Jump to content

såg just filmen..


Rekommenderade inlägg

  • Moderator

I första filmen kom Gandalf till Hobbiton och hälsade på Bilbo. Bilbo hade sin födelsedagsfest, Frodo fick ringen, Gandlalf bliv misstänksam och gav sig ut och forskade. Han återkom och pratade med Frodo som gav sig iväg med Sam. De träffade Merry och Pippin och blev jagade av ryttarna på vägen till Brie, där Aragorn hjälpte dem undan samma ryttare. Gandalf pratade med Saruman, som tog honom till fånga, till Gwaihir befriade honom. Saruman skapade en arme och sände ut sina orcher efter Frodo. Hoberna och Aragorn drog vidare till Väderklint där Frodo blev skadad. Arwen dök upp efter det och tog Frodo till Rivendell. Där hölls rådslag innan sällskapet drog vidare till Carradras. Där blev de fast och gav sig av ner i Moria, där de stred mot orcher och en Balrog som drog med sig Gandalf ner i avgrunden. Efter Moria kom brödraskapet till Lothlorien där Frodo såg i Galadriens spegel. På vägen därifrån fick de gåvor och de båtar i vilka färden fortsatte. Filmen slutade med att Boromir försökte ta Ringen och fick sätta livet till i den efterföljande striden. Merry och Pippin blev bortförda och Frodo och Sam gav sig av in i Mordor.

 

I andra filmen vandrade Frodo och Sam längre in i Mordor, där de mötte Gollum. Frodo föll i träsket innan de kom till de svarta portarna. På väg till den andra ingången till Mordor blev de fasttagna av Faramirs gäng och förda till hans grotta. Där fångades Gollum och alla fördes till Osgiliath där en ringvåldnad försökte ta ringen och Sam höll tal. Merry och Pippin träffade Lavskägge, blev vittnen till Ente ting och lurade Lavskägge att se förödelsen och därför hämnas på Saruman. Legolas, Gimli och Aragorn sprang och träffade Gandalf. De sökte upp Kungen av Rohan, vilken de fick fart på och gav samtidigt Ormstunga smäll och alla gav sig av mot Helms klyfta där det stora slaget hölls. På vägen dig slogs de mot vargarna och Aragorn tog en simtur. Detta blandades med bilder på alverna i Rivendell. Sarumans arme brände hus emellanåt också, ja.

 

Den andra filmen var trettio minuter längre men innehåll betydligt mindre. Tycker att PJ drabbats lite av George Lucas-symdromet. Skriv en historia för att passa in så mycket effekter som möjligt. Han höll sig ju till handling i första, varför inte fortsätta med det i den andra?

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

två veckor.. det skulle ju nästan bli realtid i såna fall =) Men jag har faktiskt lugnat ner mej lite. Såg filmen för andra gången igår kväll och glömde mina tvivel. Det ÄR en fantastisk film. Första gången ser man allt negativt, går upp i varv och hetsar upp sej. Nu kunde man luta sig tillbaka och njuta av filmen. Så det är mitt råd: se filmen en andra gång, och döm sen. Detta är en film som blir bättre för varje gång man ser den.

 

Så jag bävar som fan inför premiären på ROTK, men längtar till den andra gången :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

tyckte LOTR var helt fantasisk första gången man såg den på bio, men den har bara blivit bättre ju mer han har sett den... Skulle smaka mumma om man fick samma uppfattning om TTT när man har sett den ett flertal ggr, ni som har sett den mer än en gång verkar ju tycka om den mer å mer... :)

 

Tror inte man behöver bäva inför ROTK, alla ingredinser finns för en grand finale utan motstycke i filmhistorien, mina förväntningar är höga milit sagt!! :)

Link to comment
Share on other sites

God jul på er alla :)

 

Här kommer en lista från theonering.net över saker som troligen kommer med i extended version av TTT. Jag tycker att de allra flesta verkar mycket bra.

 

• Arwen running up to Elrond's veranda in Rivendell in fear, saying 'You have the gift of foresight...'

• Gandalf the White telling Aragorn at night before Helm's Deep that Sauron 'fears what you may become'

• Faramir discovering Boromir's horn cloven in two as it washes ashore

• Arwen walking up towards the shards of Narsil while wearing a cloak similar to the one which she wears while leaving

Rivendell

• Further shots of Merry and Pippin being guarded by the Uruk-hai at night

• Further shots of Eowyn standing outside the Golden Hall of Edoras

• Elrond stating the alliance of Elves and Men 'is over'

• Sam making greater use of the Elven rope given to him by Galadriel while travelling to Mordor with Frodo

• Further shots of Arwen and Aragorn together in the past

• The storyline of Arwen taking part in Helm's Deep, including shots of the Rivendell Elves arriving at Lothlorien and Arwensleeping under falling leaves, was completely scrapped

• Further shots of Eomer's travels in the hunt of orcs or after being banished from Rohan

• Bilbo discussing the departure of Rivendell with Elrond and Arwen

• Saruman claiming he will soon become 'more powerful than the Lord of the Rings himself'

• Several scenes involving the two hobbits and Treebeard, including Merry and Pippin drinking the Ent Draught

• A beautiful soliloquy from Faramir post-battle with the Haradrim, where he asks rethorically 'I wonder what his name was where his home is, his family. Was he really evil at heart, or did the Dark Lord deceive him, as he has deceived so many others? What lies or threats led him on the long march from his home?' updated additions:

• More scuffling amongst the Uruk-hai and Orcs whilst in possession of the Hobbits

• Faramir showing Frodo and Sam a way out of Osgiliath through the sewers

• Saruman's speech that begins 'So Gandalf Greyhame thinks...'

• Ents participating in the battle of Helm's Deep

• Flashbacks to Boromir, Faramir and Denethor together

• Further footage of Frodo's scuffle with Sam

• The Uruk-hai invasion of the caves in Helm's Deep

• Eomer pulling Theodred out of some mud post-battle

• Aragorn releasing Theodred's horse Brego, the horse that would save him later, from it's stable

• A flashback to Boromir's death in FotR

• A council of Elves debating whether or not an alliance with Men is feasible

• Legolas scolding the stupidity of the Elves not to assist the race of Men with their fight against Sauron

• Eowyn about to slay an Orc in the caves - may appear in RotK

• Gimli smoking a pipe while resting on a dead orc - may appear in RotK updated additions:

• Further shots of Gollum travelling to Mordor with the hobbits, including him ordering not to stop on a certain road and extensions to the cooked rabbit scene

• Flashback to Smeagol killing Deagol over the One Ring while fishing on the River Anduin - will appear in RotK

• Merry and Pippin discussing what will happen to them when the Uruk-hai find out they don't bear the One Ring

• Sam discussing the changes occuring to Frodo with Gollum while the Ringbearer is asleep

• Gimli exploring the beautiful caves under Helm's Deep with Legolas

• The Orcs of Mordor joining the band of Uruk-hai

• Aragorn conversing with someone at night while lying down in a Rohan camp

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, Tremal. Det var några godingar, hoppas att de flesta kommer med i extended.

De här var de som lockade mest.

 

• Faramir discovering Boromir's horn cloven in two as it washes ashore

 

• Gandalf the White telling Aragorn at night before Helm's Deep that Sauron 'fears what you may become'

• Further shots of Merry and Pippin being guarded by the Uruk-hai at night

• Sam making greater use of the Elven rope given to him by Galadriel while travelling to Mordor with Frodo

• Several scenes involving the two hobbits and Treebeard, including Merry and Pippin drinking the Ent Draught

• More scuffling amongst the Uruk-hai and Orcs whilst in possession of the Hobbits

• Faramir showing Frodo and Sam a way out of Osgiliath through the sewers

• Further footage of Frodo's scuffle with Sam

• A council of Elves debating whether or not an alliance with Men is feasible

• Eowyn about to slay an Orc in the caves - may appear in RotK

• Further shots of Gollum travelling to Mordor with the hobbits, including him ordering not to stop on a certain road and extensions to the cooked rabbit scene

• Sam discussing the changes occuring to Frodo with Gollum while the Ringbearer is asleep

• Gimli exploring the beautiful caves under Helm's Deep with Legolas

• The Orcs of Mordor joining the band of Uruk-hai

 

Jag längtar :D

Link to comment
Share on other sites

ja, hoppas verkligen det kommer med i extended. Fast Arwenbitarna kan dom gärna slopa. Jag tror ingen känner sej behöva MER Arwen. Hoppas mest på att de lägger till fler scener med hobbitarna, nu blev det lite för mycket centrering på Aragorn o co. Mer från boken!

Fast november känns ärligt talat väldigt långt borta :(

Link to comment
Share on other sites

Att Pj låter slaget vid helms deep hålla på så länge är inte alls konstigt eller dumt. Gör man en scen med så mycker arbete bakom låter man inte blåsa av den på en kvart! Dessa scener har enormt mycket arbete bakom sig och det bör få så mycket utrymme det vill.

med din logik borde alltså uruk-hai vara med i filmen mer än gandalf eftersom uruk-hais masker och dräkter tog flera timmar att sminka och designa medan gandalf utstyrsel var relativt enkel.

en scen bör få så mycket utrymme det behövs för att föra handlingen framåt, varken mer eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
• Faramir discovering Boromir's horn cloven in two as it washes ashore

• Sam making greater use of the Elven rope given to him by Galadriel while travelling to Mordor with Frodo

• Several scenes involving the two hobbits and Treebeard, including Merry and Pippin drinking the Ent Draught

Vill ha dessa tre saker med i DVD-utgåvan. Det är saker jag saknar, sånt som jag fallit för när jag läst boken.

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

med din logik borde alltså uruk-hai vara med i filmen mer än gandalf eftersom uruk-hais masker och dräkter tog flera timmar att sminka och designa medan gandalf utstyrsel var relativt enkel.

en scen bör få så mycket utrymme det behövs för att föra handlingen framåt, varken mer eller mindre.

Självklart är det så men det blev bra som det blev. Slaget vid helms deep är stort och jag tycker inte att man borde kortat ner det på något sätt. Jag tror att det hade sett väldigt billigt ut om några enstaka rohirrim och alver slog ner en uruk hai arme på tio tusen man på för kort tid. Självklart så är det sedan bra om man håller igen lite men det var otroligt bra gjort! Om man nu väljer att lägga tyngdpunkten på detta med så mycket arbete bakom som det faktiskt är så tycker jag att det är helt ok att dra ut på det så länge som det finns en röd tråd med. Det tycker jag att det finns.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

aaah..

Såg om filmen idag för andra gången och den var till och med bättre!

Visst, spänningen i det hela är borta, men förstås inte helt!

Trots det så är det skönt att se om filmen medan man slappnar av och njuter istället för att titta och leta galet efter saker som liknar och inte liknar boken.

Mycket kul och jag rekommenderar alla att se den en gång till på bio, det är då man fäller dem slutliga kommentarerna om filmen.

Link to comment
Share on other sites

va f-n är de här för pack `? ni måste vara dom mest negativa ido... av alla

 

har inte läst eller sett ett mer Negativt forum som handlar om TTT

man skulle nästan tro att det är en komplott för att sänka denna underbara film ..

 

ser bara http://www.imdb.com/ vad folker igentligen tycker :)

eller varför inte dvdforum.se

 

ni måste väl fattar att PJ inte kan följa boken till 100%

 

TTT är en av 2002 bästa filmer

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...