Jump to content

Vanilla sky


Rekommenderade inlägg

Delar någon min totala fascination inför denna film? Jag ser om den regelbundet, helt eller delvis. Varje gång blir den bara bättre... och varje gång blir frågorna som sig bör fler än svaren. Även om rätt mycket förklaras i slutet = hissfärden, den enda gång för övrigt där filmen blir lite övertydlig i vissa detaljer, så återstår otaliga frågor. Till exempel:

 

-> Vad betyder egentligen scenen där David (Cruise) och Sofia (Cruz) vandrar bland höstlöven i Central Park? Drömsk och magiskt vacker. Men hur passar den in med resten av storyn?

 

-> Varför är vissa detaljer olika i den drömda inledningen, när David är ensam på Times Square, och i den verkliga som följer därefter. T ex är bilen inte samma. Betyder det något eller är det bara Cameron Crowe som jävlas med oss? B)

 

För övrigt: har ni sett "Abre los ojos" (1997) som är föregångaren? Gjord av spanjoren Amenabar, mer känd för "The Others". Vanilla Sky är nästan identisk i manus och scenföljd, någon större skillnad finns i en scen bara mot slutet av filmerna. Ändå är Vanilla Sky betydligt bättre, mest för att Crowe tagit ut svängarna mer och att storyn passar ännu bättre för New York än Madrid. Penelope Cruz spelar samma roill i båda filmerna! Kul att jämföra, Abre los ojos finns på engelsk DVD (Open your eyes) för den som är sugen. Cruise´s motsvarighet Eduardo Noriega är minst lika bra som storstjärnan...

 

PS de svenska kritikerna var inte särskilt nådiga när filmen kom, åtmistone inte på de större dagstidningarna som med något undantag gav den 2/5 och liknande underbetyg. Men vem bryr sig? Den absolut bästa och mest välskrivna recensionen av filmen - båda filmerna - finns förstås här på bio.nu (skriven av Per Olof Sandholm). DS

Ändrad av jonas
Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för respons!

 

OBS - extrem spoilervarning för följande... B)

 

Vad som (till största delen) förklaras i hissfärden är förstås hur filmens övriga delar hänger ihop, själva storyn alltså. Att en stor del av det som utspelats i själva verket händer inne i Davids hjärna, i den "Lucid Dream" han upplever för dyra pengar i sitt nedfrusna tillstånd. Att terapeuten McCabe, förhållandet med Sofia (förutom första natten) är helt och hållet produkter av Davids egen hjärna.... och så vidare. Förklaringarna behövs och här balanserar berättandet skickligt på gränsen till det övertydliga, enligt mig någon gång över den gränsen som sagt.

 

Men på ett djupare plan tycker jag att filmen blir som starkast här. Sekvensen med hissfärden är en av filmens vackraste och mest berörande. David får veta dels att han lever i en lögn (dröm) vars uppgift är att dölja det faktum att han aldrig blev återställd från olyckan. Men också att hans vänner faktiskt saknade honom, att Sofias kärlek var på riktigt. Att ett bättre liv är möjligt.

 

Filmen ställer frågan om det är rätt att fly från en svår verklighet, in i drömmen (eller drogernas värld, en fullt möjlig tolkning). Flyktens yttersta konsekvens självmordet... kan det någonsin vara berättigat? På ett paradoxalt sätt besvarar David den frågan när han väljer att vakna upp, att "öppna ögonen"... det paradoxala ligger i det scenario han valt, att kasta sig ut i bråddjupet och skenbart ta livet av sig igen. Fast denna gång är det bara lögnen/drömmen han tar livet av...

 

Allt detta är bara några aspekter av filmen. Vanilla Sky innehåller så mycket och regissörens uppmaning (i extramaterialet) att se den många gånger är för en gångs skull mer än en tom klyscha. Musiken och stämningarna är suveräna - jag gillar också klubb-scenen skarpt! - och man kan se filmen bara för soundtracket. Radiohead, Paul Mc Cartney, Dylan, Chemichal Brothers, Sigur Ros, Spiritualized... you name it.

 

Som sagt. Jag kan skriva spaltkilometrar om detta men sätter punkt här för denna gång. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

"Svårt att somna? Kolla på en tråkig videofilm."

 

Aftonbladets s.k. filmrecensent Karin Lindstedt har hoppat in på Aftonbladet Hälsa och tipsar om fyra filmer som ska få en att somna...

 

Vanilla Sky: Skum film med Tom Cruise och Penélope Cruz som utspelar sig mellan dröm och verklighet. Precis där du själv snabbt lär befinna dig.

 

:lol:

 

Kul? Javisst, men det säger mer om Aftonbladets filmkritik :down: än något annat.

 

De tre övriga filmerna är Snygg, sexig och singel, En kvinnas hämnd och Murder by numbers.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar
Apropå ingenting särskilt: just nu är det exakt åtta dagar, nitton timmar och tjugo minuter tills "premiären" av Vanilla Sky på Canal +

 

Den som väntar på nåt gott...

Och då tänker jag se den. Verkar intressant, men den har ändå inte fått så bra betyg (förutom av dig, Jonas :D). Tom Cruise är en bra skådespelare och jag gillar filmer som får hjärnan att arbeta. Ska bli kul.

Link to comment
Share on other sites

Apropå ingenting särskilt: just nu är det exakt åtta dagar, nitton timmar och tjugo minuter tills "premiären" av Vanilla Sky på Canal +

 

Den som väntar på nåt gott...

Och då tänker jag se den. Verkar intressant, men den har ändå inte fått så bra betyg (förutom av dig, Jonas :D). Tom Cruise är en bra skådespelare och jag gillar filmer som får hjärnan att arbeta. Ska bli kul.

Kul att du tänker se den! Rätt inställning. Man ska inte gå för mycket på vad kritikerna säger... fast förutom mig har Peo, Jojje och Göteborgsposten skrivit varsina klart positiva recensioner.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Den ligger någonstans i min top 10. Helt underbar film!

Jag håller helt med allt du sagt, så ingenting mer behöver tilläggas.

 

Och ja, Aftonbladets kritik på i stort sett allt suger. Deras musikrecentioner är helt åt skogen de med. Men jag måste ge dem cred för att nämna Murder By Numbers som sömnmedel, den är verkligen otroligt tråkig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det förvånar mig också att "Vanilla sky" genomgående fick så dålig kritik. En film att somna till är det verkligen inte! Måste vara att en och en annan rescensent har missat mycket av budskapet, förklaringen på slutet och bara avfärdrar det hela som ett mischmasch.

 

Tom Cruise är verkligen en bra skådespelare. Han kan/törs spela en patetisk figur. I denna film liksom i "Född fjärde juli". Det är inte många som klarar det verkar det som.

Ändrad av Scissora
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Scissora och välkommen till forumet!

 

Ja, du har en poäng där. Tom Cruise törs spela en hel del "skumma" roller, det ska han ha cred för. Även om jag personligen tycker han är lite för mycket "Tom Cruise" i Vanilla Sky så kan jag inte komma på någon som skulle göra rollen bättre... (trots vad jag påstått ovan om Eduardo Noriega i originalet Abre los Ojos. Har ändrat mig efter att ha sett denna några gånger till).

 

:up:

Ändrad av Jonas
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...