Jump to content

Topp 5 - Disneyklassiker


Zephiennia

Rekommenderade inlägg

den något avvikande tecknarstilen tillför en del känsla - även om det givetvis hade varit roligare om den inte var dataanimerad.

 

Öhm, hur menar du då? Den är väl inte "dataanimerad", den är ju en 2D-film...? Klart att den har någon datorgjord effekt men det har ju alla Disneyfilmer de senaste 15 åren haft. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 47
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Moderator
1) Ohotad etta på listan: Ringaren i Notre Dame . Min absoluta favoritfilm alla kategorier. Helt enkelt underbar, och det gläder mig att även några av er hade den med på era listor! Tycker verkligen den är sorgligt underskattad i största allmänhet.
Håller helt med. Kanske inte om att den är bäst (det är alla bäst precis när jag sett klart dem) men i dramatik är det inte mycket som slår Ringaren.

Scenen där Quasi lyfter Esmeralda över huvudet och skriker Sanctuary! får mig att rysa varje gång.

 

4) Pocahontas. Väldigt vacker och jättebra musik (pampigt musikaltjafs som jag gillar!  :D ) och mycket stiliga scener.
Samma här, älskar musikalmusiken. Sångerskan Judy Kuhn är musikalsångerska och sjunger en av rollerna i Les Miserables i en inspelning som gjordes när musikalen firade 10-års jubileum i London. Om du gillar musikalmusik råder jag dig att lyssna på den, helt fantastisk! Finns på CD och DVD. Har även sett uppsättningen i London, en oförglömlig upplevelse.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Håller helt med. Kanske inte om att den är bäst (det är alla bäst precis när jag sett klart dem) men i dramatik är det inte mycket som slår Ringaren.

Scenen där Quasi lyfter Esmeralda över huvudet och skriker Sanctuary! får mig att rysa varje gång.

Du har god smak! :)

 

Samma här, älskar musikalmusiken. Sångerskan Judy Kuhn är musikalsångerska och sjunger en av rollerna i Les Miserables i en inspelning som gjordes när musikalen firade 10-års jubileum i London. Om du gillar musikalmusik råder jag dig att lyssna på den, helt fantastisk! Finns på CD och DVD. Har även sett uppsättningen i London, en oförglömlig upplevelse.

 

Jag har 10-årsjubileumskonserten på video, så det visste jag redan. ;) Har dock inte sett själva musikalen någon gång, utan bara denna konsertversion vilken är lite trist eftersom de bara står helt stilla utklädda i sina scenkläder utan att agera särskilt mycket, men jag skulle verkligen, verkligen vilja se själva musikalen "in action". Med eller utan Judy Kuhn. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator
Jag har 10-årsjubileumskonserten på video, så det visste jag redan. ;) Har dock inte sett själva musikalen någon gång, utan bara denna konsertversion vilken är lite trist eftersom de bara står helt stilla utklädda i sina scenkläder utan att agera särskilt mycket, men jag skulle verkligen, verkligen vilja se själva musikalen "in action". Med eller utan Judy Kuhn. :)
Jo, det tycker jag helt klart du ska göra. Det svider fortfarande i mig att jag inte gick på den föreställning som turnerade runt med en jättekör på flera hundra man. De hade olika gästskådespelare beroende på vilket land de besökte, här i Sverige var det Carola Häggkvist som spelade Fantine (stavning). Det hade varit maffigt.

Jubileumskoncerten har jag också på video, och jag stod och höll i DVDn i en skivbutik i London för några år sen, men tyvärr så köpte jag den aldrig. Ångrar mig fortfarande!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kan inte skriva dessa i ordning. Blir alldeles för svårt:

 

* Aladdin - Helt underbar film, perfekt.

 

* Svärdet i stenen - Denna har man med säkerhet sett ett antal gånger när man var liten, väldigt bra.

 

* Lejonkungen - Måste erkänna att man nästan blir rörd till tårar ibland i denna film, lite småsorglig men riktigt bra.

 

* Djungelboken - Riktig klassiker som alla borde se om dom inte sett den!

 

* Skönheten och Odjuret -

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
Lejonkungen Riktigt bra, Rickard Wolff är suverän som Scar.

 

...Dan Ekborg som Anden är en riktig fullträff...

 

 

De svenska röstskådespelarna må göra ett bra jobb, men jag hatar ändå dubbning. Det är väl en sak att se tecknat dubbat när man är barn, för dubbning är ju till för icke läskunniga.

 

Undantag får väl vara de filmer man såg redan som barn, som disneyfilmerna på julafton...

 

Och på tal om dubbning - varför dubbar man alla utländska filmer i t ex Tyskland, Spanien och Italien? Det funkar ju ännu sämre där pga noll läppsynk, och nog torde merparten av befolkningen i de länderna vara läskunniga?

 

I Italien dubbar man visst till och med sina egna filmer... :blink:

 

"Another visitor? Stay a while -stay forever!!!"

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...