.fl. är bra låtar.

 

Av gruppen Love fastnade jag först för deras tidigare singel "7 and 7 is", så den ska du lyssna på utöver tidigare nämnda album, men egentligen ska du lyssna på hela albumet som 7 and 7 is finns med på, vid namn Da Capo, även om det inte är riktigt, riktigt lika bra som Forever Changes. Men just den singeln är riktigt rockigt, rivigt skön och känns som Jimi Hendrix på något mer uppspeedande preparat än de han tog, om man ska beskriva den kort. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 1,6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Undebart inlägg, Yojimbo :)

Lade genast in alla dina rekommenderade i kölistan på Spotify och ska försöka lyssna dem under helgen. Återkommer med vad jag tyckte. Snappade dock snabbt upp hur "Blue on blue" med Bobby Vinton lät och tyckte mig känna igen något från den. Och visst visa det sig stämma att där fanns något välbekant med den låten.

 

 

 

Tack för den informationen :)

Link to comment
Share on other sites

Vill tipsa om ett band som heter Jamaica för att jag vet att flera här gillar Justice. Varför? Bandet består av två killar från Frankrike och dem är jävligt bra. Nämnde jag att deras platta producerades av Xavier de Rosnay?

 

http://www.youtube.com/watch?v=9MFsogljJmA

 

http://www.youtube.com/watch?v=2yMA7pGM4PQ

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 months later...

Ni som inte har lyssnat på My Beautiful Dark Fantasy: det är aldrig för sent.

 

I förrgår släppte Kanye sitt senaste mästerverk tillsammans med Jay-Z: Watch the Throne.

 

Motherfucking genius, motherfucking lyrical wordsmith - the voice of a generation.

Efter att först inte riktigt ha fastnat för My Beautiful Dark Fantasy, har den vuxit sig starkt hos mig och nu får jag också erkänna att det är ett sant mästerverk. Mitt inköp av den på vinyl ångrar jag inte en sekund.

 

Har hört lite ("Otis"-låten och H-A-M) från hans samarbete med Jay-Z och jag måste säga att jag i ett initialt läge känner mig lite besviken. Måste lyssna igenom hela skivan innan jag verkligen kan lägga mitt omdöme, men just nu känner jag att den spännande och breda ljudbilen West hade i MBDF är som bortblåst. Förhoppningsvis lär mitt omdöme ändra sig när jag väl har lyssnat igenom skivan.

Link to comment
Share on other sites

Nit89ram, det är klart att han inte kan ha samma artistiska frihet på en samarbetsplatta, speciellt inte med en såpass utpräglad emcee som Jay-Z. Inte för att jag klagar. Jay-Z spottar sina hetaste texter sedan The Black Album och Kanye har sedan förra hösten tagit ett antal steg ytterligare från sina tidigare plattor när det kommer till text. Det är wordplays och rhymes på en mycket högre nivå än tidigare, och det i kombination med hans mångsidighet gör honom till den bästa någonsin.

 

Inte inom hiphop. Inom allt.

 

Störst.

Link to comment
Share on other sites

Tjalan: I och för sig sant. Men vad jag har förstått står West för huvuddelen av producerandet på Watch the Throne så hade jag ändå hoppats på mer "lek".

 

Men jag har lyssnat igenom albumet på allvar nu och jag måste erkänna att det ändå är en bra skiva. Inte lika fantastisk rakt igenom som My Beautiful Dark Twisted Fantasy, men den har sina guldkorn. Kan tycka emellanåt att den låter för mycket hip hop (om det framgår vad jag menar här?), men det är väl precis som du säger att det beror mycket på Jay-Z's stil. Skivan lyckades ändå omvända mig lite åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Watch the Throne är riktigt, riktigt bra men är mer hardcore rap än vad My Beautiful Dark Fantasy, något annat var inte att förvänta sig. Jag älskar att de fullständigt skitit i rapper features också, och de enda som fått vara med är hooksångare som Frank Ocean, Mr. Hudson och Beyonce. Den här skivan handlar om de två största rapparna i världen och framförallt om den bästa artisten någonsin.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...