Jump to content

Obehagligaste filmen ni sett.


Den_viljestarke

Rekommenderade inlägg

Ja då och det ska jag också tänkte jag i alla fall.. Är ett David Lynch fan så känner att den filmen saknas verkligen i min samling. Kan tänka mig endå med stämningen där. David är en mästare på att projektera stämningen i filmen till oss framför teven. Men ska bli intressant och jag ser framemot den filmen.. Sedan får vi se vad jag tyckte om den. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den obehagligaste film jag sett är Clockwork Orange, den är inte läskig men helt klart otäck. Det är nånting med Malcolm McDowells skådespeleri, Walter Carlos otäcka syntarrangemang av Henry Purcells marsch från Funeral Music for Queen Mary, kläderna, berättarrösten, det originella filmvåldet (där man sällan får se blod) och just att den ligger så nära verkligheten som gör filmens första (och mest berömda) del så obehaglig. Våldtäktsscenen där Alex de Large sjunger Singin' in the Rain är kanske den mest hemska, men den är också mycket effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Den obehagligaste jag sett är Eraserhead som såväl inte är direkt skrämmande eller äcklig på ytan sett men kröp långsamt under min hud och omständigheterna bidrog mycket till att jag tyckte om den samtidigt som jag blev skräckslagen. Mestadels p.g.a. den kusliga atmosfären som råder med det apokapytiska landskapet och domedagsandetagen som det känns filmen andas in medans musiken och bakgrundsljuden är obehagliga i sig. Symboliken i sig är i sedvanlig Lynch-ordning med graviditet och fadersskapsfrågan som samtidigt kan ses som en självbiografisk mardrömsskildring över Lynch rädsla för fadersskapet.

Link to comment
Share on other sites

Japp håller med om att A clock work orange är obehaglig... Det obehagliga med den filmen var att allt var så förskönat tycker jag... Kunde enkelt se hela filmen utan att tycka det jag såg var jobbigt osv. Och det i sig är jävligt obehagligt så efter kände man ju sig väldigt vemodig. Läskigt att det kan bli så. Men den filmen är obehaglig ja. Hela filmen i sig är obehaglig att folk kan vara på ett sådant sett. Känns som vilken person som hels runt om kring en skulle kunna vara som "Alex", läbbigt

110366316_79a5921bf2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att ni nämnde A Clockwork Orange som hos mig framkallade en oerhört genuin och påtaglig känsla.

Obehaglig, ja bland annat. Detta på grund av Kubricks enastående fingertoppskänsla för detaljer.

Visst är Malcom McDowell ryslig som Alex och "ultra våldet" är förskräckligt. Men som sagt är det detaljerna som framkallar rysningar längs ryggraden. Dialogen är nästan obeskrivlig, den abnorma miljön hemma hos Alex, Alex orm och hans besatthet till Bethoven, hans relation till sina föräldrar och den karaktär som "ersätter" honom då han har suttit i

fängelse, doktorns sätt att prata, den misshandlade författarens minspel och de pompösa ljudeffekterna som äger rum då hans före detta kompisar försöker dränka honom. Även det obehagliga faktum att hans kompisar har blivit poliser.

Ja det är så offantligt många komponenter som bidrar till den autentiska atmosfär som förekommer i Stanley Kubricks

stilbildande mästerverk. Oh va sugen jag blir på att se om den nu.

Link to comment
Share on other sites

Lilja 4-ever... behöver man säga mer? Fyfan för hur det faktiskt kan gå till. Har sett den en gång och det var bland det obehagligaste jag har sett någonsin, och då har jag sett mycket skit... Det mest skrämmande är att det faktiskt är så det går till, och skulle inte bli förvånad om det är ännu värre... :mad2:

Link to comment
Share on other sites

Jo Lilja 4ever ja den är obehaglig den med.. Men otroligt bra och såååå realistisk. Jag såg en film som heter Ett land utan kvinnor. eller något sådant kommer inte riktigt ihåg.. Det var ett tag sedan:P.. Men jag minns att jag tyckte den var väldigt obehagligt. För samhället som den filmen visade var att man hade nästan helt "utrotat" kvinnor i Indien.. Alltså ett framtidsdrama kan man säga typ. Det läskiga är ju att främst då Indien som r mest extrema med att man bara ska ha söner och små flickor lämnar man att dö i skogen. Känns som att om det här får hålla på i 50 år om inte mindre så ja då är det nästintill bara män kvar. Ruggit, och hemskt. Filmen visar då att dom få tal kvinnor som finns kvar har man i form av "fängelser" där dom enbart blir våldtagna av män och sedan föder nya söner tills dom dör. Filmen visar ett obehagligt samhälle som känns dom det kan bli verklighete någon gång. Men värt att det uppmärksammas... Kan på peka att filmen i sig var inte den bästa men ämnet och verkligheten i filmen = obehagligt.

Link to comment
Share on other sites

A clockwork orange tycker jag inte alls är obehaglig. Tycker bara tt den är ganska dålig och trist. En av de mest överskattade filmerna som finns.

 

Lilja 4-ever kan jag däremot hålla med om. Men jag tycker ändå att Moodyson fått till ett fint slut med tanke på vad som hände.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan börja med och säga att jag lider av stor spindelfobi, så den obehagligaste film jag vet heter Kingdom of the spider. Den handlar om en liten by i usa som blir invarderade av fågelspindlar som aggressivt ger sig på allt i deras väg denna film från 1977 med William Shatner i huvudrollen är en av de mest skrämmande filmer jag sett och det är med en svårt krypande känsla i kroppen jag genomlider filmen. Jag rekommenderar och se något annat iställe. Mr 80´s

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer, det finns många likheter mellan dessa två filmer och Goodman står givetvis helt naturligt för den komiska delen av filmen. Det gör också att jag känner mig mer bekväm av att se Arachnaphobia istället, då man kan skratta bort lite av skräcken man har i signär man ser filmen.

Link to comment
Share on other sites

Just Arachnophobia har problemet med att den lägger för stor vikt på de stora håriga sakerna. Tycker det i så fall är betydligt obehagligare när de små liven väller fram. Dom är lite läskigare. men den är mycket bra och gjorde sig sketa bra på bio då ett och annat Popcorn emellanåt flög i salongen hehe. Nej det var inte jag som kastade.

Link to comment
Share on other sites

Just Arachnophobia har problemet med att den lägger för stor vikt på de stora håriga sakerna. Tycker det i så fall är betydligt obehagligare när de små liven väller fram. Dom är lite läskigare. men den är mycket bra och gjorde sig sketa bra på bio då ett och annat Popcorn emellanåt flög i salongen hehe. Nej det var inte jag som kastade.

Jag tycker storleken på spindlarna inte spelar någon roll, de är lika obehagliga ändå. Fast det finns undantag, jag satt och kollade på eight legged freaks en annan spindelfilm som du garanterat har sett eller hört talas om, den filmen hade löjligt stora spindlar som jag inte kände något darr av, så det får nog vara riktiga spindlar om jag ska sitta på nerv.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte varken att Clockwork Orange eller Irreversible var obehagliga, eller ens bra. Båda filmerna finns på min lista över mest överskattade filmer, de lyckades inte väcka mkt känslor inom mig och jag finner båda tråkiga. Båda har fått det fina betyget 1/5!

 

Jag måste nog fundera på vilken film som jag tycker är obehagligast, kommer inte på någon just nu.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...