Jump to content

Stumfilm


NoName

Rekommenderade inlägg

Några stumfilmsfavoriter:

1.

Guldfeber (Chaplin, 1925)

Stadens ljus (Chaplin, 1931)

Moderna tider (Chaplin, 1936) - OK, den här är lite fuskig. Men Chaplin är ju i alla fall stum (förutom när han sjunger sin nonsenssång).

2.

Så går det till i krig (Keaton, 1927)

Cirkus (Chaplin, 1928)

3.

Kanonfotografen (Keaton, 1928)

Körkarlen (Sjöström, 1921)

Pansarkryssaren Potemkin (Eisenstein, 1925)

 

Annars ser jag för lite stumfilmer. Några jag skulle vilja se är Dr. Mabuse: Der Spieler 1 & 2, Nationens födelse och fler filmer av Buster Keaton, Harold Lloyd och "grabbarna".

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte så nej.. :down:

 

 

:lol::up: Hold your horses boy!!!!

Kul med lite brinnande entusiasm här på forumet, det behöver vi och kul med en ny medlem. Välkommen NoName!

Du valde kanske datum att ställa frågan lite illa, hihi.

 

Joråda, gillar absolut stumfilm. Tyvärr är mitt senila minne inte till stor hjälp när man ställd mot väggen så här plötsligt och med en pistol riktad emot sig ska ange diverse titlar.

 

Chaplin är en klar favorit på humor/empati-fronten:

Moderna Tider, som Skeptikern nämner är helt underbar (särskilt scenen med just nonsens sången haha)

Jag har säkert sett fler av hans stumfilmer, som jag tyvärr inte minns just nu.

Lustigt nog var jag hemma hos en cineast- och (stor=besatt) filmsamlarkompis igår och lånade bl.a just City Lights.

En tidigare kort-film jag såg på Dansmuséet var The Rink som vi stod och skrattade högt åt.

 

Självklart har jag älskat Buster Keatons filmer också, men där sviker mitt minne mig med titlar då jag såg flertalet av dessa som barn/tonåring.

 

Sjöström är en annan mästare, men den enda jag aktivt minns att jag sett och uppskattat är klassikern Körkarlen.

 

He who gets slapped ligger på absoluta "vill-se"-listan och det finns en viss chans att ovan nämnda kompis har den i sin VHS-samling som han ska kolla igenom i dagarna.

 

 

En annan film som jag vill se är Das Cabinet des Dr. Caligari, som jag har på känn att jag skulle gilla starkt med mitt konst-intresse.

Nån som sett den?

 

Metropolis är en film jag borde se om. Minns att jag tyckte den var intressant då , men kan tyvärr inte minnas själva filmen nu.

 

 

Kan du inte tipsa om fler intressanta filmer/regissörer NoName?

Vore kul att botanisera lite mer om man har möjlighet att hitta filmerna.

Link to comment
Share on other sites

Kan du inte tipsa om fler intressanta filmer/regissörer NoName?

Vore kul att botanisera lite mer om man har möjlighet att hitta filmerna.

 

ja vi har ju D W Griffith..men jag har inte sett någon av hans filmer än. Men han har några man bör se iaf. Intolerance och The Birth of a Nation till exempel.

 

och så F W Murnau som gjort klassikern Nosferatu. Jag vill se hans Soluppgång, Kärlekens ö och Faust.

 

Vill även se Pandoras ask av Georg Wilhelm Pabst.

 

Annars har jag inte sett så mycket stumfilm egentligen. Men alla Chaplins långfilmer och ett gäng kortfilmer. Nästan alla Buster Keatons långfilmer och ett gäng korta. Bara en av Dreyer men den är ju fenomenal (Joan of Arc). Måste se mer.

 

Jag räknade inte med Moderna Tider som stumfilm nu..men kanske skulle gjort det iaf. Jag gick efter Filmtipsets sökmotor..och den står inte med under stumfilm där. Men den är ju min absoluta favorit av Chaplin.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat en del i tråden men inte svarat även om jag sett en del stum filmer!.

Jag gillar Chaplin och sett flera av hans filmer men den största filmen är nog Ben Hur från 20 talet som jag har hemma som jag inte sett men ska försöka se vid något tillfälle.

 

Orkar inte göra någon lista på favoriter då jag bara sett Chaplin typ och många av hans verk är mästerverk!. ändå...

Link to comment
Share on other sites

Jag håller för tillfället på att plöja alla Charlie Chaplins korta stumfilmer, så jag har inte så mycket att tillägga i denna tråden tyvärr.

 

Köpte i alla fall boxen med alla Chaplins kortfilmer i somras, och de är riktigt bra.

Snackar vi långfilmer har jag tyvärr bara sett Moderna Tider men den gillade jag skarpt.

 

Såg i och för sig Nosferateu när jag var liten, men den var varken i färg, eller med tal så den var skitdålig tyckte jag då. Man var väl inte så filmintresserad om man säger så.

 

Välkommen till forumet i alla fall, NoName.

Verkligen kul med nya medlemmar som är så entusiastiska

filmälskare som du verkar vara!

Link to comment
Share on other sites

Körkarlen är min absoluta favorit bland stumfilmer so far (skulle komma högt på en topplista alla kategorier). Har även sett Terje Vigen och The Wind (inte samma klass).

 

Stiller - har sett Gösta Berlings saga (ok, inte mer) och vill se Herr Arnes pengar.

 

Chaplin - gillar Moderna Tider, The Gold Rush var ok. City Lights står i hyllan.

 

Keaton - har bara sett The Camerman som var helt ok. Vill framförallt se The General.

 

Lang - Metropolis har jag bara sett på en risig VHS i klippt version. En dvd står i hyllan, liksom Dr Mabuse, der Spieler och Spione.

 

Murnau - Nosferatu var en liten besvikelse. Faust står i hyllan och väntar. vill även se Sunrise.

 

Pabst - har höga förväntningar på Pandora's Box som, just det, står i hyllan.

 

En kvinnas martyium var bra men motsvarade inte riktigt förväntningarna.

 

Das Cabinet des Dr. Caligari var bra.

 

Eisenstein har jag inte sett något av (men vill), Griffith är jag knappt ens sugen på att se. Vill se Greed av von Stroheim. Kanske något av Feuillade och Napoléon av Abel Gance.

Link to comment
Share on other sites

Metropolis är en film jag borde se om. Minns att jag tyckte den var intressant då , men kan tyvärr inte minnas själva filmen nu.

Själv såg jag Metropolis nån gång vid nio-årsåldern, men tyckte inte den var särskilt lysande. Då. Jag kanske skulle ändra uppfatting om jag ser om den. Jag såg Langs Doktor Mabuses testamente (1933) häromåret, och tyckte den var mycket bra (en film som håller än idag). Jag hoppas på att få se fler filmer av Fritz Lang.

Link to comment
Share on other sites

tack..för att det finns några mer än jag som kollar på äldre filmer :)

 

har en osedd Buster Keaton film liggandes..Our hospitality..som jag borde se snart. Jag är extremt impad av Keatons stunts..livsfarlig snubbe va han..I en film så bröt han ju till o med nacken! :o

 

Keaton_Buster_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...