Jump to content

Omgång 15 - The Social Network


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

En klart intressant rulle där vi får oss till livs lite företagsekonomisk nutidshistoria och återigen får se hur stora saker ofta börjar i det lilla. Det märks att det är Aaron Sorkin som har skrivit det dialogtunga manuset. Jag tycker The Social Network mer känns som Sorkins film än Finchers. I vilket fall så är det en mysig film, en sorts "uppgång och fall"-historia även om fallet i det här fallet inte var så farligt kanske. Men något av en downer är det väl att sitta i ett sterilt konferensrum och refresha en Facebook-sida för att se om en gammal flickvän vill bli vän eller ej.

 

Jag gillar nästan Justin Timberlake bäst i filmen som snabbsnackande slarversuccén Sean Walker. Jesse Eisenberg är givetvis också bra även om jag nästan kan tycka att Zuckerberg som rollfigur har vridits till några varv för mycket. Han känns nästan som en karikatyr, vilken kanske är nödvändigt för att få till en bra historia. Alla i filmen känns ganska normala förutom just Zuckerberg som känns som ett social missfoster (möjligen har han Asperger?).

 

En sak som var lite rolig var det märkliga filmfotot i början av roddtävlingen där det såg ut som om man filmade en modell av ett miniatyrsamhälle. En grej jag däremot inte gillade var de cgi:ade utandningsmolnen som dök upp då och då.

 

Eduardo Saverin framställdes inte som speciellt smart. Gjorde han någonting vettigt förutom att bidra med pengar? En töntighet: När Zuckerberg snackar med en kompis och sen springer iväg efter att ha insett att han måste lägga till en ny funktion för att kunna visa "relationship status". Det kändes lite väl konstruerat. Men, men, filmen har en skön episk känsla över sig och den är välgjord på de flesta punkter.

 

4-/5

 

PS. Man kan väl säga att bilden av det amerikanska studentlivet som filmen ger inte är speciellt smickrande.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Haha, socialt missfoster. Ja kanske. Eller jo definitivt.

 

Men det känns ju lite som att det är framställningen av Zuckerberg som ego lite gör hela historien. Hade vi fått se en socialt skillad Zuckerberg hade nog filmen varit ytterst långtråkig. Tror jag. :)

 

Sen håller jag med dig att det känns mer som en Sorkin-film. På både gott och ont, mest på gott. Känns mest som att Finher fått ett ovanligt färdigt manus i sin hand.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Måste ta ett ordentligt snack med min vän, haha. Jag blev själv förbryllad när han sa det och tänkte "det var en twist jag inte la märke till".

Czech: Antar att din vän fått hjälp att komma ur sin villfarelse om att advokatassistenten skulle vara Erica (Mara)?

 

Plox: Jo, som jag skrev så har man medvetet överdrivit Zuckerberg, vilket gett en mer sevärd historia.

Link to comment
Share on other sites

Skulle ju vara intressant att se om de bjuder in Zuckerberg till Oscarsgalan, om filmen nu skulle bli nominerad. Då först kanske han vill kännas vi den. :P

Nja, jag tror nog inte ens då :P

 

Och med tanke på hur han porträtteras i filmen så kan jag förstå honom. Men jag håller med er om att det blir en mer underhållande film, men jag får ändå en dålig eftersmak av filmen. Jag vill ju att filmen ska porträttera så nära verkligheten som möjligt, även om detta givetvis är svårt i en spelfilm.

Link to comment
Share on other sites

Alltså, jag har grubblat på en sak sedan i förrgår eller något, men jag funderade även på det då jag hade sett filmen: Vad är det som är så pass imponerade med dialog som i ”The Social Network” verkligen spottas ut? Jag är allergiskt mot det, känner jag nästan. Jag tycker inte alls att det är speciellt imponerade, bara överarbetat å det grövsta, ungefär som att Sorkin känner att han är för bra eller något och nu vill visa det genom sin skrivna dialog.

 

Jag vet inte om jag låter luddig eller om det verkar som jag börjat smutta på nyårsgroggen, men …

 

Jag kan dra två andra exempel: ”Pulp Fiction” och ”Clerks” – i den förstnämnda filmen är dialogen välskriven, den känns på ett sätt naturligt utan att bli för skriven eller man tänker aldrig på att den kan vara skriven, medan i fallet med ”Clerks” skriker det överarbetad dialog och det är vad jag är allergiskt mot. Att den i övrigt är föga imponerade spelar väl inte in just nu.

 

Jag känner alltså samma sak som med ”The Social Network” som jag gör med ”Clerks”. En utspottad s.k. tung dialog imponerar aldrig på mig mycket i efterhand, mer i stunden. Det ger inte speciellt bestående intryck annat än att jag irriterar mig på det. Känns det naturligt, som i fallet med ”Pulp Fiction” (som jag som nyvaken orkade klämma fram just nu), är det bra, börjar jag tänka på att det är skrivit, störs själva bilden av det hela.

 

Någon kanske fattar, jag vete fan. :D

Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du menar Spög och håller med dig om att Pulp Fictions dialog både är välskriven och känns naturlig. Det jag gillar med dialogen i The Social Network är "flödet" i den och hur pass väl den levereras och för en scen framåt på samma gång. Den är inte lika naturlig som ditt exempel, men fortfarande högst välskriven i min mening. Dialogen stannar inte upp filmen för att visa sin storhet, utan den för hela tiden historien framåt.

 

Hoppas du också förstår mina tankar kring filmens dialog. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag lutar också åt det Spög säger, även om jag tycker det funkade bra i The Social Network. Jag störde mig iaf inte på det. Men jag ser inte heller storheten i filmen som många andra och med tanke på att den vunnit många priser tyder ju på att den är omtyckt av kritiker. Lutar helt klart mot att den kommer vara min "anti-Oscar" film på Oscarsgalan. Inte för att jag tycker den är dålig, men precis som med Avatar så gillar jag inte när bättre filmer som förtjänar uppmärksamheten får hamna i skymundan.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se någon film från året som förtjänar att vinna förutom The Social Network.

 

Hur som helst, vad gäller dialogen tycker jag den flyter och är precis lika naturlig som i Pulp Fiction. Jesse Eisenberg är också lite utav en mästare på att leverera dialog. Det är sällsynt att filmer lyckas få ett såpass bra flyt och tempo trots att det är fullt dialogbaserat. Jag blev rejält imponerad av dialogen vilket troligen var det bästa med en annars närmast perfekt film. Hoppas starkt på att filmen tar storslam på Oscarsgalan - skulle vara den bästa vinnaren sedan No Country for Old Men.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Jag kommer nog ha samma inställning som Czech inför Oscarsgalan, jag är rädd att The Social Network kommer få många nomineringar och kanske även vinna några tunga priser, men jag kommer inte gilla det då den enligt mitt tycke inte är så bra.

 

Störde mig inte så mycket på dialogen i filmen, förutom det faktum att det höga tempot inte kom sig av att det fanns mycket att säga, utan att filmen krävde det höga tempot för att hålla uppe intresset. Då filmen handlar så mycket om socialt samspel och innehåller så lite händelser blir det lätt att det blir tråkigt. Att då hålla ett högt tempo i dialog är ett modernt fenomen för att hålla publiken intresserad.

Det kan väl i sig göra att dialogen känns konstruerad.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är nog bäst att jag ser The Social Network minst en gång till innan Oscarsgalan, just eftersom risken annars blir att jag ofrivilligt ogillar den desto mer efter galan när den fått alla sina priser.

 

Jag gillade Slumdog Millionaire starkt före Oscarsgalan, men när den fick alla sina priser så såg jag den som sämre och överskattad.

 

Samma sak med The Hurt Locker förra året, som jag gillade starkt på vissa punkter; Musiken, huvudrollen och skildringen av en soldats anpassning efter ett krig som han på sätt och vis älskade. Men efter att filmen fick sitt rampljus på galan (även om den egentligen bara fick kanske endast en statyett oförtjänt) så har jag en dålig smak i munnen när jag tänker tillbaka på filmen och känner inte så mycket för att se om den.

 

Genom att se The Social Network åtminstone en gång till så kan jag nog stadga det jag tycker om den tillräckligt mycket för att det inte ska rubbas alltför mycket av en överskattningskänsla. Jag menar inte att jag tokälskar filmen och hoppa kunna göra det för all framtid, men den är i stora drag felfri och ligger på en stark 4/5, 8/10 i betyg för min del - faktiskt med chans på marginell höjning, och då vill jag ju inte att den fula och onödiga överskattningskänslan (som egentligen bottnar i en slags svartsjuka) ska sänka filmen.

Link to comment
Share on other sites

Såg att folk diskuterade att Zuckerberg framställdes i dålig dager i den här filmen, men jag hoppas alla vet att Zuckerberg är ett jävla rövhål.

 

http://www.cracked.com/article_18950_9-major-stories-everyone-got-wrong-this-year.html

 

Läs nummer 5 på den listan. Sedan har ju inte CRACKED alltid rätt heller (som när de säger att man trodde att Kanye var slut och dum i huvudet bara för att han tog micken från Taylor Swift - han har kört såna stunts hela sin karriär), men det finns ett par fina exempel där. Som att Zuckerberg använde informationen från Facebook för att hacka sig in på folks e-mail osv osv

Link to comment
Share on other sites

Haha, känner igen den där känslan Yojimbo och jag kände exakt likadant både med The Hurt Locker och Slumdog. Men det där "överskattnings-hatet"brukar lägga sig efter ett tag. Och nu (ett par år senare) är jag faktiskt sugen på att se om filmerna igen (vilket är ett gott betyg).

 

Tjalan: Intressant läsning. Fast kontentan är väl alltjämt att framställningen av Zuckerberg är mer eller mindre påhittad? Visst, det finns små fragment av sanningen i manus, men merparten är ju fiktion - inte minst när det kommer till Zuckerberg som person.

 

Sen om Zuckerberg vunnit någonting på att framställas som ett gigantisk rövhål på film eller inte är ju en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Haha, känner igen den där känslan Yojimbo och jag kände exakt likadant både med The Hurt Locker och Slumdog. Men det där "överskattnings-hatet"brukar lägga sig efter ett tag. Och nu (ett par år senare) är jag faktiskt sugen på att se om filmerna igen (vilket är ett gott betyg).

Mmm, jag har faktiskt samma problem, fast med andra filmer, haha. Det var t.ex. Brokeback Mountain, Avatar och Sean Penn (för Milk) när han vann istället för Mickey Rourke (för The Wrestler). Nu vann Crash och The Hurt Locker (även om Inglourious Basterds var personlig favorit med tyvärr chanslös) som jag hoppades på, däremot vann inte Rourke.

 

Problemet jag känner nu är att The Social Network som jag inte trodde på tidigare, känns som vinnare pga att de övriga filmerna inte levt upp till förhoppningarna. Tycker fortfarande många andra kandidater är bättre, men den ser starkast ut med tanke på de olika priserna som delas ut.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...