Jump to content

Omgång 10 - Antichrist


Plox

Rekommenderade inlägg

Jag läste på internet om en intressant teori kring bären som Dafoe äter under filmens epilog.

Teorin gick ut på att bären var giftiga och att Dafoe såldes dog av dem.

Visst var bären tydligen björnbär, men allt är tillåtet i filmens underbara värld.

Under samma scen så uppenbarade sig de tre djuren också, vilken kan härledas till Gainsbourg karaktärs uttalande om att när de tre uppenbara sig så kommer någon att dö.

 

Eller kan det vara tvärtom att genom Dafoes agerande och bränning av "häxan", så är de tre djuren hela igen och leder honom till säkerhet. Jag är inte helt hundra på vad von Trier vill säga med den sista scenen.

 

Det kan ju vara så att Dafoes karaktär till slut inser betydelse av sitt ingripande som psykolog och vad han egentligen har ställt till med. Med detta i baktanke så kanske han känner för att ta sitt straff och på så sätt äta bären i detta syfte.

 

Sen kan jag dessutom inte sluta tänka på jämförelsen mellan häxbränning och dagens psykologi, som jag tycker att von Trier jämför mellan raderna.

 

Häxbränning gick ju ut på att antingen så var man en häxa och dog på en "korrekt" grund, eller så vara man det inte men blev ändå bränd.

 

Enligt min mening så drar von Trier samma parallell med dagens psykologi. Antingen så är det psyksjuk och får en rättvis behandling, eller så är du det inte men blir det efter behandlingen.

 

Vad tror ni andra om dessa teorier?

Link to comment
Share on other sites

Intressant teori där med häxbränningen kontra dagens dagens psykologi, kanske därför mannens yrke tvunget skulle vara psykolog - för att ge oss en hint?

 

Kanske var det häxor som gjorde mannen sällskap där i slutet på berget?

 

Jag köper nästan alla dina teorier nu Nit89ram haha, mest för att det skulle vara skönt att få lite klarhet i vad filmen egentligen ville säga. Dumt, men skönt. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Von Trier skrev väl filmen efter en depression? Detta kan ju ha medfört att han kom i kontakt med dagens psykologi och ville på så sätt visa bristerna i den. Vad vet jag?

 

Hehe, gillar din formulering angående teorierna och jag får faktiskt erkänna att jag tänker i samma banor. Bara jag får lite klarhet i vad filmen vill säga, så är jag mer än nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

I slutet känns det som kvinnorna blivit befriade när de vandrar upp för kullen (iofs är väl en del på väg ner också). Bären, jag vet inte, kan vara så att de ska vara förgiftade, men inget jag tänkte på. Men att de tre djuren visade sig samtidigt efter att han ätit dem kan ju betyda just detta. Eller som ni var inne på att de helt enkelt också blev befriade precis som kvinnorna.

Link to comment
Share on other sites

Von Trier skrev väl filmen efter en depression? Detta kan ju ha medfört att han kom i kontakt med dagens psykologi och ville på så sätt visa bristerna i den. Vad vet jag?

 

Hehe, gillar din formulering angående teorierna och jag får faktiskt erkänna att jag tänker i samma banor. Bara jag får lite klarhet i vad filmen vill säga, så är jag mer än nöjd :)

Gillar också teorin om dagens psykologi och häxbränningsmetoden och jag tycker att den låter mycket trolig. Ja, Von Trier skrev Antichrist som en reaktion efter en depression vilket inte är förvånande med tanke på filmens genomgående stämning och bilduttryck.

 

Jag ska se om filmen imorgon och kommer med efterföljande recension. Jag tror faktiskt att jag ska se filmen två gånger den här veckan. Förresten ger prologen (med det klassiska musikstycket och snön) mig julstämning på ett minst sagt vridet sätt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det känns som att de flesta håller prologen som filmens starkaste del, sen om den levererar julstämning vette fan Yojimbo haha.

 

Själv skulle jag aldrig få för mig att se om den här filmen. Att se om filmer som får mig att må dåligt är inte riktigt min grej. Eller jag gillar ju förvisso Requiem for a Dream och den har jag ju sett om ex antal gånger nu. Gå och se! likaså, så ptja det där argumenten håller kanske inte så bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det känns som att de flesta håller prologen som filmens starkaste del, sen om den levererar julstämning vette fan Yojimbo haha.

 

Själv skulle jag aldrig få för mig att se om den här filmen. Att se om filmer som får mig att må dåligt är inte riktigt min grej. Eller jag gillar ju förvisso Requiem for a Dream och den har jag ju sett om ex antal gånger nu. Gå och se! likaså, så ptja det där argumenten håller kanske inte så bra. :)

 

Julstämning vet jag inte riktigt heller om jag kan hålla med om. I och för sig så fick lite av det svartvita fotot i prologen mig att tänka på filmen Skenbart, en film som jag förknippar med julhelgen då jag såg filmen för första gången då. Så långt kan jag väl sträcka mig när det kommer till julassociationerna.

 

Sen måste jag dessutom säga till dig Plox att jag verkligen gillar ditt sätt att argumentera mot dig själv. Intressant läsning :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag förstår vad Plox menar med att inte vilja se om filmer man mår dåligt av. Så känner man oftast när man sett en sån film, men när man gett den lite tid så kan man tänka sig att se om den. Sen är det klart att om man ogillar filmen också så finns egentligen ingen anledning att se om den.

 

Jag har faktiskt inte sett om Requiem for a Dream sen jag såg den någon gång när den kom. Tyckte den var obehaglig, men bra. Kanske inte så bra som många andra tycker. Men det är en film jag känner för att se om just för jag minns hur starkt den påverkade en när man såg den.

 

Gå och se var också en film jag kände att jag aldrig kommer se igen, även om jag gillade den. Men det är en sån film som sätter sig och så här ett par år senare så kan jag tänka mig att se om den, gärna med någon som inte sett den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Även om vi kör igång Avatar-omgången imorgon så ska jag hålla diskussionen uppe lite till här då en recension är att vänta från mig. Det är bara det att jag har haft extremt dåligt med tid för att sätta mig ner och skriva recensioner och jag har säkert ett dussin filmer som jag sett nyligen och bara måste recensera - men tiden räcker inte till med arbeten och julbekymmer... men recensionen kommer! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...