Jump to content

Omgång 15 - The Social Network


Czechflash

Rekommenderade inlägg

Tack för den länken Nit89ram, jäkligt intressant och inte en helt oväntad reaktion från de inblandade.

 

Blir ju lite sugen på att läsa boken (som om man nu skulle få tid till det) för att se hur pass mycket det skiljer. Om det nu skiljer något alls?

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

"The movie is fiction. So is the book it's based on – Ben Mezrich's The Accidental Billionaires."

 

Men vadå, så de sålde rättigheterna till hela Facebook-tillkomsten och sen har författaren bara spekulerat ihop hela skiten? Känns ju lite lagom träigt. Och i så fall är filmen än mer utsvängd?

 

Trodde/förutsatte att det åtminstone fanns någon form av sanningshalt. Nu blev jag trött.

Link to comment
Share on other sites

Mm, det är därför jag känner mig lite tveksam till filmen och inte gav den högre betyg.

Det är en skickligt gjord film och skådespelarna, manuset, musiken och allt är av högsta klass. Men när själva grundhistorien som sägs ha en verklig förankring byggs på sådana lösa grunder sjunker hela filmen några steg.

 

Nu blir det mest spekulationer av det hela.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Filmstar

Var det bara jag som missade att assistenten till advokaten var Erica (Rooney Mara) ? Fick reda på det av en kompis som såg filmen häromdagen. Det gjorde iofs att slutet fick lite mer betydelse... Frågan är när han själv förstod det, eller om han aldrig gjorde det och hon bara påminde honom om Erica ?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag förstår frågan riktigt. :unsure:

 

Vadå, var denna Erica med i filmen som mer än assistenten? I så fall vem - har jag också missat.

 

Jag satt och funderade lite kring den där rodd-scenen... Fyfan vad snygg den var. Hittar inget klipp dock. Kändes som ett klassiskt Fincher-moment. Skulle vilja se den igen bara.

 

Har funderat ganska mycket på filmen sen jag såg den, tror jag gillar den mer nu när den har fått sätta sig lite. Även om jag fortfarande stör mig på "sanningshalten". Bara jag och Nit89ram som hängt upp oss på det?

 

Slutsvamlat för idag. :smartass:

Link to comment
Share on other sites

Var det inte Rashida Jones som spelade advokaten?

 

Plox: Nu har jag inte en aning om vad som är sant eller inte. Jag tycker att mycket kändes ganska vinklat just för att framställa Zuckerberg i dåliga dagar. Jag höll med honom i mycket och ansåg inte riktigt att han gjorde fel, bland annat det om brödernas idé, som han förvisso tog rätt av, men egentligen ser jag inget fel i det.

 

Edit: http://crowdfusion.myspacecdn.com/media/2010/09/30/social-network-rashida-jones-600w.jpg

 

Jo, Rashida Jones spelar advokaten. Glömmer aldrig henne, spelade het lärare i Boston Public. :P

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jo, Rashida Jones spelar advokaten. Glömmer aldrig henne, spelade het lärare i Boston Public. :P

Hmm, då måste jag ta det med min vän för han sa att hon som spelar advokatassistenten är Erica (Rooney Mara). Att i slutet när Zuckerberg går in på Ericas Facebook-sida är det en bild av advokatassistenten = Erica som han försöker bli vän med. Hon säger något i stil med "You're really a nice guy, but you're an asshole", något som Erica tidigare också sagt. Men som sagt, detta var inget jag noterade men min vän sa att det var så. Tyckte det var konstigt att Zuckerberg inte skulle känna igen henne iofs...

Link to comment
Share on other sites

Jag satt och funderade lite kring den där rodd-scenen... Fyfan vad snygg den var. Hittar inget klipp dock. Kändes som ett klassiskt Fincher-moment. Skulle vilja se den igen bara.

Ett alldeles

som fortfarande ger mig gåshud:

 

Var från början inne på Puffies spår kring den scenen om att den var snygg och stämningsfull, men inte bidrog något till filmens historia. Men ju mer jag tänker på roddscenen ju viktigare tycker jag den är. Det är i denna scen som tvillingarna till slut inser att det som de kunde luta sig tillbaka mot tidigare (rodden) inte är så självklar längre.

 

Förödmjukelsen som de känner efter loppet och följande mingelscen är väsentlig - i filmens historia åtminstone - för dem att inse att Facebook/ConnectU är något mer än ett fritidsintresse. Detta leder sedermera till de rättsliga prövningar som den ena delen av filmen bygger på.

 

 

Främsta problemet med filmen som jag ser det, som Plox och jag har varit inne på tidigare, är sanningshalten. Visst man behöver inte porträttera allt exakt i minsta detalj efter hur det gick till, men jag tycker åtminstone att man borde ha de "stora dragen" rätt. Kanske knyta till sig fler böcker som grundkälla än Ben Mezrichs bok, som mer eller mindre verkar gå ut på att skita ner Zuckerbergs anseende och påverka utfallet i de tidigare rättsliga turerna kring Facebook.

Link to comment
Share on other sites

Spög: Nä jag kan också acceptera Zuckerbergs svinighet, har brinner för sin sak och kliver över ett par lik på vägen mot framgång. Känns mänskligt svinig på något sätt, skulle nog kunna bete mig någorlunda likadant själv faktiskt. :lol:

 

Åh tack som fan för den länken Nit89ram. Ungefär lika storslagen som jag kom ihåg den. Nja jag tyckte hela den scenen kändes relativt viktig redan när jag såg den första gången faktiskt. Precis som du är inne på så är det på något sätt vändpunkten i berättelsen. Men snygg är scenen oavsett. Det var ju också vid detta tillfälle jag "byte sida" och började "heja" på de rika tvillingarna.

 

Czech: Slutrepliken ska vara “You’re not an asshole Mark, you just want to be", vilket jag tycker summerar hela filmen på ett fantastiskt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Spög: Nä jag kan också acceptera Zuckerbergs svinighet, har brinner för sin sak och kliver över ett par lik på vägen mot framgång. Känns mänskligt svinig på något sätt, skulle nog kunna bete mig någorlunda likadant själv faktiskt. ...

 

Ja, jag hade nog heller inte tvekat. Det gäller att ta för sig och det gjorde Zuckerberg. Sedan är det ganska roligt att sympatisera med en karaktär som man inte alls egentligen ska sympatisera med.

 

Man kan också fråga sig om Facebook verkligen hade varit så pass stort som det är i dag om Zuckerberg hade gått med på att införa reklam på sidan. Det är precis detta som jag tycker skiljer de båda herrarna åt: Zuckerberg vill att sidan ska växa, pengarna är inte målet. Medan Eduardo Saverin tidigt var inriktad på att tjäna pengar.

 

Hmm' date=' då måste jag ta det med min vän för han sa att hon som spelar advokatassistenten är Erica (Rooney Mara). Att i slutet när Zuckerberg går in på Ericas Facebook-sida är det en bild av advokatassistenten = Erica som han försöker bli vän med. Hon säger något i stil med "You're really a nice guy, but you're an asshole", något som Erica tidigare också sagt. Men som sagt, detta var inget jag noterade men min vän sa att det var så. Tyckte det var konstigt att Zuckerberg inte skulle känna igen henne iofs...[/quote']

 

De var förvisso lika, men Erica hade bra mycket längre hår. Tycker att själva slutscenen är talande för hela filmen också: Zuckerberg har "vunnit", men har ändå svikit många och nu sitter han där helt själv och känner sig övergiven. Fast återigen, även om jag tycker att själva slutscenen är talande och bra, går det inte att komma ifrån det faktumet att mycket känns vinklat för att framställa Zuckerberg i dåliga dagar.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

De var förvisso lika, men Erica hade bra mycket längre hår.

Självklart, men det utspelar sig ju flera år senare så frisyrer och utseende kan förändras. Å andra sidan förstår jag inte hur han skulle kunna missa att det är hon (om det nu hade varit hon). Måste ta ett ordentligt snack med min vän, haha. Jag blev själv förbryllad när han sa det och tänkte "det var en twist jag inte la märke till".

Link to comment
Share on other sites

Självklart, men det utspelar sig ju flera år senare så frisyrer och utseende kan förändras. Å andra sidan förstår jag inte hur han skulle kunna missa att det är hon (om det nu hade varit hon). Måste ta ett ordentligt snack med min vän, haha. Jag blev själv förbryllad när han sa det och tänkte "det var en twist jag inte la märke till".

 

Mm, men Erica hade lika långt hår på sin Facebooksida i slutet när Mark satt och uppdaterade. :)

 

Men visst hade det varit en skön vändning om det var på det sättet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderator

Tycker filmen väldigt lite bär Finchers märke. Man förknippar inte honom med så här pass dialogstyrda filmer. Iofs pratas det en hel del i Fight Club, men där är det, förutom intressanta karaktärer) mysteriet och spänningen som mycket för filmen framåt. Här handlar det väldigt mycket om det sociala spelet (givetvis) och själva konflikten ligger i karaktärernas olika sätt att se på hur produkten ska bli framgångsrik.

 

Måste hålla med om att filmen är väldigt intressant att se, och det överraskar mig mycket eftersom den egentligen innehåller väldigt lite. Det är ju tempot i dialogen som göra att intresset hålls uppe.

 

Mest spännande är ju första halvan av filmen, när man vill veta hur stor deras produkt kan bli (som om man inte redan visste). Den andra halvan tappar tempo och är inte lika intressant, tack vare mycket juridiskt trassel.

 

Det är ju ingen film jag går och bär på, kan jag säga. Den är välspelad och intressant i stort, men ingen film jag kommer minnas.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med dig Manne - ingen film som direkt etsar sig fast och som man har svårt att släppa. Men trots allt en så pass välgjord och välfungerande film att man har svårt att motivera den känslan.

 

Håller även med dig om att det känns relativt lite som en Fincher-rulle. Men den har trots allt ett par nyckelscener där Fincher-känslan gör sig påmind. Inte minst den omnämnda roddsekvensen. Storstilad och magnifik - skillnaden är väl att den inte är lika bombastisk som i andra Fincher-filmer.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...