Jump to content

SAW


WC-AnkA

Rekommenderade inlägg

dom tar ju fast mördaren en gång, när han skär polisen i halsen. Det måste ju vara den riktiga mördaren, men han flyr ju. Han som ligger på golvet och spelar död måste ju vara en annan som blivit tvingad att spela med. HAn kom ju från sjukhuset han oxå, som den andra som måste döda ungen och frun för att överleva?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
You're...not...making...any...sense

 

Precis det är nog ganska uppenbart att det faktiskt är killen på golvet som är den riktige mördaren. Hans motivation ligger ju i att han själv är dödssjuk och att folk inte uppskattar sitt liv. Han säger ju en kommentar där han snackar om The sickness within eller något och då menar han ju sin tumör.

 

Tyckte filmen var ganska medel ända fram till det enorma slutet! Haha ja gblev onekligen överraskad

Link to comment
Share on other sites

Okej davvie: :) Jag finner detta att vara en ripoff pga upplägget med att det är en seriemördare som känner att han gör rätt i att döda syndare. Sen är hela grejen med tematiska seriemord då människor blir tvingade till att utföra saker för att överleva (Doktorn måste döda Adam, Killen med ljuset måste hitta koden, osv) Sen repliken "I don't care if you covered yourself in peanutbutter and had a 15-hooker gang-bang!" känns väldigt lik repliken som sägs i se7en: "He's probably dancing around in his grandma's panties, rubbing himself in peanutbutter". Då känner bara jag att om man inspireras av en film som Se7en så kan man iallafall låta bli att visa det så tydligt.. lite mer originalitet krävs tycker jag. Känns som om killen som skrev manuset bara satt och tänkte på de äckligaste sätten han kunde tänka sig att folk skulle kunna dö av...

 

Om vi skiter i se7en och koncentrerar oss på alla hålen is storyn snälla? Jag har några saker jag vill ta upp:

 

1. I början får vi se Adams nycklar åka ner i avloppet eller hur? Det fanns två grejer som kunde hända precis innan det. Antingen kunde nycklarna åkt ner i avloppet och då finns det inte nån chans för Adam att överleva, right? Och om de inte hade åkt ner, så had ehan kommit loss och filmen hade tagit slut! En seriemördare med den intelligensen som denna verkar besitta skulle väl inte lita på turen i detta fall?

 

2. Mördaren säger till nåt av offrena att "Patience is the key..." I helvet att det är det!? Killen med den rakbladsvassa hinderbanan hade en timer på dörren och snubbens ljus hade dött ut efter ett tag...

 

3. Den största frågan.. Hur fan kunde den Cansersjuka seriemördaren ligga stilla i så många timmar, utan att andas så djupt så att han rörde sig, hosta osv.. Och hur elektrifierade han Adam?

 

orkar inte ta upp fler frågor för tillfället...

Link to comment
Share on other sites

Det sista du nämner är det enda jag också hakat upp mig på av dom sakerna. Alternativt skulle han ha kunnat drogat sig själv med nånting som får honom att ligga still och se död ut ett jävla tag. Men den teorin spricker eftersom han kunde ela personerna med fjärkontrollen under tidens gång. Alltså måste han helt enkelt ha legat väldigt stilla några timmar. Osannolikt? Kanske. Omöjligt? Nej. Jag förstår absolut hur du menar på den här punkten, men det är inget jag stör mig överdrivet mycket på.

 

Angående nyckeln i badkaret så är det väl det mest troliga att nyckeln dras ner tillsammans med vattnet. Men om så inte skulle ske får väl mördaren helt enkelt se sig besegrad, för det var ju faktiskt ett spel där man hade en chans att klara sig.

 

Det där med "Patience is the key..." kommer jag inte alls ihåg så det kan jag inte kommentera. Sen angående att det skulle vara en Se7en ripoff kan jag faktiskt inte heller uttala mig om eftersom det var för längesen jag såg den. Märker att jag inte känner igen mycket av det du skrev om den nu, minns bara att jag tyckte den var riktigt bra. Måste ses igen innan jag börjar jämföra med den helt enkelt.

 

Så trots frågetecknet hur han kunde ligga still så länge tycker jag filmen var grymt bra. Om det är någonstans den brister så är det väl vissa skådespelar insatser som inte håller måttet riktigt, men det inget man tänker överdrivet mycket på enligt mig.

Link to comment
Share on other sites

Angående nyckeln i badkaret så är det väl det mest troliga att nyckeln dras ner tillsammans med vattnet. Men om så inte skulle ske får väl mördaren helt enkelt se sig besegrad, för det var ju faktiskt ett spel där man hade en chans att klara sig.

Njae, ja tror inte att det var han sätt att klara sig på? De andra var ju tvungen att plåga sig själva till max för att undå döden, han had bara behövt låsa upp sitt lås och sen var det slut?

 

Jag kan förstå att många tycker att filmen är grym, men jag är så pass petig med plot-holes när det kommer till just såna här kluriga filmer så jag blir lite grinig :P

Link to comment
Share on other sites

Tjena! Jag spanade in Saw för första gången igår. Den var helt okej faktiskt. Som det redan är nämnt så påminde den en hel del om Seven.

Tyvärr fanns det en hel del detaljer som drog ner filmens intryck. Bland dessa var det de punkter som Pilsk skrev.

Men något jag störde mig mest på var att jag kunde inte låta bli att fastna för det ologiska i polisens förfarande vid genomsökningen av gärningsmannens tillhåll.

Att de inte begav sig dit med större manskap och att de inte var bättre förberedda. Att de inte upprättade radiosamband för att begära förstärkning innan de klev in. Att de inte kallade efter hjälp omedelbart då de gripit förövaren. Att kollegan springer efter mördaren istället för att hjälpa Danny Glover som fått halsen uppskuren, osv, osv.

 

I övrigt fann jag det väldigt underligt att fotografen plåtade doktorn med en blixt på så kort avstånd (som det ändå måste ha varit eftersom en kamerablixt inte hjälper särskilt mycket om inte objektet befinner sig nära) i garaget, och att doktorn aldrig uppfattar att han blivit fotograferad. För att inte tala om ljudet som kameran frambringade. Eller när han smög omkring i motellkorridoren och stack huvudet runt hörnet för lite bilder. Det kändes lite som Rosa Pantern eller nått.

 

Sen kändes det lite konstigt att den cancersjuke gamle gubben fysiskt lyckats övermanna alla sina offer utan besvär. Han såg ju ut att vara halvvägs till graven när han låg där i sjukhussängen. Men var det en bluff bara?

 

Annars gillade jag faktiskt filmen...Rätt smart handling i stort.

 

 

Angående nyckeln i badkaret så är det väl det mest troliga att nyckeln dras ner tillsammans med vattnet. Men om så inte skulle ske får väl mördaren helt enkelt se sig besegrad, för det var ju faktiskt ett spel där man hade en chans att klara sig.

Njae, ja tror inte att det var han sätt att klara sig på? De andra var ju tvungen att plåga sig själva till max för att undå döden, han had bara behövt låsa upp sitt lås och sen var det slut?

 

Jag kan förstå att många tycker att filmen är grym, men jag är så pass petig med plot-holes när det kommer till just såna här kluriga filmer så jag blir lite grinig :P

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig om de punkterna StormSoldat. En annan grej jag tänkte på var att när Danny Glover satt o kollade på ett videoband från mördarens tillhåll så sa han bara "Listen" så filtrerades allt ljud förutom ett bort... va? Man behöver väl något mer avancerat än en VHS för att spärra visa ljud-spår?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha....Ja Pilsk, det där med videobandet tänkte jag också på faktiskt. Det är lite väl stora missar tycker man. Man kan inte låta bli att undra om sånna uppenbara och självklara brister i detaljer inte är uppenbara för filmmakarna. Men det är skönt att det inte bara är jag själv som stör mig på sånna ologiska händelser i alla fall. :)

 

 

Håller med dig om de punkterna StormSoldat. En annan grej jag tänkte på var att när Danny Glover satt o kollade på ett videoband från mördarens tillhåll så sa han bara "Listen" så filtrerades allt ljud förutom ett bort... va? Man behöver väl något mer avancerat än en VHS för att spärra visa ljud-spår?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar
Var filmen så korkad att läkaren förblödde eller var det bara jag som missuppfattade det hela?

Tjaa man får väl aldrig reda på vad som hände med läkaren i slutet eftersom han försvann från toaletten innan mördaren reste på sig. När han var i toaletten mot slutet såg han inte precis ut som att kunna ta sig till nästa sjukhus så det är väl mycket möjligt att han förblödde.

Link to comment
Share on other sites

Var filmen så korkad att läkaren förblödde eller var det bara jag som missuppfattade det hela?

Tjaa man får väl aldrig reda på vad som hände med läkaren i slutet eftersom han försvann från toaletten innan mördaren reste på sig. När han var i toaletten mot slutet såg han inte precis ut som att kunna ta sig till nästa sjukhus så det är väl mycket möjligt att han förblödde.

 

Tja meningen var nog att mördaren skulle lyckas med sin lilla grej. Jag gillade verkligen slutet och tyckte det var en adrenalinkick. Det fick mig att förlåta resten av filmens brister

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...