Jump to content

DVD Vs. Blueray


Galvatron

Rekommenderade inlägg

  • 6 months later...
  • Svar 45
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan nån vänlig människa förklara skillnaden mellan HD och bluray för en teknikidiot som jag?

Vi har HD-spelare till Xboxen, så ibland har vi hyrt HD-filmer. Jag kan faktiskt inte påstå att jag ser sån vansinnigt stor skillnad mot vanlig DVD. Min karl påstår att det beror på att vi har för gammal projektor och att vi måste skaffa en ny :unsure:

Den vi har är ju bara två år och var skitdyr!

Link to comment
Share on other sites

då jag har en ps3 så har jag ju oxå en blu-rayspelare. Men har inte en enda film i formatet än, för det e nästan bara 100% skit som släppts. Men det e riktigt läcker bild, om man har en bra tv oxå förstås.

Kan nån vänlig människa förklara skillnaden mellan HD och bluray för en teknikidiot som jag?Vi har HD-spelare till Xboxen, så ibland har vi hyrt HD-filmer. Jag kan faktiskt inte påstå att jag ser sån vansinnigt stor skillnad mot vanlig DVD. Min karl påstår att det beror på att vi har för gammal projektor och att vi måste skaffa en ny :unsure: Den vi har är ju bara två år och var skitdyr!
skärmen man kollar på spelar rätt stor roll förstås. även hur man kopplar.
Link to comment
Share on other sites

Tror ni de nya formaten kommer att slå ut DVD från markanden överhuvudtaget? Jag har faktsikt börjat bli lite tveksam då ingen verkar bry sig om bildkvaliten blivit 10% bättre än tidigare. Och hur länge ska Blu-ray och HD slåss mot varandra? Två varianter av samma sak är en för mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, kvaliten är så sinnessjukt mycket bättre, kollar inte på vanliga DVDs längre för de ser så dåligt ut i jämförelse. Fast jag har en 110" duk och full HD projektor inkopplad, så lite skillnad kanske mot en 42" tv.

 

Kan ge lite personliga erfarenheter varför Blueray kommer vinna (och vinner).

 

*Bättre lagringsutrymme, vilket gör som att många filmer i dagens läge måste släppas på 2st skivor på HD-DVD

 

*Sony PS3, vilket är extremt populär, har den inbyggd.

 

*"Blu-ray Disc has gained a large amount of support in the corporate world,[76] with companies such as Apple, Dell, and Panasonic backing it. Blu-ray Disc was started by Hitachi, LG, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, and Thomson in February 19, 2002, with Panasonic, Sony, Pioneer, and Philips as the back-bone of the foundation.[77] Several members of the Blu-ray organization's Board of Directors who had originally pledged to support Blu-ray Disc later also supported HD DVD, such as Hewlett-Packard, Samsung, and LG.

 

Among the movie studios, Blu-ray Disc is currently exclusively supported in the United States by Sony Pictures Entertainment and MGM (20% of MGM's stake is owned by Sony) as well as Disney, 20th Century Fox, and Lionsgate.

"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blueray

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...al_disc_formats

 

Kan avsluta med en bild:

 

400px-HighDefSales.svg.png

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt på det klara med att Blu-ray är bättre än DVD och kanske HD-DVD när det gäller ljud, bild och utrymme m.m, men jag har hela tiden undrat vad som i framtiden kommer hända med alla dessa vackra maffiga boxar som är så fina i hyllan? Det är ju bara trevligt med en rejäl box där det finns 5 skivor till en tv-serie eller flera diskar med extramaterial när det gäller vanlig film - och jag vill inte att det ska utvecklas till nått fjuttigt litet smalt fodral till en jätteutgåva av till exempel Gladiator... jag vill att rejäla utgåvor också bokstavligt talat ska vara rejäla.

 

Då kan jag tänka mig att köpa en blu-ray-skiva någon gång i framtiden. Men självklart så sparar jag mina gamla dvd-skivor också! Jag har absolut inte lust och råd att ännu en gång byta ut alla gamla filmklassiker mot ett nytt format. Däremot kanske jag köper nya filmer på nytt format om något år eller två...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Är det bara jag som tycker att det hänt saker på DVD-marknaden de senaste veckorna (lagom till julhandeln). Jag har hittat ganska nya filmer som Tim Burtons Sweeney Todd, Borat och Flyga Drake för endast 49:-. Blue-Ray hyllorna blir bara större och större och frågan är om inte BR är påväg att ta över?

 

Själv är jag storkonsument av DVD och har ännu inte snöat in på BR (då jag tycker de är på tok för dyra) och äger i skrivande stund inte en enda BR-disc och detta trots att jag har en PS3-konsol. Frågan jag ställer mig är - vilka är det egentligen som köper Blue-Ray? Jag känner ingen.

 

Hur resonerar ni kring formatet, uppgradera samlingen, utvalda delar eller avvakta?

 

För egen del funderar jag på att uppgradera alla filmer jag satt högsta betyg på - vilket inte är mer än 40-talet. Men kommer nog att avvakta priserna en smula till. Eller nu glömde jag bort att jag faktiskt beställt Blade Runner från Webhallen på deras Månadens BR-erbjudande, detta för 139:- vilket jag tycker är ett överkomligt pris.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen Bluray-spelare och har inte planerat att köpa en sådan heller, men jag blir nog tvungen i framtiden då specialutgåvor av mina favoritfilmer tids nog kan komma att bara säljas på Bluray - och då måste jag ju se dem på något sätt (ve och fasa över den tanken). I övrigt så har jag bara funderat på att köpa Bluray just för att kunna se de speciella, bilsköna filmerna med riktigt klar och fin bild. De enda filmerna som jag kan komma på att äga på Bluray för det ändamålet är väl Stanely Kubricks filmer, David Lynch's filmer och Star Wars, typ.

Link to comment
Share on other sites

Ja det finns ju delade meningar om hur omfattade förbättringarna faktiskt är också. En del bolag är bättre än andra när det gäller bildkvalitén osv. Stanley Kubricks filmer har ju faktiskt släppts här i Sverige på Blue-Ray och de sägs vara några av de få filmer från 70 och 80-talet som ser fantastiska ut i det nya formatet. Så det blir nog till att kolla in åtminstone någon Kubrick-rulle för mig framöver.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Flyttar diskussionen hit...

Och till alla Bluray-ägare så borde ju just Into the Wild vara ett givet köp med sitt insvepande foto - om den har kommit ut på Bluray vill säga? Skam annars...

 

Bara för att det är bluray så behöver det inte betyda mycket bättre bild än dvd.. Man bör kolla upp sånt tycker jag.

Självklart är det ju så. Någon nämnde Transformers på Bluray, och den ska ju hålla så pass hög kvalitet redan på dvd så att Transformers på Bluray inte är någon större skillnad.

 

Tänkte också på det nu när de just släppt samtliga Bond-filmer på Bluray - hur mycket energi kan de egentligen ha lagt ner på att få dem i bättre kvalitet, när det gäller så pass många? Där kanske det är värt att fundera på hur mycket en Bluray-samling av Bond-filmerna är värd.

 

Sedan finns det ju filmer som jag inte tycker ska ha bästa möjliga bildkvalitet, som Texas Chainsaw Massacre till exempel.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Jag har haft samma fundering som du, hur mycket kan man förbättra bildkvaliteten på gamla filmer? Fast nu är det ju så att "biofilm", alltså de stora filmrullarna fortfarande har betydligt bättre upplösning (om det nu är rätt begrepp) än en DVD-film, så det skulle ju vara möjligt att förbättra bildkvaliteten utifrån biofilmen. Dock är ju frågan om färger skulle förbättras så mycket.

 

Den får det väl plats med en hel del extramaterial kanske, mer än vad som ryms på en DVD. Fast det beror ju på hur mycket plats själva filmen tar upp då...

 

Min erfarenhet av Blue-rayspelare som kan skala upp DVD-filmer är att vissa DVD-filmer har nog så bra bild som många Blue-Rayfilmer. Dock kan jag säga att när vi hyrde Narnia - Prince Kaspian... var det första Blue-rayfilm jag sett på väldigt länge. Och jag måste säga att jag slogs av hur otroligt fin bild det var på den filmen. Färger och kontras var synbart mycket bättre än Häxan och Lejonet vi sett på DVD dagen före.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror man kan förbättra bildkvaliteten på gamla filmer ganska mycket, i alla fall om man lägger ner lite arbete på överföringen. Köpte på mig Casablanca på Bluray för ett tag sen (har inte sett hela filmen än, bara lite utvalda delar) och den svartvita bilden är bland det mest knivskarpa jag har sett.

 

Men helt klart, precis som NoName påtalade, så bör man vara lite kritisk i sitt Bluray-handlande och kolla upp utgåvorna ordentligt innan man lägger pengarna på att köpa dom. För även om stolpskotten är få så finns dom (tex Rambo 4 och The Mist).

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Var på Elgiganten idag och köpte en Blu-ray spelare för 990 spänn efter att jag hade funderat i två-tre månader på att köpa en. Jag hade tidigare kollat runt mycket på Internet och läst på om Blu-ray och folk verkade tycka att bildkvaliteten var enormt förbättrad jämfört med DVD. Därför blev jag riktigt besviken idag då jag kollade på mina allra första Blu-ray filmer och såg att bilden ser ju för fasen nästan likadan ut som på en vanlig DVD-film. Enda märkbara skillnaden som jag kan se är om det är en närbild på en person eller om man zoomar in, annars är det inte direkt något att hurra för.

 

Blu-ray ska väl ge fem gånger bättre bild än DVD? Är det bara jag som tycker att Blu-ray är överskattat eller håller någon av er med?

 

Jag har en HD-Ready LG TV, men den ska klara 1080p. Kan det bero på det att bilden inte blev som den ska vara?

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...