Jump to content

FILMKLUBBEN


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Svar 428
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kul att så många är positiva till projektet! Men nu måste vi bara besluta hur det hela ska gå till. Precis som Ingo skriver så kan vi ju köra en omgång på prov, jag tycker dock vi kör ett helt tema på prov (dvs tre filmer med en huvudfilm). Jag tänkte lite på det här med eftersnacket, man kanske behöver någon form av struktur på detta? Eller man ska köra eftersnacket lite som det kommer? Tänkte att det kunde vara kul med ett slutgiltigt betyg från var och en, så vi sen får fram någon form av snittbetyg på filmerna vi sett.

 

Frågorna kvarstår;

1. Hur ofta ska vi köra?

2. Vilken veckodag passar de flesta?

3. Ska man anmäla sig för varje omgång eller ska man skipa detta med anmälningar helt?

 

Kommit fram till;

1. Vi kör tema-inriktat med tre filmer och där en film får agera huvudfilm.

2. Vi behöver inte se filmen(erna) samtidigt, utan sätter upp en tid för eftersnacket.

3. Jag tar fram film-alternativen och ni kommer med bra förslag.

Link to comment
Share on other sites

Frågorna kvarstår;

1. Hur ofta ska vi köra?

2. Vilken veckodag passar de flesta?

3. Ska man anmäla sig för varje omgång eller ska man skipa detta med anmälningar helt?

 

Kommit fram till;

1. Vi kör tema-inriktat med tre filmer och där en film får agera huvudfilm.

2. Vi behöver inte se filmen(erna) samtidigt, utan sätter upp en tid för eftersnacket.

3. Jag tar fram film-alternativen och ni kommer med bra förslag.

 

 

* PEO, då jag tror att detta är en stor grej på filmsnack, kan inte filmklubben få en egen tråd/forum rätt under startsidan? Som Filmlekar etc... I den här kan vi lägga allt som har med filmklubben att göra. Tex i en tråd har vi omröstningar, en tråd diskussion om de olika filmerna, en tråd aktuella filmer etc...

 

* Kör en omröstning på dag som passar bäst Plox. Personligen tycker jag fredag, då har man två helger på sig att se filmerna (om man kör veckopass)

 

* Anmälningar känns lite överarbetat(?)

 

* Fattar inte det där med huvudfilm riktigt, var inte meningen att man skulle jämföra de tre filmerna (om man nu väljer tre), känns konstigt med bara en film då(?)

 

* Tycker att man borde ha någon tidsanpassning ändå, annars spårar det nog ut till att bli månadslånga diskussioner om en film...

 

* En tråd med förslag på filmteman vore också bra att ha (som givetvis ligger under huvudforumet för filmklubben).

 

...krånglade jag till det nu :shutup:

Link to comment
Share on other sites

Oj, vad det har hänt mycket medan jag har jobbat hårt hela veckan och inte hunnit vara här! Jag tycker det låter kul med en filmklubb, jag var faktiskt med och startade en sån på ett annat forum förut.

Tyvärr var det för få som var aktiva där överhuvudtaget, så det rann ut i sanden efter ett tag. Där gjorde vi så att vi turades om att bestämma en film, nån sån där udda favorit som man tvingade de andra att se. Det funkar nog inte här, för vi är nog lite för många.

 

Jag tycker det låter kul med ett tema och förslaget med en huvudfilm plus två (eller tre?) bifilmer per period låter perfekt. Man kanske kan tänka sig att huvudfilmen är en TV-sänd film (så alla har chansen att se den) och så kan bifilmerna ansluta till den på nåt vis. Perioden kanske kunde vara två veckor, det blir tråkigt att vänta på diskussionerna i en hel månad, eller?

 

Sen bör man nog ha en deadline för när diskussionerna startar, och personligen tycker jag att det är bäst med ett forum, då kan man ha åsikter när som helst, och inte bara på en bestämd tid. Det är ju inte alltid man själv som bestämmer över sin tid, precis som Manetheren påpekar...

Link to comment
Share on other sites

Många förslag hit och dit.

 

Plox får bestämma eftersom han startade hela. Eller rättare sagt Plox säger antal filmer, dag och tid så får vi andra tycka till om det. För annars blir det aldrig nått av det hela. Nån måste helt enkelt styra om och leda oss andra virrpannor.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Helt rätt, Ingoman. Man kan diskutera det i all evighet utan att komma igång. Dock är det bra att vädra olika åsikter till en början så man kan komma med ett upplägg. Det tror jag vi närmar oss.

 

Här är några punkter jag tycker vore bra:

 

* Om en film visas på TV och vi valt att ha med den, kan man få max en vecka på sig att se den (några kanske vill spela in den).

* Om det är icke-TV, kanske man behöver två veckor på sig ?

* Sen tycker jag en sak är ganska viktig och det är att filmerna vi ser inte ska vara sådana som alla redan har sett. Självklart går det inte att undvika att någon/några sett filmerna vi ska se, men lite ovanliga filmer tycker jag man måste ha med.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en väldigt bra idé det här. Om vi skulle köra tema så skulle Bollywood vara intressant, då man väldigt sällan ser sådan film. Annars så har ju tv-kanalen TV4 Film ofta riktig kvalitetsfilm - som också går flera dagar i rad=bra chans för folk att se när det passar dem bäst. Man skulle ju kunna mötas i en IRC kanal efteråt, fast då blir det väl mest småtjafs och ingen riktig diskussion... Är nog bäst att föra diskussionen här isf. Jag vill vara med :)

Link to comment
Share on other sites

Ovanligare, javisst, men ska vi bara ha sånt som Ingoman och Czechflash inte har sett får vi nog jobba hårt :)

 

När jag skrev ovanligare menade jag inte "ovanligt som inte går att få tag i", utan "ovanligare än det alla sett".

 

haha tillsammans har vi sett de mesta kanske men vi ser ju väldigt olika filmer som det verkar så det är knaooast någon katastrof om nån redan sett filmen. Kan ju vara bra atts e om den.

 

Och jag håller med det ska ju vara filmer som går att få tag i. elst eftersom jag bara ser filmer jag äger på dvd. Ja jag vet att jag är lite sinnesrubbad. :blink:

Link to comment
Share on other sites

* PEO, då jag tror att detta är en stor grej på filmsnack, kan inte filmklubben få en egen tråd/forum rätt under startsidan? Som Filmlekar etc... I den här kan vi lägga allt som har med filmklubben att göra. Tex i en tråd har vi omröstningar, en tråd diskussion om de olika filmerna, en tråd aktuella filmer etc...

 

Om det är ett allmänt önskemål fixar jag det givetvis. Mitt förslag är ändå att vi börjar med att skapa nya trådar för Filmklubben här under Film när vi känner att det behövs. Blir det sen ett stort behov av flera olika trådar så kan Filmklubben få en egen sektion.

Link to comment
Share on other sites

* PEO, då jag tror att detta är en stor grej på filmsnack, kan inte filmklubben få en egen tråd/forum rätt under startsidan? Som Filmlekar etc... I den här kan vi lägga allt som har med filmklubben att göra. Tex i en tråd har vi omröstningar, en tråd diskussion om de olika filmerna, en tråd aktuella filmer etc...

 

Om det är ett allmänt önskemål fixar jag det givetvis. Mitt förslag är ändå att vi börjar med att skapa nya trådar för Filmklubben här under Film när vi känner att det behövs. Blir det sen ett stort behov av flera olika trådar så kan Filmklubben få en egen sektion.

 

Håller med. tykcer vi kan ligga lite lågt tills vi ser att det fungerar.

 

Och jag tycker fortfarande att Plox kan komma med förslag på ett filmtema. filmer och tid när vi ska ha sett dem, för en första omgång. Annars kommer händer inget för alla har vi ju lite olika åsikter och vi kommer ingen vart om ingen verkligen tar tag i det Som jag sagt tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Okej nu börjar det likna något. Idén att huvudfilmen går på TV är helt briljant, då får man antagligen också en bra och naturlig variation av teman. Jag kommer att sätta mig ner under kvällen och knåpa ihop ett förslag för Omgång 1, så vi kommer igång på riktigt! :)

Link to comment
Share on other sites

Idén dök upp för mindre än 2 dygn sedan så vi får ha lite tålamod tycker jag. :) Men visst börjar vi närma oss ett förslag på hur det hela ska funka och kan säkert köra igång snart.

 

Givetvis men en hel del förslag har kommit och jag tycker bara inte man ska fördjupa sig för mycket. Det är bättre att köra igång sen kan man utveckla det under tidens gång liasom.

 

Tänkte också om Plox kommer med film och tidsförslag så kan vi andra tycka till om det. Menar då har vi nått konkret att tycka till om.

 

Men det vi tycks kommit fram till är:

 

3 filmer på tema varav en huvudfilm gärna tv sänd

Tidsfrist att se dem upp till 2 veckor.

En fast dag då vi startar analys av filmerna.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...