Jump to content

Medelåldern på läsarna ?


Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Jag tänker inte nämna min ålder eftersom jag anser att det är det roliga med ett forum. Mystiken, så att man aldrig vet vem man egentligen pratar med. Ålder är spoilers för mig :)

 

Kan däremot nämna böckerna.

 

Jag har läst trilogin 3 gånger och ska börja på min fjärde så snart som möjligt. Bilbo började jag läsa efter trilogin, men det fungerade ändå och den har jag lusläst 2 gånger.

 

Sen kommer de resterande böckerna såsom:

Silmarillion: 2 ggr

Sagor från Midgård: 1 gång (anser denna som ett uppslagsverk)

Ringens värld, appendixet: (1 gång)

 

Jag hade tänkt att läsa De förlorade sagornas bok 1 och 2, men jag har hört att dem inte är särskilt läsvärda. Någon som tycker emot det?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag hade tänkt att läsa De förlorade sagornas bok 1 och 2, men jag har hört att dem inte är särskilt läsvärda. Någon som tycker emot det?

Ja, definitivt!

 

Där senare verk är "fantasy", är "De förlorade sagorna" just SAGOR! Ett helt annat språk, ett annat bildspråk, ett annat sätt att berätta...

 

Det mesta av sagorna går att läsa som de är, utan att man behöver gräva ner sig i Christophers kommentarer. För den som är intresserad av hur allt växte fram är naturligtvis kommentarerna ovärderliga.

 

Dewil

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Har redan avslöjat min ålder i en annan tråd, den som är intresserad kan finna den där.

 

Läste massor mellan 15 - 20. Numer har jag tappat förmågan att läsa böcker, vilken är urtrist. Saknar så känslan att bli fångad i en bra bok.

 

Sagan om Ringen har jag läst två gånger, Bilbo två, Silmarillion en och Ringnes värld delvis.

Har försökt samla på mig alla svenska översättningar av Tolkines böcker, har tre uppsättningar av SoR, två av Bilbo och en av resterande. Saknar Sagan om Smeden och Stjärnan och ev. någon till.

 

Jag fullkomligt avgudar Sverigs Radios teaterversion av Sagan om Ringen. Har lyssnat på den hur många gånger som helst. De flesta skådespelare är en njutning att höra och känslan är perfekt. Rekommenderas för er som inte hört den. I den versionen är för övrigt Tom Bombadill och Slaget vid Helms Deep helt borttaget...

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

Ålder:

32 år (hyfsad gubbe alltså :lol: )

 

Intåg i Middle-Earth:

För 10 år sedan.

 

Läst:

 

Trilogin (svenska): >10 ggr

Trilogin (engelska): 1 gng

Silmarillon (svenska): 3 ggr

Ringens värld (svenska): 2 ggr

Sagor från midgård (svenska): 2 ggr

Bilbo (svenska): 1 gng

Bilbo (engelska): 1 gng

Lost tales (engelska): 1 gng

JRR Tolkiens biografi (engelska): 1 gng

 

Kuriosa:

Jag och min fru har ordet

melnenya ingraverat i våra vigselringar, i samma typsnitt som The One Ring!

Link to comment
Share on other sites

23 år och läste Bilbo första gången när jag var 11-12 år. Har läst Bilbo 2 gånger, trilogin 3 gånger och läser Ringens värld lite då och då (mer som uppslagsbok).

 

En del säger att den inre bilden som man har när man läser böckerna förstörs när man ser filmerna. Detta håller jag inte alls med om. Jag har fortfarande kvar den där känslan som första gången jag läste Bilbo, särskilt när det gäller miljöerna.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är 20 (21 imorgon, yay!), och har läst trilogin... ehm, jag vet, 15-16 gånger? Nåt sånt i vart fall.

The Hobbit kanske 4-5, och Silmarillion, well, rakt igenom bara en gång, men man läser ju ofta om enstaka historier i den :)

 

Sen har jag läst Unfinished Tales, Book of Lost Tales 1&2 samt några HoME-böcker en gång också...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!!

(Hoppas det här går....har nyss blivit medlem)

Första gången jag läste något av JRR Tolkien var efter min 11 eller 12 årsdag...Jag hade fått "Bilbo - en hobbits äventyr" av min syrra. :D

Har läst den 1 gång...

Och "Härskarringen" har jag läst 1½ gång (håller på att läsa den nu)

 

Oj...höll nästan på att glömma att skriva att jag är 13 år nu ska fylla 14

i år...=)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Själv är man 15 år. Började med Sagan om Ringen när jag var 13, läste ut Konungens återkomst när jag var 14 - nästan ett år efter att jag påbörjade Sagan om Ringen - Någonstans där emellan läste jag Bilbo. Någon gång efter jag fyllt 15 läste jag ut Silmarillion. Sedan har jag bara läst igenom Ringens värld och Sagor från Midgård delvis och läst om de första kapitlena i SoR. Väntar på att nyöversättningen ska komma då jag ska läsa den igen, naturligtvis och efter det, hade jag tänkt, att försöka läsa den på engelska. Ska nog försöka läsa Silmarillion på nytt, snart.

Ändrad av Faramir
Link to comment
Share on other sites

Om någon är intresserad så kan jag säga att jag har läst Sagan om ringen-böckerna noll ggr. Läsa har aldrig varit min grej, trolig skruvad barndom eller något. Jag led säkert av DAMP...

Och börja läsa böckerna nu skulle jag då aldrig ha tid med. Men kanske i framtiden, vad vet jag.

 

Och hur gammal jag är, é ganska lätt för en garvad forumist att ta reda på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...