Jump to content

Omgång 4 - Tema "Sen kväll med Bunuel"


Yojimbo

Rekommenderade inlägg

SEN KVÄLL MED BUNUEL

 

belle2.JPG

Belle de jour - Dagfjärilen (1967) regi Luis Bunuel

På TV: SVT2 Torsdag 17/4 22.25

149 kr på Discshop

 

Tristana2.JPG

Tristana (1970) regi Luis Bunuel

På TV: SVT2 Torsdag 24/4 22.55

269 kr på Discshop

 

lagedor2.JPG

L' Âge d'Or - Guldåldern (1930) regi Luis Bunuel

Youtube

 

affiche_Charme_discret_de_la_bourgeoisie_1972_2.JPG

Borgarklassens diskreta charm (1972) regi Luis Bunuel

På TV: SVT2 Torsdag 1/5 22.00

 

Fjärde omgången startade med extremt kort varsel, men jag hoppas ändå att så många som möjligt kan haka på. Denna omgång innehåller endast två filmer, där båda räknas som huvudfilm. Det kanske skalar av diskussionen något, men möjligen ges det mer energi på de två filmerna som finns. Belle de jour blir ju en rivstart och om man missar den så går den ju att fixa på annat håll.

 

Diskussionen påbörjas så fort någon har sett första filmen...

EDIT: Jag har nu även lagt till Guldåldern. En tidig, extrem, Bunuel-film kan vara bra som komplement till de andra två. Och nu har jag även lagt till Borgarklassens diskreta charm, för den som är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Är det tillåtet att se på andra Buñuel-filmer bortsett ifrån dem två som finns med? Skall se Belle de jour imorn då jag har den på datorn redan, Tristania skall fixas genast!

Man kan ju jämföra andra Bunuel-filmer och föra med dem i diskussionen på så sätt.

 

Annars kan man ju kanske lägga till ytterligare en - någon som kanske skiljer sig lite från de två som redan är tagna? Kom gärna med något hyfsat lättillgängligt förslag i såna fall!

 

...och med "lättillgängligt" menar jag i köpväg och inte "lättillgängligt" som i "mainstream". :D

Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades faktiskt se Belle de jour - Dagfjärilen igår, men eftersom jag såg den med feber och inte alls är på topp så tror jag alla mår lite bättre utan mina reflektioner.

 

Men måste ändå komma med något; Det enda jag lyckats komma ihåg var slutet, som jag inte riktigt förstod, och att Catherine Deneuve var förbaskat vacker filmen igenom. Får nog ta och se om den någon gång i framtiden.

 

Tillbaka till feberyran.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju kanske lägga till Guldåldern som tilltugg. En tidig film av Bunuel, som Guldåldern från 1930, kan ju vara trevligt om man får mersmak. Jag vet inte vilken Bunuel-film som blir den fjärde och sista i SVT:s "4x Bunuel" (vilken var den första förresten?), men jag hoppas att det är Dödsängeln - den verkar ju vara för härlig om man ser till handlingen! Det är ju möjligt att prata lite om nästnästa torsdags Bunuel-film om någon känner för det. Jag ska i alla fall försöka fokusera på att se den också.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag tror absolut att Guldåldern kan vara riktigt bra med tanke på Buñuels sammarbete med Salvador Dalì året innan i Den andalusiska hunden, som är en präktig favorit för min del. Guldåldern följer samma stuk i berättande och nyanser vad gäller symbolik och dylikt vad jag vet.

 

Sen har ju mannen gjort en sjuhelvetes massor med film så jag tror att SVT väljer att slänga in de mer kända i tablån för att begränsa utbudet, som dom alltid gör. Men jag har ju min "virtuella" videobutik till hands, ett musklick ifrån en hel värld av bra film. Så jag håller er uppdaterade med diverse recensioner, sen bör ju tilläggas att Stadsbiblioteken brukar hyra ut Buñuel, fast då på VHS.

Link to comment
Share on other sites

Belle de jour - dagfjärilen

 

Belledejour2.JPG

 

Genre: Drama

År: 1967

Regi: Luis Buñuel

Manus: Luis Buñuel, Jean-Claude Carrière, Joseph Kessel

Land: Frankrike, Italien

 

Handling: Den unga Severine (Catherine Deneuve) är lyckligt gift med en ung doktor som hon älskar - och han älskar henne. Hon har dock psykiska problem med intimitet och det förföljer hennes i hennes drömmar, där hon lever ut sina annorlunda, sexuella fantasier. Hon försöker bli kvitt sitt problem och uppsöker i absolut största hemlighet en bordell, där hon möter de mest besynnerliga människor som rentav skulle kunna vara hämtade ur hennes fantasier. På bordellen kan Severine dock bara arbeta på eftermiddagen och får då smeknamnet Belle de jour - dagfjärilen. Dagarna går och med tiden utvecklas dagfjärilen i sin nya miljö...

 

belle_deneuve2.JPG

 

Omdöme: Filmen är i princip en rak historia och sparsmakat med surrealism, trots att det är surrealismens mästare - Luis Bunuel som gjort filmen. Eftersom jag inte sett något mer av Bunuel än Den andalusiska hunden sedan tidigare så vet jag ju inte vilken nivå han lägger surrealismen på i normala fall - men det är betydligt mindre av det än vad det är i nyss nämnda "hundfilm". Dessutom har filmen i princip ingen musik alls att luta sig tillbaka på - något som jag dock egentligen aldrig tänkte något på, och det är ju ett positivt betyg. Lyckas man att förmedla film utan musik så har man ju lyckas med något. Jag kommer in i Belle de jour's handling ganska snabbt och jag tycker inte att filmen stannar av ju längre in i filmen jag kommer, utan det tillkommer hela tiden någonting nytt som får mig att hålla kvar intresset vid handlingen. Vissa svagheter finns det på vissa ställen i dialogen, där det som sägs låter lite krystat emellanåt, men det är små detaljer och plumpar som finns i de flesta filmer. Catherine Deneuve känner jag igen från Repulsion och karaktären i Belle de jour är förvillande lik. Deneuve är i alla fall ingen skådespelerska som är rädd för att utnyttja sin skönhet i filmerna hon spelar i. Och hon är ju otroligt vacker.

 

En sak som jag tycker Bunuel har glömt i filmen är Deneuves karaktär, Severine's, fästman. Han är inte med speciellt mycket i filmen och hade behövts mer för att få fram mer kraft i händelserna som sker. Jag hinner inte riktigt ta till mig honom och då tror jag ändå att visionen var att vi ska känna sympati för den karaktären. Det kunde Bunuel ha förstärkt.

 

En annan sak i filmen som jag tycker kunde gjorts annorlunda, är Deneuves dagdrömsscener från barndomen. Precis som Rakii väl redan påpekat så tycker jag att dessa scener är överflödiga och inte tillför något. De kanske får mer utrymme i boken som filmen är baserad på, men i filmen behövs inget utrymme alls för dessa tillbakablickar och det känns onödigt att ens ha med det lilla som finns där. Dock så är det enkla men effektfulla övergångar till just dessa scener och jag får en liten, liten glimt av Bunuels egenskaper.

 

 

I de övriga drömmarna som filmen bjuder på har Bunuel mer att visa och jag gillar hur han leder in åskådaren i förvirring och inte talar om att det är en dröm förens drömmen är över. Han lyckas speciellt i början av filmen att göra mig frågande av vad det är som händer - och då tänker jag på den absolut första scenen, den med hästvagnen och den absurda bestraffningen. Det är ju passande att inleda med en dröm, eftersom åskådaren då ser det som verklighet, då han inte har någon verklighet att jämföra med och då heller inte vet hur det egentligen borde vara.

 

 

Det var fascinernade och kusligt att se hur alla de olika kunderna på bordellen är perfektionister när det kommer till hur deras "möten" ska gå till, men så är det nog ofta i verkligheten.

 

Det jag la märke till mest i filmen är Bunuels val att låta Deneuves kläder symbolisera hennes inre känslor. Ju längre vi får följa hennes karaktär så ser vi att hennes kläder övergår mer och mer från helt rena, vita klädesplagg till att bli svarta. Ju mer skam som hon bär på inom sig, ju svartare blir klädesvalen på utsidan. Som när hon redan vid sitt första möte med bordellen anländer i en svart mössa. Och mot slutet, när hennes fästman börjar misstänka hennes hemligheter, så har hon övergått till helt klädd i svart - med svart rock, svart lädermössa och svarta stövlar. Slutligen går hon i en blänkande svart läderjacka. Det är då också intressant hur Bunuel har valt att låta den unga älskaren (som besöker Deneuve på bordellen) att gå klädd som en svart plump och blir nästan som nån slags Shakespearekaraktär med kroppsspråk och allt. Kanske är han en skammens vålnad - om jag får uttrycka mig lite svävande? Just det här knepet att "tala" genom kläderna är ju ett grepp som används både förr och senare i filmhistorien - inte minst Hitchcock. I Psycho lät han ju Vivien Leigh skifta sina underkläder från vitt till svart efter hennes fiffel med pengarna :) .

 

Hur som helst så tycker jag att filmen har det där lilla extra på slutet som får mig att fortsätta tänka på vad det är jag sett.

Det är ödets ironi att fästmannen blir helt uttrycksförlamad och att Severine tvingas ta hand om en man som innanför han uttryckslösa ansikte vet att hon förått honom och att hon aldrig kan se vad han känner för henne efter att den skamliga hemligheten slutligen avslöjades. Den sista twisten är dock svår att tolka vad Bunuel egentligen menar?

 

 

4/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Bunuel-tema låter kul, synd att man missade den första filmen bara.
Jag vet inte vilken Bunuel-film som blir den fjärde och sista i SVT:s "4x Bunuel" (vilken var den första förresten?)

Den första filmen var Belle de Jour - dagfjärilen. Och de andra tre är:

 

Tristana (24/4)

Borgarklassens diskreta charm (1/5)

Begärets dunkla mål (8/5)

 

Visas torsdagar SVT 2 kl 22.25. Jag kommer att spela in och, så småningom se, alla.

 

Guldåldern finns även på dutuben.

Link to comment
Share on other sites

Nu ingår också L'Age d'Or - Guldåldern (1930) i temat. Filmen är 63 minuter lång och Luis Bunuel skapade den tillsammans med Salvador Dalí (som han ju också gjorde "Den andalusiska hunden" tillsammans med).

 

Jag blev riktigt sugen på att se den efter att jag såg en av kommentarerna på Youtube:

 

This is easily the most authentic dream sequence I have ever seen. It really captures how weird things will happen out of the middle of nowhere, how someone will say something nonsensical that makes complete sense to you in the dream, how size and direction get skewed, how difficult it is to try to do things, and how the flow of conscious will suddenly divert to something entirely different.

 

Jag ska se den så fort jag bara kan!

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...