Jump to content

Sagan om de två Tornen


  

36 members have voted

  1. 1. Sagan om de två Tornen

    • 5
      19
    • 4
      7
    • 3
      6
    • 2
      0
    • 1
      1


Rekommenderade inlägg

Själv vet jag ännu inte vad jag ska rösta, men det blir varken ett, två eller fem poäng.

Jag blev besviken på filmen och tyckte den var rörig, lång och ibland faktiskt lite tramsig.

 

Men givetvis var specialeffekterna suveräna (Gollum var faktiskt till min stora förvåning OK) och det är ju inte vilken historia som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte inte att den var så rörig... Kan hålla med om att man ibland zappade melln de olika sällskapen pippin merry /Aragon Legolas Gimli / Frodo Sam. Detta tyckte jag däremot var rätt bra gjort ändå eftersom det är svårt att visa ena delen först och andra sedan för dem hade klart mycket mer om stridsscenerna än om frodo. Sedan kanske det var för mycket lätt humor iblnd men det var godtagbart :/ tycker jag <_>

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag gav den en femma på grund av att Peter Jackson har lyckats bra med att överföra den här handlingen i andra boken till film. Det är en tuff utmaning med tanke på att det är så rörigt i boken och mycket händer på samma gång. Visst är det lite rörigt i filmen, men då är den ju bara lik boken :)

Skådespelarna var också ett plus.

De nya och gamla skådisarna var imponerande i den här filmen.

Ett annat skäl till högsta betyg var att dom har lyckats bra med de datorgjorda effekterna. Gollum måste vara en av de snyggaste datagjorda karaktärer som jag har sett. Och Lavskägge är inte så dum heller!

 

Mycket bra film och ska ses av alla som gillar bra filmer.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

Jag avundas alla som inte läst boken, ni kommer att få se en film som är jättebra på alla sätt och vis; bra animationer, häftiga effekter och bra skådespelare.

Handlingen liknar dock ingenting från boken. Visst finns det likheter, men så mycket är ändrat, både i handling och hos karaktärerna så det här känns som en helt annan historia.

Är oerhört besviken, kändes helt tomt när jag lämnade biografen.

 

Tolkien vänder sig i sin grav...

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

jag har både läst böckerna, sett filmen två gånger.

tycker att dom gjort ett kanonjobb både peter j och

kompani för att inte tala om alla skådisarna.

visst dom har tagit bort och lagt till men allt går kanske inte

att få med på film,och hur lång hade den inte blivit då?

tycker att den är fruktansvärt bra!!!!!!!!!! :D:lol::oB):P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller med om att filmen e NÅGOT rörig, men den va ganska bra ändå... Enterna va ju en STOR besvikelse och också att de tatt bort så mycket som var RIKTIGT bra...

Men,men...skådespelarn e ju trots allt bra (ormstunga perfekt, likaså eomer, men faramir va ju inte som ja tänkt mig han...) och gollum är ju STORartad :D

Så de blir no bra ändå, fördelarn väger över, om man inte ska se helt strikt efter boken och JAG tcker åtminstånde att Peter J. lyckats ganska bra!

Link to comment
Share on other sites

verkar som om detta är enda tråden jag inte skrivit på, så jag måste ju förstås tillägga något :)

Efter att något patetiskt gått och sett filmen tre gånger, och sedan dess haft gott om tid att smälta den, tror jag mig nu om att kunna levera det slutliga omdömet:

Det är en fantastisk film att se på bio, stolarna i salongen skakade vid Helms Deep, det är maffigt och vackert. Men det är långt från något mästerverk. Och nu menar jag faktiskt filmiskt, inte hur väl de följer boken. Trots att jag verkligen är ett diehard tolkienfan, så är en av mina favoritscener faktiskt Osghiliat, det alla verkar hata mest av allt (att dom klippte bort 90 % av Merry och Pippin är en annan historia, och jag har tjatat om det på andra trådar)

Men det är i Rohan som filmen slutar vara Tolkien och förvandlas till någon slags smörig braveheart i Midgård. Behövde vi verkligen den "hjärtslitande" historien om dom stackars barnen som skickas iväg på hästen? Behövde vi verkligen Arwen? Behövde vi de 200 scenerna med gråtande kvinnor och barn? (i boken nämns det ju särskilt att även rohirrims civilbefolkning var hårda och att ingen grät eller klagade öppet. Respekt.) Behövde vi så otroligt mycket Action-Aragorn, Actionsurfar-Legolas och Den Roliga Dvärgen? Det kändes som en vanlig actionfilm och det är inte bra, det är förfan LOTR vi talar om!

För att sammanfatta: Det är inte dåligt, men det är heller inte överväldigande underbart, och jag förväntade mej mer av TT.

Betyget blir en trea.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Efter att något patetiskt gått och sett filmen tre gånger
You're not alone :)

 

Behövde vi verkligen den "hjärtslitande" historien om dom stackars barnen som skickas iväg på hästen? Behövde vi verkligen Arwen? Behövde vi de 200 scenerna med gråtande kvinnor och barn? (i boken nämns det ju särskilt att även rohirrims civilbefolkning var hårda och att ingen grät eller klagade öppet. Respekt.)

 

Jo, det där håller jag med om. De senaste gångerna som jag har tittat på filmen så känns det bara att man vill spola fram filmen tills det händer något. Ok, det går väl att visa att barnen och kvinnorna är lite rädda i grottorna vid klyftan, men man behöver inte se likadana scener 30 gånger. Arwen stör jag mig inte särskilt mycket på, eftersom det går väldigt bra att bara titta på henne B) , men hon visas lite för mycket i tvåan än vad som behövs.

De två barnen känns väldigt o-tolkien på något sätt och de behövdes inte där om man går efter mina åsikter.

Egentligen är det här bara småsaker i en annars mycket bra film, men det kan kännas lite segt att titta på de scenerna ibland.

 

en sak till...de träffade väl inte alverna i vattnadal i boken??

Menar du i första boken eller menar du helms klyfta i andra boken?

 

Nåja, jag gissar på att du har blandat ihop vattnadal och Helms klyfta. Nej, inga alver förekommer i det slaget. Fast det berör inte mig negativt alls. Det var en kul ändring av PJ.

 

Märkte också en kul sak när jag tittade på filmen idag igen. Man får höra det kända Wilhelm-skriket som förekommer i bland annat Starwars filmerna. För er som inte vet så är det ett speciellt skrik som THX lägger i sina filmer. Man kan höra det när en alv ramlar ner från klyftan.

Kul att höra.

Link to comment
Share on other sites

Men det är i Rohan som filmen slutar vara Tolkien och förvandlas till någon slags smörig braveheart i Midgård.  Behövde vi verkligen den "hjärtslitande" historien om dom stackars barnen som skickas iväg på hästen? Behövde vi verkligen Arwen? Behövde vi de 200 scenerna med gråtande kvinnor och barn? (i boken nämns det ju särskilt att även rohirrims civilbefolkning var hårda och att ingen grät eller klagade öppet. Respekt.) Behövde vi så otroligt mycket Action-Aragorn, Actionsurfar-Legolas och Den Roliga Dvärgen? Det kändes som en vanlig actionfilm och det är inte bra, det är förfan LOTR vi talar om!

För att sammanfatta: Det är inte dåligt, men det är heller inte överväldigande underbart, och jag förväntade mej mer av TT.

Betyget blir en trea.

kunde inte sagt det bättre själv.

 

tillägg: behövde vi verkligen aragorns lilla flodfärd & närapå buskisvarning när gandalf drar saruman ur théoden?

(behövde vi en gråtande och skrattande eowyn? hon är ju HÅRD och KALL och BETONGHJÄRTA ju... för fan)

 

okej nu lägger jag ner. jag skulle kunna fortsätta för evigt.

 

tack iaf kalimac

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...