Jump to content

VM 2010


Tjalan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Yup, jag vet, helt fantastisk spelare. Sedan är det väl inte mer än rätt att han inte uppmärksammas som en av världens bästa anfallare (i alla fall topp 20) förrän han presterat på absoluta toppnivå, som han nu gjort.

Ja, det är sant. Men att han var en bra målskytt visste man redan för ett par år sen. Den stora skaran vet det dock nu ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=tMophHw6iX4

 

VM-låten, eller ja, originalet. Den officiella blev någon remix med Will.I.Am och David Guetta. Den här versionen är ruskigt mycket bättre dock, och videon är så otroligt jävla peppande. Är så jävla sugen på VM just nu.

 

TAGGA! 17 DAGAR!

 

nani-flip.jpg

 

LUIS NANI #17

Link to comment
Share on other sites

  • Moderator

OJ, här är snacket på gång på allvar. Kul, jag har inte alls nån koll på de olika lagen så det är kul att få lite fakta och åsikter serverade.

 

En sak jag tänkte på är att det hittills bara är Tjalan som pratat om lag från Afrika. Brukar ju alltid finnas nåt uppstickarlag från den kontinenten, och det vore ju skojj om det blev så även i år. Alltid kul med underdogs.

 

Dock förstår jag inte varför många håller England som outsiders till segern. Nu är jag ju väldigt partiskt i den här frågan, har aldrig och kommer aldrig gilla England så jag ser helst att de åker ut tidigt. Har så svårt med den engelska vi-uppfann-fotbollen-och-bär-därför-i-rättvisans-namn-vinna-trots-att-vi-inte-varit-i-närheten-sen-hedenhös-mentaliteten.

 

Tyskland och Frankrike är andra lag jag vill ska åka tidigt. Spanien kommer jag väl själviskt hålla lite extra för, det är ju den ligan jag brukar kolla på.

Link to comment
Share on other sites

Jag är personligen anglofil, och har hållit på England under egentligen alla år jag gillat fotboll för att jag älskar ligan. Nuförtiden är dock känslorna splittrade helt itu. Jag älskar United, och hoppas att alla spelare från klubben ska gå bra även i landslaget (och framförallt, hålla sig skadefria). Jag vill se Rooney vinna VM. Han "måste" nästan göra det för att bli en av de allra största, som han har potential att bli.

 

Men det skulle även betyda att Stevie the Diver, Fat Frank, Cashley Cole och Tiny Tears skulle vara världsmästare.

 

Rooney får helt enkelt vinna VM år 2014 istället. Då har väl åtminstone tre av de där spelarna dragit åt helvete. Om allt skiter sig så får han göra det 2018. Men då finns det väl en ny Diver, en ny Fattie, en ny Cashley och en ny jävla äckel-TT.

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.com/watch?v=tMophHw6iX4

 

VM-låten, eller ja, originalet. Den officiella blev någon remix med Will.I.Am och David Guetta. Den här versionen är ruskigt mycket bättre dock, och videon är så otroligt jävla peppande. Är så jävla sugen på VM just nu.

 

TAGGA! 17 DAGAR!

Har gått och tänkt ganska frekvent på VM nu de senaste dagarna och den där låten gjorde ju inte saken sämre. B)

 

Äntligen en fotbollslåt med lite känsla och inte bara obligatorisk hejarmusik blandat med vanlig pop.

Link to comment
Share on other sites

Michael Essien missar alltså VM. Väldigt tråkigt. Han må spela i Chelski, och vara rätt dum, men å andra sidan så är han en helt fantastisk fotbollsspelare som jag har svårt att ogilla. Min absoluta drömvärvning till United (bortsett från Cristiano Ronaldo... och Diego Milito (på sätt och vis)).

 

Vilka fler är det som missar genom skador? Michael Ballack är väl klar sedan ett tag tillbaka. Någon annan stor spelare kan jag inte komma på.

 

I övrigt har jag typ ingenting intressant att komma med. Inget riktigt, riktigt intressant i alla fall. La mitt första spel på VM i förra veckan. 100:- på en rak etta för Uruguay mot Frankrike. Blev lite orolig direkt efter, men sedan tänkte jag på Luis Suarez och då blev jag lugn.

 

13 dagar kvar idag. Inte ens två veckor. Fick ledigt på den 11:e utan att ljuga också. VM är bäst. Det finns inget större än fotboll. Derek Boateng har en nästintill given startplats i Ghana.

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det ska båda två vara officiella. Men har kanske missuppfattat. Shakiras Waka Waka är kass dock, jämfört med originalet. Och K'Naans första version av Wavin' Flag är magisk, den med will.i.am och Guetta blir bara mer irriterande för varje dag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, utan att överanalysera "Waka waka" så tycker jag att den når sin bottenpunkt i "refrängtoppen", vilket ju inte är fördelaktigt.

 

Såg Nigeria-Colombia ikväll, med Lasse Lagerbäck på bänken. Ingen höjdarmatch precis, med tomma läktare och ofta låst spel. Får se hur pass bra det går för Nigeria och Lasse när väl VM drar igång...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dag 1 avklarad. Väldigt fin dag. Lite synd med noll segrare dock.

 

Sydafrika-Mexiko var en värdig premiärmatch med två lag som gick offensivt och försökte spela fotboll. Mexiko hade halvlek 1 och Sydafrika hade halvlek. Jag fastnade framförallt för Sydafrikas kombinationsspel som var stundtals klockrent, men tyvärr utan den sista spetsen innan Tshabalala (bäst namn) dunkade upp bollen precis i krysset. Mexiko var smågiftiga och riktigt farliga på fasta situationer. Tycker nog att Chicharito borde ha startat istället för Franco - den senare har aldrig varit särskilt bra.

 

Uruguay-Frankrike var mycket mer låst och mycket tråkigare som match. Uruguay gick in för att försvara sig och hoppades på firma Suarez-Forlan att göra mål, men de fick en massa hopplösa höjdbollar hela tiden och undermåligt understöd, så det var knappast förvånande att de knappt åstadkom något. Frankrike spelade väldigt individuellt och var totalt sett kassa. Ribery var sämst på planen, medan Patrice Evra var bäst. Han gjorde i princip alla aktioner klockrent både defensivt och offensivt och var en av få spelare på hela planen som ville och vågade ta initiativ. Ett stort problem som Frankrike hade var även att Nicolas Anelka spelade nia. Han kan inte spela ensam anfallare, för han är urusel som det. Han är inte ens särskilt bra i ett tvåmannaanfall. Såhär i efterhand kan jag tycka att Benzema hade varit att föredra som förstaval i Frankrike trots hans usla debutsäsong i La Primera.

 

Luis Suarez var inte särskilt bra, vilket är synd. Han kan mycket bättre. Får hoppas på bättre utdelning i matcherna mot Mexiko och Sydafrika.

 

Ett spel satt idag, 100 kr på kryss i Uruguay-Frankrike. Ett sprack också, 100 kr på en Uruguay-vinst. +125 kr hittills i alla fall.

 

12/6:

13:30, Sydkorea - Grekland (TV4)

16:00, Argentina - Nigeria (SVT)

20:30, England - USA (TV4)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Håller med i det mesta du skriver, Tjalan. Tyvärr jobbar jag de första fem dagarna av VM, men jag har förhoppningar om att kunna se alla matcher ändå. Vi har också gjort ett VM-tips på jobbet och det har börjat ganska bra. Man får 5 poäng för rätt resultat (tippat 0-0 och det slutar 0-0), 3 poäng för rätt "vinnare" (tippat 0-0 och det slutar 1-1) samt 1 poäng för rätt antal mål (tippat 0-0 och det slutar 1-0). Alla har lagt 100 var, vinnaren får 1000 och tvåan får 200.

 

Sydafrika-Mexiko 1-1 (tippade 1-1)

En ganska jämn match på förhand och visade sig också bli så. Mexiko började bäst då Sydafrika kändes lite tagna av stundets allvar, vilket inte är så konstigt. Hade trott att matchbilden skulle vara omvänd till en början med ett Sydafrika som skulle komma ut med full fart, men så blev det alltså inte. Sydafrika jobbade sig in i matchen och i andra halvlek tog de tag i spelet och bjöd på ett fint kombinationsspel innan kanonen i krysset. Snyggare går det inte att göra ! Men kvitteringen var rättvis, helt klart.

 

Uruguay-Frankrike 0-0 (tippade 1-0)

Sömnpiller-Frankrike slår till igen. Ja, med Domenech som tränare vet man exakt vad man får av Frankrike - ingenting. Eller, de började piggare än man hade förväntat sig och hade ganska bra flyt i spelet till en början. Men när Uruguay kom in i matchen jämnade de ut spelet och Forlan tycker jag var riktigt nyttig för Uruguay som hela tiden mötte upp och kom till ett par bra målchanser. När han i andra halvlek (runt 70:e minuten) fick skjuta på halvvolley tätt utanför, trodde jag det skulle bli mål. Luis Suarez kom inte riktigt till, mycket pga att djupledsbollarna inte satt. Tror dock Forlan-Suarez kommer vara mer framgångsrika i de övriga matcherna mot lag som vill spela fotboll. Oavgjort var även här rättvist.

 

Just det, det här med tutorna har ju varit omdebatterat och jag måste säga att jag hör till skaran som är emot dem. Det är det enda som hörs under matchen och man får inte samma fina känsla av publiken som man brukar få under mästerskap. Hoppades först att det bara skulle vara så under Sydafrikas matcher, men bevisligen kommer det vara under samtliga matcher.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...