Jump to content

Sämsta filmen ni har sett?


Mathilde

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja slå ett slag för svenska filmer i den här tråden. Två namn återkommer hos mig när det gäller riktigt usla filmer. Göran Gillinger och David Flamholc. Göran spelar huvudrollen i ungdomsfilmen 30 November, förmodligen den sämsta versionen någonsin av Romeo och Julia på vita duken. Min favoritscen är när invandrargänget sitter i en till synes stillastående tunnelbanevagn och en i gänget plötsligt delar med sig av sina djupaste mörka tankar :-O Annars är väl Blå Måndag med Göran närmast enhälligt utsedd till den sämsta svenska filmen genom tiderna. Jag tycker dock att filmens minimala budget diskvalificerar den i detta sammanhang.

 

David Flamholc hade för mig en outgrundlig framgång med sin debutfilm Vackert Väder. Men redan i den fanns det tendenser till den uselhet som skulle komma i uppföljarna. Då pratar jag naturligtvis först och främst om det episka fiaskot Nattbus 807. Visst, det här är också lågbudget, men filmen gick faktiskt upp på biograferna och hade ett antal hyffsat etablerade skådisar i rolllistan. Min favoritscen är när skinheadsen och invandrarna möts i tunneln. Först är invandrargänget fem till antalet. När dom klippet precis efter ska fly undan skinsen har man reducerats till tre stycken. I samma scen är det intressant att se hur miljömedvetna skinheadsen är. De går nämligen omkring med en karta öl full med tomburkar!

 

Jag har inte sett uppföljaren Lithivm. Den ska tydligen vara ännu sämre. Det finns en stor skatt av usla svenska filmer. Tycker vi är världsklass där! Men jag är kanske part i målet?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Svensk film har sina höjdpunkter och bottennapp, samt en väldigt ointressant gråzon däremellan som består av i princip samma typ av filmer om och om igen. Nattbuss 807 är usel på många sätt, men samtidigt väldigt underhållande på grund av nivån den håller. Noir-berättarrösten från den där Hedenborg eller vad han heter är ju klockren! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja jag hade som sagt också en ganska tung filmhelg med få ljusglimtar. Italian Stallion (The Party At Kitty And Stud's) kvalar nog in på min topp10-lista över sämsta filmerna jag sett. Tyskdubbad porr från 70-talet med Sylvester på ett hörn. Det blev en del spolande jag kan säga. :down:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Dålig film är så svår att definiera tycker jag. Det finns ju dålig film där alla involverade i produktionen VET att den är dålig, har taskig humor etc. Men egentligen tycker jag att dålig film är de där regissör, producent etc. inte alls lyckats förmedla det de nu ville förmedla...

 

Till exempel Death Valley: The revenge of bloody Bill. Genomusel. Musiken som hela tiden ligger i nån slags hissmusik-volym i bakgrunden, det usla manuset, huvudskådespelerskans minspel... Ojojoj.... Bara punchlinen: the south has risen from the grave. Jag satt bara och gapade när jag såg den!death_valley_2004_dvd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...