Disintegrator Skriven 9 September, 2009 Report Share Skriven 9 September, 2009 - Mulholland Drive - Oldboy - Dogville - There Will Be Blood - Lord of the Rings - Wall-E - Guds Stad - The Departed - Sin City - The Pianist Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 10 September, 2009 Report Share Skriven 10 September, 2009 edit Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Jojje Skriven 10 September, 2009 Filmstar Report Share Skriven 10 September, 2009 Och Lord of the Rings är så förbannat överskattade, speciellt Return of the King. He, tyckte för ett ögonblick att det stod Rectum of the King (och den hade förmodligen varit överskattatad). Med tanke på att jag ganska nyligen har sett och skrivit om Irréversible kanske det inte är så konstigt att jag såg fel... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 10 September, 2009 Filmstar Report Share Skriven 10 September, 2009 Klassiskt Jojje ! Den verkar ha satt djupa spår, kul att höra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MK47 Skriven 15 September, 2009 Report Share Skriven 15 September, 2009 1. Sånger från andra våningen - Roy Andersson (2000) 2. La Pianiste - Michael Haneke (2001) 3. Barnet - Bröderna Dardenne (2005) 4. Återkomsten - Andrej Zvjagintsev (2003) 5. Ett rum i våra hjärtan - Nanni Moretti (2001) 6. Hero - Zhang Yimou (2002) 7. Efter Bröllopet - Susanne Bier (2006) 8. Sonen - Bröderna Dardenne (2002) 9. Dead Man's Shoes - Shane Meadows (2004) 10. Gomorra - Matteo Garrone (2008) 11. 25th Hour - Spike Lee (2002) 12. Guds stad - Fernando Meirelles (2002) 13. Noi Albinoi - Dagur Kári (2003) 14. Frihetens Pris - Ken Loach (2006) 15. The Assassination of Jesse James... - Andrew Dominik (2007) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunbar Skriven 29 Oktober, 2009 Report Share Skriven 29 Oktober, 2009 Sju bra filmer från varje år: 2000 Amores perros (Iñárritu) Dinner Rush (Giraldi) Harry, en vän som vill dig väl (Moll) Memento (Nolan) Prinsessan och krigaren (Tykwer) Sexy Beast (Glazer) Wonder Boys (Hansen) 2001 Bad Guy (Ki-duk) Donnie Darko (Kelly) Ingenmansland (Tanovic) The Others (Amenábar) The Pledge (Sean Penn) The Royal Tenenbaums (Wes Anderson) Spirited Away (Miyazaki) 2002 Guds stad (Meirelles) Heaven (Tykwer) Infernal Affairs (Lau & Mak) Irreversible (Noe) Mannen på tåget (Leconte) Mannen utan mine (Kaurismäki) Marie-Jo och hennes två älskare (Guédiguian) 2003 21 Grams (Iñárritu) Dogville (von Trier) Lost in Translation (Coppola) Memories of Murder (Joon-ho) Owning Mahowny (Kwietniowski) The Station Agent (McCarthy) Återkomsten (Zvyagintsev) 2004 Anchorman (McKay) Barnen som inte fanns (Koreeda) Dodgeball (Thurber) Mot väggen (Akin) Sideways (Payne) Team America (Parker) Undergången (Hirschbiegel) 2005 Dolt hot (Haneke) Good Night and Good Luck (Clooney) Grizzly Man (Herzog) Thank You For Smoking (Reitman) The Three Burials of Melquiades Estrada (Tommy Lee Jones) The Proposition (Hillcoat) The Squid and the Whale (Baumbach) 2006 De andras liv (Donnersmarck) Once (Carney) The Host (Joon-ho) The Prestige (Nolan) The Queen (Frears) This is England (Meadows) United 93 (Greengrass) 2007 Battle for Haditha (Broomfield) Into the Wild (Sean Penn) Michael Clayton (Gilroy) Polisorkestern som kom bort (Kolirin) The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Dominik) The King of Kong (Gordon) Zodiac (Fincher) 2008 De ofrivilliga (Östlund) Gomorra (Garrone) Låt den rätte komma in (Alfredsson) Mellan väggarna (Cantet) Surveillance (Lynch) The Curious Case of Benjamin Button (Fincher) The Wackness (Levine) 2009 Inglourious Basterds (Tarantino) ... och i övrigt har jag sett alldeles för lite. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mihail Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 01. Gaspar Noé: Irreversible (2002) 02. Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood (2007) 03. Lucile Hadzihalilovic: Innocence (2004) 04. Hayao Miyazaki: Spirited Away (2001) 05. Roman Polanski: The Pianist (2002) 06. Aki Kaurismäki: The Man Without a Past (2002) 07. Quentin Tarantino: Kill Bill: Vol. 1 (2003) 08. Paul Thomas Anderson: Punch-Drunk Love (2002) 09. Gus Van Sant: Elephant (2003) 10. Charlie Kaufman: Synecdoche, New York (2008) 11. Oliver Hirschbiegel: Der Untergang (2004) 12. Guillermo del Toro: Pan's Labyrinth (2006) 13. Fernando Meirelles: City of God (2002) 14. Werner Herzog: Grizzly Man (2005) 15. Tomas Alfredson: Låt den rätte komma in (2008) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 01. Gaspar Noé: Irreversible (2002)02. Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood (2007) 03. Lucile Hadzihalilovic: Innocence (2004) 04. Hayao Miyazaki: Spirited Away (2001) 05. Roman Polanski: The Pianist (2002) 06. Aki Kaurismäki: The Man Without a Past (2002) 07. Quentin Tarantino: Kill Bill: Vol. 1 (2003) 08. Paul Thomas Anderson: Punch-Drunk Love (2002) 09. Gus Van Sant: Elephant (2003) 10. Charlie Kaufman: Synecdoche, New York (2008) 11. Oliver Hirschbiegel: Der Untergang (2004) 12. Guillermo del Toro: Pan's Labyrinth (2006) 13. Fernando Meirelles: City of God (2002) 14. Werner Herzog: Grizzly Man (2005) 15. Tomas Alfredson: Låt den rätte komma in (2008) Jag kommer också med en lista idag förhoppningsvis. Fyra av filmerna från den här listan har även jag med - säger dock inte vilka. Det jobbiga när jag skulle ta fram filmerna och göra min lista var att jag i enstaka fall gillade vissa 4:or mer än vissa 5:or - hur det nu kan komma sig?? Känner liksom att vissa filmer kan vara mer kompletta och förtjänar högsta betyg, men att det finns aningens sämre filmer som jag har en starkare personlig koppling till. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rilopoz Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 1. V För Vendetta 2005 2. Sin City 2005 3. Le fabuleux destin d'Amélie Poulain 2001 4. The Prestige 2006 5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind 2004 6. No Country For Old Men 2007 7. Lost In Translation 2003 8. In Bruges 2008 9. There Will Be Blood 2007 10. Kill Bill vol.1 2003 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Voldo Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag skrapade ihop en längre lista över 50 favoriter som jag postade i bloggen. En väldigt mainstream lista blev det. De 20 första platserna kan jag dela med mig av här: 20. House of Flying Daggers 19. Avatar 18. Inglourious Basterds 17. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl 16. Babel 15. Finding Neverland 14. Big Fish 13. Finding Nemo 12. 300 11. Spirited Away 10. The Dark Knight 9. Sin City 8. Hot Fuzz 7. The Last Samurai 6. There Will Be Blood 5. Guds Stad 4. Gladiator 3. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring 2. The Lord of the Rings: The Two Towers 1. The Lord of the Rings: The Return of the King Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 31 December, 2009 Filmstar Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag håller med er om att följande filmer ska vara på min topp 20 lista: Mihail: 3 filmer (Irréversible, The Pianist och City of God) Rilopoz: 2 filmer (No Country for Old Men och Lost in Translation) Krayzie: 4 filmer (Inglourious Basterds, Babel, City of God och Gladiator) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plox Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag ska också försöka få ihop någon form av topplista. Men jag håller mig dig Yojimbo, känner också mer för en del fyror än vad gör gör för en del femmor, vilket känns lite konstigt. Behöver antagligen se de filmerna åtminstone en gång till innan jag spikar betygen. Men det blir väl mycket samma filmer på allas listor, så egentligen är det ju inte särskilt intressant. Kanske ska plocka fram nollnolltalets favoriter när det kommer till lite mindre kända filmer, känns nästan mer intressant. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yojimbo Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag ska också försöka få ihop någon form av topplista. Men jag håller mig dig Yojimbo, känner också mer för en del fyror än vad gör gör för en del femmor, vilket känns lite konstigt. Behöver antagligen se de filmerna åtminstone en gång till innan jag spikar betygen. Jag ser vissa fyror som jättebra filmer men med uppenbara brister som kunde gjorts bättre och därför hindrar mig från att ge dem allra högsta betyg. Sedan finns det femmor som kanske inte ligger mig lika varmt om hjärtat men som jag inte fattar hur man skulle kunna göra bättre. Men det blir väl mycket samma filmer på allas listor, så egentligen är det ju inte särskilt intressant. Kanske ska plocka fram nollnolltalets favoriter när det kommer till lite mindre kända filmer, känns nästan mer intressant. Ja, en lista med lite okända filmer är alltid roligare förstås, speciellt eftersom sådana uppmärksammar filmer man kanske inte sett men som ändå inte blir överskattade på förhand eftersom det bara är en persons åsikt. Min Topp 20-lista skulle jag i alla fall vilja säga innehåller sju stycken "outsiders" jämfört med vad som nämnts. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalan Skriven 31 December, 2009 Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag tror nog att jag gör min lista i mars 2010 istället. Då har jag haft tid att se ikapp på de filmer jag missat och dessutom borde väl de flesta som går på bio nu ha kommit på DVD då (t.ex. Brothers). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filmstar Czechflash Skriven 31 December, 2009 Filmstar Report Share Skriven 31 December, 2009 Jag har endast satt tre femmor under 2000-talet (än så länge) och det är de tre filmerna som också hamnar högst upp på mina listor. Rangordningen är dock svårare, men de tre är Lost in Translation, Memento och Mulholland Drive. Sen håller jag med om att det är roligt med en lista på de mindre kända filmerna. Kanske ska snickra ihop en sådan jag med... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rekommenderade inlägg
Delta i diskussionen
Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.