Jump to content

The Fountain


Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har ett behov av att diskutera om denna film... då min respektive gav upp efter några minuter när filmen var slut..

 

De flesta jag pratat med försöker klura ut de 3 berättelserna, vilken som egentligen är nutid, meningen med dem, vad hans ring har för betydelse och så vidare.

 

Det jag funderar mest på, är om de tre historierna egentligen är helt irrelevanta och saknar mening, på så sätt att de bara existerar för att göra filmen till en helhet - visa vacker film och få ut sitt egentliga budskap genom att tillägga en rad existensifrågasättande sekvenser som provocerar dig och som för alltid lämnar dig med frågor....

 

Eller borde man diskutera och ifrågasätta delarna i de olika epokerna? Jag vet inte...

 

Vad tycker ni om slutet för övrigt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Darren Aronofsky vann mitt hjärta redan min sin debutfilm Pi. Hans tolkning av droger och allt vad de för med sig i Requiem for a dream är kanske än bättre än Pi. När nu dessutom The Fountain var så fantastisk som den var så kan jag ännu inte fina ord att beskriva denna Aronofsky och ser honom nu som en av de bättre aktiva regissörerna.

The Fountain kan säkerligen uppfattas annorlunda från person till person, men grunden för filmen ligger väl i de tre kärlekshistorierna och dess innebörd. Tre riktigt vackra kärlekshistorier som sträcker sig över 1000 år, en dåtid, en nutid och i en framtid. Hugh Jackman spelar alla de tre rollerna men som jag uppfattar det så är det också där likheterna stannar i historierna. Har precis fått hem den på DVD och ska sätta min nån dag när jag är riktigt pigg och se den en andra gång. Återkommer då med fler reflekteringar.

 

Hoppas du hittar hit igen jespuh! :)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...