Jump to content

Omgång 1 - Tema "Färska Guldpalmer i Cannes"


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Tycker själva skjutscenerna fungerar bra och man sitter på helspänn. Första som blir skjuten är väl tjejen i rött i biblioteket. Den scenen gillade jag. Elias, som tar foto på killarna efter att de dödat tjejen i rött, han bli völ inte skjuten, eller ? Har för mig att de vänder sig bort från honom och skjuter andra.

 

En sak jag kom på nu att jag tänkte på igår - var det inte så att när Benny, den svarta killen, blir skjuten, så riktar mördaren inte vapnet mot honom, utan bredvid. Någon annan som tänkte på det ?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Avslutningen med paret, killen och tjejen, tycker jag är lite konstig. De två dyker upp framför kameran, ser en av mördarna långt bort i korridoren och vänder och går tillbaka in i skolan istället för att gå vidare till dörren som leder ut till friheten från matsalen. Detta känns inte helt logiskt, speciellt som de gömmer sig inne i kylrummet, det är verkligen dumt. Detta gör också att slutscenen inte blir så bra/passande, speciellt som den slutar så abrupt.

Jag håller med om att deras (parets) agerande är "osmart", men här köper jag verkligen det att de är livrädda och fyllda med adrenalin och tar felaktiga beslut utan att tänka på om det är rätt eller fel. De tror väl att det kan flyga kulor så fort de är på "öppen gata" och beslutet att ta sig till frysen är ju vid första tanken inte så dum, men så länge de är innanför och Alex är utanför så blir det svårt att skydda sig. Hade jag varit i deras situation så hade jag säkert tagit något sånt här förhastat beslut och hamnat i en återvändsgränd för det är brukar vara min vanliga otur.

 

I scenen då man får se samma händelseförlopp ur tre olika synvinklar (se bild nedan), såg jag första gången inte tjejen i rött springa förbi (den synvinkeln som syns på bilden faktiskt). Däremot ser jag henne vid andra och så klart tredje synvinkeln. Har läst på IMDb att många inte ser henne de två första gångerna. Är det meningen att man inte ska se henne och att det ska visa på hur osynlig hon var ? Hade man vetat att det var hon som gick där hade man kanske lagt märke till henne, men nu var hon bara en förbipasserande. Grejen är bara den att jag inte alls såg att det gick förbi någon där första gången, så när andra synvinkeln visades reagerade jag på att det gick förbi en tjej i rött och trodde det kanske var en miss, haha.

Jag reagerade på det här när jag såg filmen också. Jag såg inte tjejen första gången och när jag i andra synvinkeln fick se henne (eller om det kanse var tredje till och med?) så var jag helt hundra på att jag inte sett en skymt av henne tidigare där. Andra gången jag såg den här scenen så blev jag bara så j*vla fascinerad av grejen att använda samma scen ur olika synvinklar!

Link to comment
Share on other sites

Elevernas/lärarnas reaktioner känns på många sätt inte speciellt verklighetstrogna, vet inte hur manuset har sett ut men man kan ju tänka sig att skådisarna har fått improvisera en hel del. Detta kanske är en av förklaringarna till att det inte känns helt hundra?

Jag har läst att skådisarna improviserade mycket i filmen. Många gånger så var det väl första försöket som slutligen kom på film också. Läste dock att killen som blir skjuten utanför klassrummet inte hade samma tröja på sig som han hade tidigare under dagen... så där råkade dom kanske bloda ner en originaltröjan innan de fick en lyckad tagning.

Link to comment
Share on other sites

Varför får jag inget gehör för det jag skriver! <_>

 

Jag upprepar;

Filmens "svaga punkt" är väl annars just det som alla vi verkar ha hängt upp oss på, när killarna går loss i skolan och börjar avrätta folk. Elevernas/lärarnas reaktioner känns på många sätt inte speciellt verklighetstrogna, vet inte hur manuset har sett ut men man kan ju tänka sig att skådisarna har fått improvisera en hel del. Detta kanske är en av förklaringarna till att det inte känns helt hundra?

Link to comment
Share on other sites

Tycker själva skjutscenerna fungerar bra och man sitter på helspänn. Första som blir skjuten är väl tjejen i rött i biblioteket. Den scenen gillade jag. Elias, som tar foto på killarna efter att de dödat tjejen i rött, han bli völ inte skjuten, eller ? Har för mig att de vänder sig bort från honom och skjuter andra.

Min uppfattning är att han blir skjuten utanför bild när Alex och Eric börjar skjuta mot resten av biblioteket.

 

Och ja, det var tjejen i rött som blev skjuten först. Det som är bäst med just den händelsen är att man först får se den från hennes synvinkel och man hör hur mördarna klampar in utanför kameran. Då satt jag på maximal helspänn!!! Sedan klickar det till från gevären och hon vänder sig om (och jag håller andan). Sedan byter filmen scen helt abrubt och det är inte förens man får se tjejen i rött ur mördarnas synvinkel som hon blir skjuten och då har upptrappningen redan byggts upp tidigare och man har liksom absorberat spänningen. Det tyckte jag var skickligt och smart!

 

En sak jag kom på nu att jag tänkte på igår - var det inte så att när Benny, den svarta killen, blir skjuten, så riktar mördaren inte vapnet mot honom, utan bredvid. Någon annan som tänkte på det ?

Jag tänkte inte på det när jag såg honom, men jag kollade det igen och han siktar möjligen tre decimeter bredvid. Dock märkte jag att när Eric fortsätter prata med den livrädde läraren så säger han nåt i stil med "...om du fortsätter behandla dina elever som du har behandlat mig och Bruce så...". Undrar om det var en felsägning och han menade Alex? Men skådisarna hette ju sina egna namn i filmen så det är ju konstigt om han säger fel. Men jag tänkte att rollfiguren Alex kanske heter Bruce i manuset.

 

Jaja, nu börjar jag gå in på onödigt små detaljer men man kan ju inte låta bli :P

Link to comment
Share on other sites

När jag började kolla på filmen så visste jag redan att den skulle handla om en skolmassaker, så jag började leta efter spår för vilka personer som kunde vara mördarna. Jag trodde faktiskt att Elias (fotografkillen) skulle vara en av mördarna. Jag tänkte att han var en tystlåten och instängd person som kanske skulle explodera i nåt hat mot slutet. Eftersom han kände John så trodde jag att han skulle stöta på honom i skolan under massakern och skona honom, eftersom det var någonting sånt som hände i Columbine-massakern.

 

Czechflash i sin recension av Elephant: "Man märker också att regissören tagit inspiration av Stanley Kubrick med bl.a. kameraarbetet och musiken."

-----

 

Det tänkte jag också på - i första hand för musiken, som är så där undervattenaktigt dov och ekande och som jag verkligen gillade - dom få gångerna det var musik vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Avslutningen med paret, killen och tjejen, tycker jag är lite konstig. De två dyker upp framför kameran, ser en av mördarna långt bort i korridoren och vänder och går tillbaka in i skolan istället för att gå vidare till dörren som leder ut till friheten från matsalen. Detta känns inte helt logiskt, speciellt som de gömmer sig inne i kylrummet, det är verkligen dumt. Detta gör också att slutscenen inte blir så bra/passande, speciellt som den slutar så abrupt.

Jag håller med om att deras (parets) agerande är "osmart", men här köper jag verkligen det att de är livrädda och fyllda med adrenalin och tar felaktiga beslut utan att tänka på om det är rätt eller fel. De tror väl att det kan flyga kulor så fort de är på "öppen gata" och beslutet att ta sig till frysen är ju vid första tanken inte så dum, men så länge de är innanför och Alex är utanför så blir det svårt att skydda sig. Hade jag varit i deras situation så hade jag säkert tagit något sånt här förhastat beslut och hamnat i en återvändsgränd för det är brukar vara min vanliga otur.

 

 

Ja vi får ju tänka på att vi som åskådare vet exakt hur många mördare det är och att de är inne i byggnaden. Det har väl inte paret full koll på.

 

Ska erkänna att jag inte sett den nu utan utgår från vad kag minns tidigare då jag såg den.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Såg Elephant igår och skrev en liten recension, men det fanns några saker jag tänkte kommentera lite extra.

 

Som andra påpekat fanns det några reaktioner som kändes lite konstiga när skjutandet drar igång. Tyckte också att Benny, den svarte killen, reagerar konstigt och för min del passar det inte in. Han bryr sig inte om vad som händer verkar det som, han bara flyter runt och söker upp en av mördarna. Kan det vara så att han är drogpåverkad ? Det är nog det enda som "makes sense".

Mja, jag tror snarare på min förklaring jag gav ovan. Van Sant vill visa att hjältar bara finns i actionfilmer. Alla trodde Benny skulle slå ner mördaren, men han blev skjuten istället.

 

Jag kände också att scenen när de kliver in i duschen var konstig. Säger inte den ene något i stil med att han aldrig kysst någon och så börjar de kyssas. Var de homosexuella eller var det ännu ett bevis på att de var känslolösa och verkligen inte brydde sig om något ? Eller ville regissören visa något genom den scenen ?
Tror helt klart på Plox förklaring, att de visste att de skulle dö och ville prova att kyssas.

 

I scenen då man får se samma händelseförlopp ur tre olika synvinklar (se bild nedan), såg jag första gången inte tjejen i rött springa förbi (den synvinkeln som syns på bilden faktiskt). Däremot ser jag henne vid andra och så klart tredje synvinkeln. Har läst på IMDb att många inte ser henne de två första gångerna. Är det meningen att man inte ska se henne och att det ska visa på hur osynlig hon var ? Hade man vetat att det var hon som gick där hade man kanske lagt märke till henne, men nu var hon bara en förbipasserande. Grejen är bara den att jag inte alls såg att det gick förbi någon där första gången, så när andra synvinkeln visades reagerade jag på att det gick förbi en tjej i rött och trodde det kanske var en miss, haha.
Nä, det där upplevde inte jag. Efterssom det vara var de tre personerna med i bild utgick jag från att det betydde något. Att sen använda hennes karaktär, som var så grå och osynlig var genialiskt, precis som någon tidigare nämnde.
Link to comment
Share on other sites

Jag har sett Barnet (L´Enfant) nu och jag blev inte besviken, trots att jag hade höga förväntningar och bildat mig en uppfattning om hur den skulle vara.

 

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu men jag lägger nog upp en recension i den här tråden istället för den vanliga. Det blir väl mer flyt i en eventuell diskussion då kanske? Eller hur ska jag göra?

Link to comment
Share on other sites

L’Enfant

 

Genre: Drama

År: 2005

Regi: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Manus: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne

Land: Belgien/Frankrike

 

9f6dedfc322a6ca49c064dd3d0495b67.jpg

 

Handling: Bruno är en luffare som bor i den Belgiska industrislummen där han livnär sig så gott han kan genom snatteri och annan kriminalitet. En dag kommer hans flickvän tillbaka till honom. De återförenas som om det var igår och den ungdomliga kärleken dem emellan strömmar. Men de är inte längre de enda, då Sonia har med sig deras nyfödda bäbis. För Bruno blir bebisen bara ännu ett oväntat problem i hans fattiga och problemfyllda vardag. Utan Sonias vetskap så säljer Bruno deras bäbis, för att få ihop pengar till dem båda. Bruno tänker inte på konsekvenserna det här får för både Sonia och honom. Han har begått sitt livs misstag. Hur ska han kunna klara sig ur det här?

 

l__enfant.img_assist_custom.jpg

 

Mitt omdöme: Mina förväntningar på den här filmen var höga och jag hade, redan innan jag sett den, skapat mig en uppfattning om hur den skulle vara, men trots detta blev jag inte besviken. Filmen är inspelad med handkamera och filmen fångar in den smutsiga stadsatmosfären som Bruno och Sonia lever i. Just de två huvudrollerna tycker jag spelas mycket starkt av Jérémie Renier (Bruno) och Déborah François (Sonia). Samspelet mellan dem båda är mycket intimt och äkta både i de ljusa och mörka stunderna. I filmen hörs inte ett ljud av musik, men tack vare de båda huvudkaraktärernas känslogestaltningar så känner jag inte det minsta behov av något sådant. Filmen går i ett ganska lågmält tempo men händelseutvecklingen gör att jag hela tiden är intresserad av vad som ska komma härnäst och det blir aldrig särskilt tråkigt – någonting som överraskade mig lite grann. Brunos oerhörda oförmåga att inte tänka på konsekvenserna av sina ageranden blir helt enkelt lockande och lärorikt. L’Enfant är en nyttig historia som känns äkta och huvudrollernas samspel är den stora höjdpunkten med filmen. Den fick 2005 års Guldpalm vid Cannes och det var den säkert värd.

 

5/5

Link to comment
Share on other sites

Ja egentligen har vi deadline imorgon, men det känns ju nästan lite meningslöst att ha en deadline. Bättre att låta diskussionen håller på så länge den vill.

När vi sen kör nästa omgång så kör vi ju bara den i en egen tråd. Det är mitt förslag. :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...