Hoppa till innehåll

Foto:

The 1,000 Greatest Films

• Please log in to reply
48 replies to this topic

#46 Ingoman

Ingoman

You will respect my authoritay

• Medlem +
  • 4 153 Inlägg:
  • Plats:Sveriges metropol (Enligt Lorenzo Lamas)

Skriven 11 januari 2007 - 16:22

En uppföljare skulle, även om det var en bättre film, aldrig kunna komma högre på min lista, då idén redan är använd så att säga.

Tycker tvärtom. En bättre film är en bättre film.

Mja, fast risken är stor att det blir upprepning.

Visst. Och om det då gör det hela till en sämre filmupplevelse så ser jag det som en sämre film (vilket oftast är fallet). Men om samma idé är bättre genomförd och jag uppskattar filmen mer så blir det givetvis ett högre betyg och därmed en högre listplacering.

Jo,det låter ju riktigt, men jag kan inte komma på nån film som exempel på detta. Kan du?

Sen kan det ju vara så att en uooföljare är en fortsättning och inte bara e upprepning. Fast det är så sant det inte alltid heller lyckas.

Den första jag kommer på rå rakt av där andra filmen är bättre är Meet the fockers. Sen anser ju många att T2 är bättre även om inte jag gör det.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg Gudfadern filmerna men jag har för mej att jag gillade 2.an bättre.

#47 Jojje

Jojje

Dr. Funkenstein

• Filmstar
  • 5 236 Inlägg:
  • Kön:Man

Skriven 11 januari 2007 - 21:31

Manetheren: Jag pratar rent hypotetiskt (även om det finns exempel) och utgick från ditt påstående om att en film trots att det var en bättre film ändå skulle hamna lägre på din topplista jämfört med den film den följer upp eller "har lånat idén ifrån". Om jag tycker en film (remake, uppföljare, vad du vill) är bättre än en annan film så hamnar den högre på min lista.

#48 Manetheren

Manetheren

6000

• Moderator
  • 6 277 Inlägg:
  • Kön:Man

Skriven 12 januari 2007 - 10:33

Manetheren: Jag pratar rent hypotetiskt (även om det finns exempel) och utgick från ditt påstående om att en film trots att det var en bättre film ändå skulle hamna lägre på din topplista jämfört med den film den följer upp eller "har lånat idén ifrån". Om jag tycker en film (remake, uppföljare, vad du vill) är bättre än en annan film så hamnar den högre på min lista.

Mja, jag menar alltså filmer som är "nyskapande", så som jag använde ordet. Ta Memento till exempel. Den är genialisk, mycket beroende på sin uppbyggnad, att den utspelar sig sas bakläges. Om man skulle göra en uppföljare på den, eller en helt ny film där skådespelare och foto och musik är bättre än i Memento, men där historien är densamma så är det möjligt att den inte skulle upplevas som lika bra efterssom iden redan är använd. Det faktum att man "redan sett det" förut kan göra, för mig, att filmen inte blir lika bra som Memento.

#49 Ingoman

Ingoman

You will respect my authoritay

• Medlem +
  • 4 153 Inlägg:
  • Plats:Sveriges metropol (Enligt Lorenzo Lamas)

Skriven 12 januari 2007 - 11:26

Mja, jag menar alltså filmer som är "nyskapande", så som jag använde ordet. Ta Memento till exempel. Den är genialisk, mycket beroende på sin uppbyggnad, att den utspelar sig sas bakläges. Om man skulle göra en uppföljare på den, eller en helt ny film där skådespelare och foto och musik är bättre än i Memento, men där historien är densamma så är det möjligt att den inte skulle upplevas som lika bra efterssom iden redan är använd. Det faktum att man "redan sett det" förut kan göra, för mig, att filmen inte blir lika bra som Memento.

Men om man ska jämföra då Memento med Irreversible som kom 2 år senare så anser jag att det är ästlängde dem emellan. irreversible är så mycket bättre. Nu är ju inte handlingen densamma men idén är densamma. Anser dock att allt i den franska filmen är bättre.

kanske ett taskigt exempel jag vet inte. Men jag menar det Jojje sa om det görs mycket bättre kan den mycket väl komma högre upp på min skala. För att en film är nyskapande betyder inte alltid att det är bra gjort.

En liten fundering jag fick bara. Tror du att du skulle kallat shaun of the dead nyskapande om den varit amerikansk??. Är inte så säker på det jag. men det är ju bara min gissning. :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma användare