Jump to content

Universums sista dagar


Rekommenderade inlägg

Hej hopp! Jag har precis sett klart "Universums sista dagar". Måste säga att jag gillade filmen väldigt mycket. Jag skulle dock behöva lite hjälp med att "förstå" slutet. Blev lite för mycket för min lilla hjärna där... Vad händer? Han sitter arresterad, det ser jag. Men släpper de honom sedan, eller hur kommer det sig att boken dyker upp hos Noi igen?

 

Ledsen om jag ställer dumma frågor, men det vore najs att få lite fler åsikter om detta. /Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Japp, det stämmer som Peo skriver: jag tycker Universums sista dagar är en kanonfilm. Här är min recension. Sen när det gäller slutet och diverse andra saker så bifogar jag lite kommentarer (något uppdaterade) som jag skrev i några e-brev till min brorsa, som av en slump såg filmen samma dag som mig fast i en annan stad (det var lite lustigt):

 

Tydligen var det så att Kenji varit med i yakuza tidigare, hans tatuering visade på det, jag tänkte på den och att hans bror hade samma, men jag kopplade aldrig ihop det med yakuza.

Aaah, den där tatueringen. Den såg jag också, och noterade att "ja, just det, det hade brorsan också". Men, precis som du, kopplade jag det inte till yakuza.

 

Vad hände i slutet egentligen? Först trodde jag att Kenji hade hoppat ut från badrumsfönstret, från hög höjd trodde jag, och alltså dött. Men han överlevde tydligen och hamnade i fängelse för, antar jag, mord på snubben (yakuza?) som sköt hans bror (som fortfarande var yakuza får man anta nu i efterhand, tatueringen...). Kenji tog nog även kol på de tre yakuza som dök upp i slutet skulle jag tro. Han lurade dem genom att krossa rutan, gå ut ur badrummet och överfalla dem bakifrån (det är min tolkning). Sen blev han alltså gripen och drömde om vad som kunde hände (åka till Osaka och träffa Noi osv). Det kan ju i och för sig också vara nåt som händer och inte bara en dröm. Vem vet, han kanske blir frisläppt efter ett tag och verkligen åker till Osaka och gör det han drömde om. Just det där med boken minns jag inte men det spelar kanske ingen roll. Vad det gäller är ju hur han själv kunde dyka upp hos Noi när han borde sitta i fängelse, antar jag. Som sagt, jag misstänker att det kanske bara var en (önske)dröm.

 

Hmm, det fanns mycket i den här filmen som bara antyddes. Det kan nästan vara värt att se den en gång till...

 

Alltså, den här filmen växer bara mer och mer!!!

 

En märklig detalj som jag lade märke till när jag såg filmen har kanske fått sin förklaring. Under visningen förekom då och då ett lustigt och lite irriterande klickande ljud. Först hörde jag det inte, men när jag väl hade hört det så gick det inte att bortse ifrån. Klick klick...klickklick.......klick klick. "Va fan är det där!!?" Jag antog att det var nåt fel på ljudet, nåt med högtalarna kanske. Nu läste jag precis på IMDb att nån skrev att detta klickande skulle vara ett ljud som geckon, en ödla alltså, gör (ungefär som gräshoppor antar jag). Och det förekom ju en del geckoödlor i filmen (inte minst i serieform...). I efterhand var det nog så att ljudet förekom när handling var förlagd till Nois hus på landet, där det förmodligen fanns ett antal husödlor.

 

Noi = prostituerad eller Noi = servitris? Troligen det första. Fan, måste nästan se den igen.

 

Fotot i filmen ansvarar Christopher Doyle för. Han är en mästare. Fotade även In the Mood for Love och Hero. Båda väldigt vackra. In the Mood for Love ska du se. Den är ganska mystisk den med.

Link to comment
Share on other sites

Nice! Tack för ditt inlägg Jojje!

 

Jag kan väl säga att jag håller med dig delvis om vad som händer i slutet. Det finns väl inga rätt eller fel, så var och en får väl tolka det som man vill... Nu har det gått ett par dagar sedan jag såg filmen, och jag tror att jag fått lite rätsida på vad som hände. (Självklart är detta bara min tolkning).

 

Att Kenji skulle dödat de tre yakuza som var kvar i hans lägenhet tror jag inte. Jag tror istället att han spolade toaletten och dunstade. Tog första bästa flyg till Osaka, där han p.g.a. sin "tidigare karriär" hamnade i arresten. Med tanke på Noi's frisyr så torde det ha gott ett tag efter det att de skilts åt, och jag tror därför att Kenji på något vis (maffia-kontakter? :) kommit undan fängelse på en relativt kort tid, och att det verkligen var han som på riktigt fick återse Noi.

 

Kanske är jag lite naiv och bortser från vissa fakta, men jag gillar "Happy endings" så jag tror att det var så här det gick till... Prinsen får Prinsessan :) ...och jag ska verkligen se till att se "In the Mood for Love"!

 

Mvh

Fredrik

Ändrad av fr3SS0N:
Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...