Jump to content

Favorithändelse


Favorithändelse i lord of the rings?  

60 members have voted

  1. 1. Favorithändelse i lord of the rings?

    • Gandalfs ankomst till fylke
      6
    • Amon sul och ringvålnaderna
      2
    • Boromirs död
      7
    • Gollums misslyckade stöldförsök
      0
    • Helms deeps upplösning
      5
    • Faramirs självmordsuppdrag
      5
    • Rohans anländande till pellennor
      19
    • End of all things - slutet på ringen
      6
    • Grå hamnarna
      0
    • annan
      10


Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Några av mina favoritscener i varje film:

 

LOTR

* Prologen

* Fylkescenerna

* Galadriels gåvor

* Boromirs död

* Elronds rådslag

 

TTT

* Gandalf vs Balrog

* Helms klyfta

* Stormningen av Isengård

* Gandalfs återkomst

* Gollums schizofrena samtal i mitten av filmen

 

ROTK

* Smeagol och Deagol i början.

* Rohan anländer till Minas Tirith.

- Fick rysningar båda gångerna som jag såg den scenen. Otroligt bra.

* Theodens tal inför ryttarna

* Pippins sång

* Ringens fall i domedagsklyftan

 

Som ni kanske har märkt så älskar jag början till alla tre filmer. Det har Peter Jackson verkligen lyckats med. Speciellt i ettan. Två tummar upp och en dansande banan för det :up::banana:

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 43
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Finns så mycket i TTT jag gillar.. Men Boromirs död är min absoluta favoritscen.

 

Verkar vara många som gillar den scenen... Har aldrig tänkt på den som något speciellt, fast jag hade inte läst böckerna när jag såg den första gången. Första intrycket är ju alltid viktigt och jag har märkt att allt blir bättre efter att man läst böckerna man vet mer vad det handlar om.

 

Nu när jag har tänkt efter lite så kanske det är en ganska bra scen, när man mer inser vad "our people" innebär osv.

jag har heller inte sett den scenen som nån speciell favorit, men är beredd att tänka om efter zoodiacks inlägg. tycker den blev bättre efter att ha sett sons of the steward också. men i konkurrensen har den långt kvar till att bli en favorit.

 

Sant... jag börjar bli övertygad, det är en ganska bra scen. Men kanske lite överdrivet när han fortsätter döda uruks trots pilar i både bröst och mage.

speciellt om man spanar in hur fruktansvärt lätt orcherna faller för, de jämförelsevis små, legolaspilarna.

 

Urukernas antåg till helms deep (Eowyn inspirerade mig att om och om igen se den)

visst är den underbar! :D det tillsammans med éowyns sång vid théodreds begravning är de två scener som jag kollar mest på just nu. vad övrigt gäller jobbar jag på en sammanställning av mina favorithändelser. tycker listan blir så lång...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Något som känns en aning löjligt är när Théoden rider och slår på spjuten alldeles innan de rider ner. Annars är den scenen väldigt bra. Gillade också Faramirs utridning. :D Osså en sak till, kan nån listig rackare berätta varför Nazgul-konungen FLÖG iväg från Minas Morgul? Han ska ju rida egentligen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Något som känns en aning löjligt är när Théoden rider och slår på spjuten alldeles innan de rider ner. Annars är den scenen väldigt bra. Gillade också Faramirs utridning. :D  Osså en sak till, kan nån listig rackare berätta varför Nazgul-konungen FLÖG iväg från Minas Morgul? Han ska ju rida egentligen...

En möjlighet vore ju att det skulle bli väldigt svårt i det korta tidsintervall som han är med att får honom att ändra dvs. flyga upp bland stjärnorna och hämta sin bevingade best.. Gillar när flygvidundret sitter och håller om den där stolpen. Fast med den vinkeln så borde man kunna se frodo o co som gömmer sig bakom en inte alltför stort ställe.. Det är nästan det mest effektfulla i hela filmen, den där jäkligt skrämmande musiken..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
vad övrigt gäller jobbar jag på en sammanställning av mina favorithändelser. tycker listan blir så lång...

ja. som sagt. ofullständigt som det måste bli. ändå långt. det här var ju svårt!

 

 

THE FELLOWSHIP OF THE RING

 

* allt med mina favorittolkienskurkar, the nazgûl.

framför allt: flight to the ford. hovslag, nazgûl och bra musik. mäktigt!

 

* a long-expected party.

framförallt: "i don't know half of you half as well as i should like, and i like less than half of you half as well as you deserve."

this was unexpected and rather difficult. there was some scattered clapping, but most of them were trying to work it out and see if it came to a compliment. och så gandalfs mysflin.

 

* sam och frodo ser wood-elves. stämningsfull musik.

"i don't know why, but it makes me sad."

 

* the bridge of khazad-dûm.

"you - shall not - pass!"

och när alla springer ut efter att gandalf har fallit.

 

* vackraste lothlôrien, med blåvitt ljus, vindlande trappor och alvsång.

 

 

THE TWO TOWERS

 

* the elven rope så klart!

"roast chicken!?"

"you never know."

 

* hästar! the riders of rohan kommer upp bakom kullen, rider förbi.

"what news from the mark?"

de vänder, musiken är underbar, cirkeln dras snävare och snävare kring aragorn, legolas och gimli, och alla spjut riktas mot dem.

"what business does an elf, a man and a dwarf have in the riddermark? speak quickly!"

"give me you name, horse-master, and i shall give you mine."

"i would cut off your head, dwarf, if it stood but a little higher from the ground."

"you would die before your stroke fell!"

jag ryser varje gång jag ser den här scenen. en av de bästa i hela trilogin.

 

* bealocwealm...

 

* alverna kommer till helm's deep. det här är vackert!

 

* "so it begins!"

männen står klara, tysta. allt man hör är stamp av fötter som stadigt närmar sig. ett stilla regn börjar plinka mot rustningarna. stillsam, sorgsen musik. orcherna närmar sig, vrålar, börjar hetsa med spjuten. en pil far iväg från borgen. allt blir tyst... och så brakar det loss med lothlôriskt krigstema.

jag kan se det här om och om igen.

 

* underbara merry och pippin i flotsam and jetsam.

"i don't believe it."

"it can't be..."

"it is!"

"longbottom leaf. the finest pipe-weed in the south farthing."

"it's perfect! one barrel each. wait! do you think we should share it with treebeard?"

"share it? no. no! dead plant and all that. don't think he'd understand. could be a distant relative."

 

 

THE RETURN OF THE KING

 

* gandalf och co. kommer till isengard och träffar merry och pippin.

 

* när merry och pippin måste skiljas i edoras.

 

* minas morgul! oj oj oj, det här är maffigt läskigt!

 

* när frodo går mellan klippväggarna, och shelob kommer tillbaka däruppe. mysrysigt läskigt.

 

* éowyn på the pelennor fields!

 

* gandalf och co:s reaktioner när de inser att frodo och sam ligger ganska pyrt till efter att ringen förstörts.

Link to comment
Share on other sites

* underbara merry och pippin i flotsam and jetsam.

"i don't believe it."

"it can't be..."

"it is!"

"longbottom leaf. the finest pipe-weed in the south farthing."

"it's perfect! one barrel each. wait! do you think we should share it with treebeard?"

"share it? no. no! dead plant and all that. don't think he'd understand. could be a distant relative."

Älskar verkligen den scenen!!

 

Annat bra är:

-Fylkescenerna

-Moria

-Slutet i FOTR

-Helms Deep

-Gollum

-Merry och Pippin skiljs i Edoras

Link to comment
Share on other sites

Fotr

 

Gandalf ankomst till fylke

Gandalf mot Balrogen

Frodo (i wish the ring had never come to me, i wish none of this never happend) i Moria

Boromirs död

 

TTT

 

Alvernas ankomst till Helms Deep

The last march of the Ents

Gandalfs trick mot Theodon

Frodo,Sam och Gollum vid Black Gate

 

Rotk

 

Pellenor fields

Shelobs lair

Gandalf hämtar upp Frodo och Sam vid Orodruin

+ några till.

Har liksom bara sett filmen en gång

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...