Jump to content

De, dem eller dom?


Dewil

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har en fråga angående det här med "dom". Det förekommer ju faktiskt ofta i skönlitteratur så varför skulle det inte accepteras i ett forum? Förstår ju att man i t.ex. anställningintervjuver och andra mer formella skrifter ska skriva "de" eller "dem", men i ett forum på internet måste väl ändå "dom" godkännas?

Ser det ibland i dialoger i vissa böcker. Och även till min stora fasa när det inte är dialog. Tycker det är lika jobbigt som när det står "dej", "mej" och sej".

 

Nej, jag funderar på att starta en förening för att motverka "dom" i skriftspråk. :twisted::P;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker "dej", "mej" och "sej" är grymt mycket mer irriterande än "dom". I och för sig använder jag "dom" själv när jag skriver i t.ex. forum på internet. Men om man låter bli att använda "dom" för att istället förväxla "de" och "dem" är nog det mest irriterande. Enkelt alltså, vet man inte hur man ska använda "de" och "dem" är det mycket bättre att använda "dom".

 

EDIT: Allt möjligt.

Ändrad av davvie
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker "dej", "mej" och "sej" är grymt mycket mer irriterande än "dom". I och för sig använder jag "dom" själv när jag skriver i t.ex. forum på internet. Men om man låter bli att använda "dom" för att istället förväxla "de" och "dem" är nog det mest irriterande. Enkelt alltså, vet man inte hur man ska använda "de" och "dem" är det mycket bättre att använda "dom".

 

EDIT: Allt möjligt.

Håller inte med dej, jag tycker inte att det är så farligt med alla dom som inte kan skilja på de och dem.... :P

 

Men smaken är som baken. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skriver massor och läser massor. Alla tre förekommer i både böcker och i mitt eget språk. Dom håller på att etablera sig allt mera även bland svenskalärare och andra betalda språkfascister.

 

Jag tycker själv att det hela handlar mycket om vilken nivå man vill lägga sitt eget språk på, vem man vänder sig till när man skriver och vilken stämning man vill skapa. Här på forumet ger hur man skriver den andra en bild av en, i samspel med det man tycker. Att irritera sig på förekomsten av "dom" ser jag absolut ingen poäng i, det blir lite "det var bättre förr"-stämning över det hela. Tänk på alla ord som under åren trillat in i det svenska språket:

  • 1946 - sex
  • 1949 - tejp
  • 1953 - knark
  • 1954 - romans
  • 1963 - kändis
  • 1967 - insnöad
  • 1973 - flummig
  • 1980 - friggebod
  • 1989 - ståuppkomiker
  • 1995 - pushupbehå
  • 1999 - bokstavsbarn

Orden ovan beskriver visserligen fenomen, men språket uppdateras hela tiden, och har så alltid gjort.

Så sluta gnäll nu, lek gärna ordpoliser och rätta stavfel, felaktigt användande av ord och konstigt meningsbyggnad. Men det finns inget grammatiskt fel i att nyttja dom istället för både de och dem, även om man kan föredra att det görs.

 

 

 

Ordpolisar mig själv! Man ska inte börja en mening med "men", men jag låter det så...

Ändrad av Zephiennia
Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

"Dom" förekommer både i Jan Guillous och Henning Mankells böcker t ex. Jag har inget emot "dom". Tycker det är ganska skönt. Så, jag är för användningen av "dom". Det är en naturlig utveckling och smidigt.

 

Problemet är väl snarare att vissa inte förstår att om man använder "dom" så ska man bara använda "dom" och inte stoppa in "de/dem". "Dom" ska ersätta både subjektet "de" och objektet "dem.

Link to comment
Share on other sites

"Dom" förekommer både i Jan Guillous och Henning Mankells böcker t ex. Jag har inget emot "dom". Tycker det är ganska skönt. Så, jag är för användningen av "dom". Det är en naturlig utveckling och smidigt.

 

Problemet är väl snarare att vissa inte förstår att om man använder "dom" så ska man bara använda "dom" och inte stoppa in "de/dem". "Dom" ska ersätta både subjektet "de" och objektet "dem.

Tror jag skulle godta "dom" i skriftspråk om det vore rätt "officiellt" så att säga. Men nu är det inte det och då tycker jag det känns fel...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Precis som före punkten (.) ska det före utropstecken (!) och frågetecken (?) ej göras något mellanslag.

 

Fel: Vad tycker du om filmen ? Jag tyckte den var grym !

Rätt: Vad tycker du om filmen? Jag tyckte den var grym!

 

EDIT: Tack, Stonewald.

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Precis som efter punkten (.) ska det efter utropstecken (!) och frågetecken (?) ej göras något mellanslag.

 

Fel: Vad tycker du om filmen ? Jag tyckte den var grym !

Rätt: Vad tycker du om filmen? Jag tyckte den var grym!

Rättning rättning!

 

Precis som före punkten (.) ska det före utropstecken (!) och frågetecken (?) ej göras något mellanslag.

Link to comment
Share on other sites

NEJ NEJ NEJ!!!

DET är det absolut värsta som finns. Mycket värre än dom användandet eller att sätta dem på fel ställe.

 

Det värsta är att det inte bara skrivs fel utan också pratas fel hela tiden. Kan inte låta bli att rätta en kompis när han vräker ur sig t ex: "Sen gick vi hem till han."

 

Okej jag framstår som besserwisser i sådana lägen, men jag kan bara inte låta det passera.

Ändrad av Stonewald
Link to comment
Share on other sites

Kom att tänka på en sak, om man nu tycker att "dom" är okej att använda istället för "de" och "dem" så borde ju även "han" och "hon" vara okej istället för "honom" och "henne". Rätta mig om jag har fel.

Själv tycker jag att båda är fel och försöker att inte använda något av dem. :P

 

Och när jag ändå är i gång och besserwissrar mig så måste jag återigen få beklaga mig över alla dessa personer som säger "egenkligen". <_<;)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...