Jump to content

Vad finns i väskan?


Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Är det någon här som har lyckats klura ut vad som egentligen finns i väskan som Jules och Vincent plockar upp i filmen Pulp Fiction?

Det finns flera teorier, men Tarantino har inte avslöjat något, har jag läst på ett ställe.

Det skulle vara kul att läsa vad ni hade för teorier om den väskan.

 

Här är en förklaring som jag har hört, men den låter ganska overklig i mina öron:

 

1. They say a soul is the most beautiful thing in the world an that it glows. We all remember when Vincent Vega looked in the suitcase in Brett's place and gazed with aw at the glowing thing inside it.

 

2. They say that a soul is taken out of the neck. And some of us should remember that Marcellus Wallace had a bandage on his neck.

 

Har ni några teorier angående väskan?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ett tag sedan jag såg den, så jag minns inte väskan, men guld låter ju ganska troligt då det är en riktig klyscha att det ska lysa så där när man öppnar en väska. Skulle ju vara konstigt om de inte reagerade mer chockat om det vore en själ som fanns där, och varför bära runt på själar i en film som inte har ett enda övernaturligt inslag i sig????

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag har forskat lite mer om det alternativet som jag skrev från början alltså om själen i väskan. Jag har kommit fram till att jag faktist tror på det alternativet. Här kommer motiveringen varför jag gör det:

 

1. Någon sade att det står någonstans i bibeln att själen kan endast tas ut av djävulen själv.

 

2. Koden på väskan var ju 666. Djävulens nummer!

 

3. Så fort man får se Wallace så ser man att han har ett plåster i nacken och det är den punkten där själen tas ut.

 

4. Tarantino har en viss passion för själen och sådant.

 

Det låter bra i mina öron, men Tarantino vill inte säga ett smack angående väskan.

Link to comment
Share on other sites

Såg Pulpan igår med några hedniska kompisar som otroligt nog inte sett den, tror de gillade den. Såg nu lite extra till väskan. Och när jag tänker efter finns det vissa saker som skulle kunna stämma överense med det du säger, men sedan finns det saker som motsäger det hela.

 

Det som talar för är att både djävulenstecken 666 och wallace plåster verkar filmas mycket intensivt och när väskan öppnas verkar alla reagera lite underligt till exempel Tim roth som säger att det är vackert.

 

men det som talar emot är väl att Vincent Vega vägra tycka att det som hände upp i lägenheten där de inte blev träffade av kulorna är ett mirakel som Samuel L jackson. Om han nu har sett att det finns en själ i en väska de bär med sig borde han ju lättare kunna inse att gud faktiskt finns, eller. Varför skulle det vara så svårt att förstå? Samma sak med Tim Roth, när väskan öppnas för honom säger han "is that what I think it is?", alltså är företeelsen med att bära runt en själv vanlig, eller? lite konstig reaktion om man ser en själ och direkt förstår vad det är. Sedan är filmen inte en sådan sorts film. Men Quention Tarantino är ju lite vrickad (ett geni dock).

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
. Om han nu har sett att det finns en själ i en väska de bär med sig borde han ju lättare kunna inse att gud faktiskt finns, eller.
Vincent Vega är troende. Han säger ju själv när Jules frågar vad ett mirakel är att det är Guds verk. Han har bara svårt att tro att ett mirakel hände just då.

 

 

 

Samma sak med Tim Roth, när väskan öppnas för honom säger han "is that what I think it is?", alltså är företeelsen med att bära runt en själv vanlig, eller? lite konstig reaktion om man ser en själ och direkt förstår vad det är. Sedan är filmen inte en sådan sorts film.

 

I Tarantinos värld kan det vara vanligt. Det vet man inte. Men jag håller med om att det är en ganska skum reaktion av Tim Roth när hans ser en själ.

Tarantino har redan avslöjat hans passion för själar, så han kan mycket möjligt baka in en själ i en sådan film.

 

Men, men. Det är bara att hoppas att Tarantino avslöjar det en gång för alltid.

Link to comment
Share on other sites

Det här hittade jag på en hemsida angående frågan:

 

What's in the briefcase?

If there's one question that's asked more than any other, it's this one. QT said himself in an interview that he had no intention of making actual contents for the case, leaving it up to the viewer instead. So, here are some possible answers as to what Marsellus Wallace's "dirty laundry" is:

 

 

 

The satchel of diamonds from Reservoir Dogs. (You never did see the stones, did you?)

 

The evil of all men. Consider that the combination was "666."

 

A giant Royale with Cheese. Could be an imported delectable made specially for Marsellus.

 

Bouillon soup mix. Pure broth, with extra MSG to provide the glow.

 

Dayglow lemon pops. Hey, if Telly Savalas looked good eating a sucker, why not Marsellus?

 

Some of the stash from Repo Man. Yeah it was green originally, but after 12 years, you'd expect it to turn a different color, wouldn't you?

 

A cache of gold bricks. No matter what your belief is in money, an authentic gold brick is beautiful to look at. It's no wonder why Pumpkin was in awe. Then again, if it were gold bricks, it would be kinda hard to carry.

 

A birthday cake. Think about it -- when Vincent opens the case, he's spellbound, and when Jules asks "Are we happy," all Vincent can do is smile and chuckle like a kid. (Perhaps it was part of a surprise party for Marsellus.) Then, when Pumpkin looks at it, he says, "It's beautiful," and all I could do was picture him staring at an intricate, painstakingly detailed inscription on the frosting. And there could have been lit candles on the top, which explains the glow!

 

Marsellus' soul. This theory is used more than any other, considering the visuals and plot line. Marsellus wears a bandage in the back of his head, perhaps to cover an incision which The Devil made to take the soul. Jules and Vincent experience "Divine Intervention" in getting the briefcase, and Jules' Ezekiel 25:17 speech talks about evil and all that other biblical stuff.

 

But I personally think it's an Oscar statue. It only weighs about eight pounds, making it easy to carry in a briefcase. Bret and his roommates could have worked at a movie studio as errand boys, and they snatched a loose Oscar, but didn't want to give it to Marsellus. Also, Mia admitted she never went far in acting, so Marsellus, being the protective husband he is, decided to get her an Oscar to show how much he cares. And wouldn't the Oscar look great next to the Jack Rabbit Slim's Twist Contest trophy? As well, keep in mind that the film was based in and around Hollywood, and what does everyone in Hollywood want? Yep, an Oscar. But what about the glow, you ask? Well, artistic license, I guess. Still, it makes sense when Pumpkin asks "Is that what I think it is," since that would be the question anyone would ask if he/she saw an Oscar statue.

 

Din ide är kanske inte så dum greenleaf, skulle vara riktigt kul om detta stämde, Tarantino är ju en riktig lurigfax. Det där med oscar är ju ganska skojigt

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
A birthday cake. Think about it -- when Vincent opens the case, he's spellbound, and when Jules asks "Are we happy," all Vincent can do is smile and chuckle like a kid. (Perhaps it was part of a surprise party for Marsellus.) Then, when Pumpkin looks at it, he says, "It's beautiful," and all I could do was picture him staring at an intricate, painstakingly detailed inscription on the frosting. And there could have been lit candles on the top, which explains the glow!

 

haha, den här var den sämsta förklaringen jag någonsin har hört. Om det nu skulle vara en tårta, skulle den inte förstöras när den bärs runt hela tiden. Och det med ljuset skulle aldrig fungera. Dem skulle släckas när väskan stängdes för att de hade för lite syre för att hålla elden tänd.

 

Däremot så skulle det vara lite coolt om de där med Reservoir Dogs. De hade rätt att man inte fick se väskan där heller. Men diamanter skulle inte lysa sådär som den gör.

 

Roliga alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Undrade också lite över hur tårtteorin kom in i det hela.

 

Oscarstatuetten är ju ganska intressant med tanke på att marcellues fru varit skådespelare som inte lyckades så bra.

 

Undra varför vi egentligen diskuterar detta eftersom vi aldirg kommer komma till någon lösning, jag vill veta nu, dumma Tarantino :(:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en ny teori som jag har hört av en kompis så jag har inget belägg för den .

Att han bär runt på en själ men det är inte Marcellus utan Vincent Vegas bror , Vic Vega som spelas av Mikael Madsen i Res.Dogs .

Tycker själv detta låter helsjukt och helt ologiskt . Kommer inte ihåg vad kompisens motivering var . Är det ngn annan som hört denna skumma teori ? ?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...