Jump to content

Mest underskattade filmer


Bioast

Rekommenderade inlägg

  • 2 weeks later...
  • Svar 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Här blir det som följer:

 

Antikiller - Rysk action med underbara klipp

Caligula - sex och våld växlas tills man blir illamående mitt i upphetsningen

Bill och Teds galna äventyr - Barnslig och underbar

Gudarna måste vara tokiga - Fantastisk berättarröst

Fyra bröllop och en begravning - Sorgligt och underbart på samma gång

Link to comment
Share on other sites

En till:

 

PI (1998) - Underskattad för allmänheten eller ej men utgår ifrån vad jag läst på nätet och utifrån min bekantskapskrets som sett den. Utifrån min syn så är den gravt underskattad då folk har som sagt en tendens att döma filmens färg, eller snarare svartvita färg som hela filmens grund och får en negativ insyn på en gång. Faktum är att Darren Arronofskys debutfilm och fortfarande bästa (tror inte Fountain kommer i närheten även om jag inte sett) mästerverk om det paranoida mattegeniet Max Cohen. Sean Gullette som Max utstrålar och lever verkligen ut sina paranoida mardrömmar på ett sådan sätt som Russel Crowe önskade att han gjort i A Beautiful Mind, Cohens värld är en mörk skådeplats för psykisk ohälsa, nummer, nummer och åter nummer. En fantastisk uppvisning i såväl musik, foto och klippning som blandas med handskakigt kameraarbete, nojjighet och galenskap där man till slut själv står och frågar sig vad som verkligen är eller ej är.

 

Sen är ju begreppet underskattad en smula luddigt och vore intressant att höra med medforumiter hur ni resonerar kring detta, utgår ni ifrån allmänheten, bekantskapskretsen, medias omdöme etc...?

Link to comment
Share on other sites

Darren Arronofsky är ett sant geni och håller med dig Rakii - Pi är gravt underskattad!

 

Pi 4/5

Requiem for a Dream 5/5

The Fountain 4/5

 

Tycker du ska se The Fountain, om du nu inte hade gjort det, vacker och sevärd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Titanic

Ser man på IMDb's rating så är filmen definitvt underskattad. Cameron skapade tidernas finaste kärlekshistoria, och han gjorde helt rätt i att sätta den i fokus framför båtolyckan. Vill man veta mer om olyckan så får man väl kolla på en dokumentär eller något. Fast jag förstår inte vad det är man vill veta då exakt, eller vad Cameron ska ha utelämnat. Man får veta en hel del om livet ombord, om klassuppdelningen och var alla tog sig åt när fartyget sjönk. Titanic borde ha en given plats på IMDb's 250.

 

The Great Dictator

Ligger alldeles för långt nere på IMDb's top 250. Den vann inte en enda Oscar heller. Läste ganska nyligen ut boken "1001 filmer du måste se innan du dör", där nästan alla Chaplins filmer finns med, men inte den här.

 

The Last Samurai

Den är helt fantastisk. Borde få större uppmärksamhet.

 

 

300

Ett storslaget mästerverk som minst hälften av alla människor jag stött på avskyr. Borde ligga högt uppe på IMDb's lista, tråkigt att den inte ens finns med där.

 

Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest

Den är nästan lika bra som ettan, dock anser många att den är mycket sämre. Att lyckas med en uppförljare till en superbra film är inte det lättaste, men Verbinski & Co har verkligen lyckats.

 

Ali

Michael Mann har gjort en utmärkt film i mina ögon. Har ingen aning om varför ratingen på IMDb är så låg. Konstigt att filmen aldrig fick biopremiär i Sverige.

 

Ladykillers (2004)

En riktigt kul och underhållande komedi helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Krayzie: Håller helt klart med om Titanic. Välgjort, spännande, skådespel på topp och en sjuhelsikes finish. Förstår ärligt talat inte heller vad folk har emot denna film och precis som du säger - låna hem en dokumentär och fatyget titanic om du nu inte gillar kärlekshistorier i toppklass.

 

The Great Dictator tycker jag inte är särskilt underskattad utan tvärtom ganska uppskattad om man ser till vilket år den kom. Riktigt bra fim hur som helst.

 

Övriga fem filmer håller jag dock inte med dig om. 300 tyckte jag inte ens såg bra ut och innehållsmässigt tyckte jag den var en smärre katastrof. Ladykiller håller jag nog som bröderna Coens sämsta tillsammans med Intolerable Cruelty. Kanske för att jag har något underliggande hat emot Tom Hanks - jag vet inte.

Link to comment
Share on other sites

Att en film inte finns med på IMDb's top 250 finner jag inte som argument nog för att den skulle vara underskattad. Och vad beträffar 300, att anse den vara medioker vore att överskatta den. Ärligt talat; vad ser folk i den filmen. Att den nu skulle vara visuellt imponerande begriper jag mig inte på. Filma framför green screen konstat är inget konstgrep utan snarare brist på ambitioner, idéer och fotografisk kunskap. Starka färgkontraster är vackert om de verkar med ett syfte eller åtminstone med fingertoppkänsla.

Link to comment
Share on other sites

Titanic

Ser man på IMDb's rating så är filmen definitvt underskattad. Cameron skapade tidernas finaste kärlekshistoria, och han gjorde helt rätt i att sätta den i fokus framför båtolyckan. Vill man veta mer om olyckan så får man väl kolla på en dokumentär eller något. Fast jag förstår inte vad det är man vill veta då exakt, eller vad Cameron ska ha utelämnat. Man får veta en hel del om livet ombord, om klassuppdelningen och var alla tog sig åt när fartyget sjönk. Titanic borde ha en given plats på IMDb's 250.

Finns inte Titanic med på IMDB's 250??? En stor skandal i så fall! Det är en av få filmer som får mig att vara tårögd under längre perioder under filmens gång och lyckas med att undvika sentimentalitet. Som sagt så håller inte ett argument att olyckan kommer i bakgrunden - för det gör den ju inte ens! Den får mycket utrymme och utan den välbalanserade intrigen med Jack och Rose så är inte olyckan mycket värd i sammanhanget.

 

Håller också med om att Colin Nutley's Black Jack är underskattad. Jag såg om den för drygt ett år sedan och den var bättre än vad jag mindes den.

Link to comment
Share on other sites

Finns inte Titanic med på IMDB's 250???

Nix, den är faktiskt långt ifrån. Bara 7.2 rating har den.

Då är den mycket underskattad. Titanic är en sån film som likväl skulle kunna vara på samma plats som Shawshank Redemption, då de är av minst samma kaliber och gillas av ungefär samma publik, som jag ser det. Titanic är ju en typisk imdb-film för sjutton! :)

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag American Pie är underskattad. Den satte en ny standard på ungdomsfilmer etc. Nu pratar jag om första filmen så klart. Innan Stiffler blev totalt hjärndöd etc. I den är fortfarande karaktärerna sköna och vilsna.

 

Snacket som var om The Boondock Saints sällar jag mig på den sidan som inte fattar vad tjusningen är... Våldet? Dialekten? Fattar inte överhuvudtaget varför folk tycker den är så bra? Bra action, eller bakfyllefilm så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Boondock Saints är så jävla skön bara. Den är helt underbar. När jag var yngre tyckte jag att den var bra på andra vis, men bortsett från Willem Defoe är skådisarna verkligen inga höjdare, men storyn och karaktärerna är bara så jävla sköna och roliga. En av de allra bästa actionrullarna.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...