Jump to content

Donnie Darko


Rekommenderade inlägg

  • Svar 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Oj... det var en krånglig sida, fattade absolut inget... <_< ..

 

Den här inga röda joggaren ni pratar om?? ag la inte märke till honom... Har bestämt mig att se filmen igen nu snart för att allt skall få falla på plats, det är mycket som liksom inte hänger ihop ännu...

Det är mycket tänkande, man kan nog inte vara alltför okoncentrerad under filmens gång... jag var nog det....

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Var också inne lite snabbt på den. Hade den inte ett konstigt intro med en massa bitar som föll på plats eller var det en annan sida?
Oj... det var en krånglig sida, fattade absolut inget..

Jo, den är lite krånglig (och underbart snygg tycker jag), men spendera lite mer tid där. Med hjälp av lösenord som man får fram genom att klura lite kan man ta sig igenom olika nivåer och få reda på en hel del som inte kom fram i filmen. Den sista nivån innehåller bl a en konversation mellan en FBI-agent och en represent för ett engelskt flygbolag (om jag minns rätt) om den saknade flygmotorn...

 

Roadie, det är ett måste för dig. ;)

 

EDIT: sidan är alltså www.donniedarko.com

Ändrad av Jojje
Link to comment
Share on other sites

okej nu har jag sett den och jag kände genast efter att jag ville gå in här och få vissa frågetecken utredda av darko-experten roadwarrior.

ska se den igen imorgon, för jag var otroligt förvirrad på slutet.

det här med tidshålen...? hittar han ett på slutet eller går världen under eller vad?

det första jag tänkte på var att han på nåt sätt offrar sig för gretchen, för genom att ligga i sängen när jetmotorn slår ner låter han henne aldrig träffa honom, och på så sätt leva vidare.

men jag vet inte... ska som sagt se om den imorgon. det känns nästan som om man behöver ha den själv, se den obegränsat med gånger och granska den i detalj, för att hyra den och se den en gång är för futtigt.

 

den stannar definitivt i minnet, har funderat över den hela dagen.

fångade ett schysst citat också:

 

"donnie darko, what kind of name is that? it sounds like some sort of superhero or something"

"what makes you think i'm not?"

Link to comment
Share on other sites

hittar han ett på slutet eller går världen under eller vad?

hmm, jag har tolkat det som om att Franks värld går under om 28 dagar, eller ja Donnies... Det är därför... Skall själv se den imorgon igen... Men det är iallafall den uppfattningen jag har fått av att funderat och sett filmen... eller vad tror du Roadie

 

"donnie darko, what kind of name is that? it sounds like some sort of superhero or something"

"what makes you think i'm not?"

 

Detta har inte ens jag lagt märke till, ett bra citat som nog väcker många funderingar...

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Några andra bra citat:

 

"Why do you wear that stupid bunny suit?"

"Why do you wear that stupid man suit?"

 

"I'll tell you what he said! He told me to forcibly insert the lifeline exercise card into my anus!"

 

"Sometimes I doubt your commitment to Sparkle Motion!"

Link to comment
Share on other sites

Har faktiskt enbart sett filmen en gång, men det kommer bli fler.

 

Angående din tolkning där Anna så tror jag att det är en ganska korrekt uppfattning. Nästan hela staden går ju egentligen under pågrund av donnie (Barnpedofil åker dit, Donnies mamma och alla barnen där i flygkrasch, gretchen där, kaninmannen dör mycket händer).

 

Vet inte riktigt hur man ska tolka det hela men på något sätt så leder Donnies öde (genom frank och "guds väg") fram honom till det tillfälle då han står inför ett val och genom detta räddar han alla undan undergång genom att själv gå under (då han ligger kvar i sin säng), lite kul när de visar vad alla håller på med när Donnie dör, tex Frank sitter med kaninmasken och tar sig för ögat (där han sedan blir skjuten).

 

Hon som spelar läraren som har sina döttrar i sparkle moon är verkligen bra i sin roll precis som de flesta andra i filmen.

 

Sedan finns det en hel del hål i historien som man bara kan upptäcka om man verkligen tänker till och jag behöver se den igen för att fylla alla dessa hål, vad allt innebär och hur tidsresorna egentligen fungerar och vad Frank egentligen vill med att säga till Donnie att förstöra massa saker.

 

Jag diskuterar gärna detta vidare för jag har förstått långt ifrån allt i filmen, vilket gör att jag verkligen gillar den

Link to comment
Share on other sites

det var en sak jag tänkte på, med flygturbulensen på planet där donnies mamma och lillasyster är med. efter det får man se en jetmotor rasa genom himlen och sen spolas hela filmen tillbaka tills man ser hur donnie bestämmer sig för att ligga kvar i sin säng.

jag fattade det som att planet råkade hamna i ett av dessa tidshål, och när jetmotorn ramlar av åker den inte bara till marken utan dessutom tillbaka i tiden, så att när den kommer nerdimpande i donnies rum är den från en månads framtid.

det skulle i så fall vara en förklaring till varför de inte kan fatta var den kom ifrån.

 

när donnie skjuter frank kan man se hur han precis innan spärrar upp det öga han blir skjuten i mer än det andra. de har liksom "lyst upp" det så att det syns mycket bättre än det andra.

 

vad det gäller joggaren tror jag jag såg honom 4 ggr också, fast i början är jag inte säker på att det är samma kille. det rär iaf en i röda kläder.

 

jag gick in på hemsidan också, ihh, jag gillar såna där tankestimulerande spel skitmycket. man måste komma ihåg rätt mycket av vad man sett innan, annars kommer man inte vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
det var en sak jag tänkte på, med flygturbulensen på planet där donnies mamma och lillasyster är med. efter det får man se en jetmotor rasa genom himlen och sen spolas hela filmen tillbaka tills man ser hur donnie bestämmer sig för att ligga kvar i sin säng.

jag fattade det som att planet råkade hamna i ett av dessa tidshål, och när jetmotorn ramlar av åker den inte bara till marken utan dessutom tillbaka i tiden, så att när den kommer nerdimpande i donnies rum är den från en månads framtid.

det skulle i så fall vara en förklaring till varför de inte kan fatta var den kom ifrån.

Japp, så tolkade jag det också. Turbulensen tolkade jag i och för sig som att motorn lossnade just då och att bara motorn åke igenom tidshålet. Fast det kanske var det du menade?

 

En sak som jag inte blir klok på är en sekvens som syns under tillbakaspolningen. Man ser Donnie's mamma och syster krama om pappan och storasyster för att... och här kommer min fråga... de ska åka till danstävlingen eller de kommer tillbaka från densamma? Det måste ju rimligtvis vara så att de ska till flyget för att åka dit, eftersom dem aldrig hann komma tillbaka innan Donnie fixar tillbaka primäruniversumet. Det är bara det att det ser ut som de tar farväl.

 

I det alternativa universumet, som uppstod efter att flygmotorn damp ner i Donnie säng när han var ute och sömngolfade, så måste väl mamma och lillasyster omkomma i en flygolycka. Eller kan ett flygplan landa med en motor borta? Det kanske inte är några problem om de andra motorerna funkagerar.

 

Och hur går det efter att Donnie dör (av flygmotorn). Om systern åker med till danstävlingen så dör väl hon i flygolyckan, i alla fall (om det nu blir nån pga att en motor är borta). I och för sig klarar sig mamman som inte behöver åka eftersom Donnie inte avslöjar Cunningham och den läskiga Kitty då kan åka. Men om Donnie dör så ändras ju allt i alla fall, så då kanske dansresan blir inställd helt och hållet. :blink:

 

Det är förresten sammma designers som gjort hemsidan till Requiem for a Dream, www.requiemforadream.com/

 

PS. Ovän, skönt att du skriver med små bokstäver igen. Kände inte igen dig förut (när du plötsligt skrev med stora). :)

Link to comment
Share on other sites

Lite trixit det där med alla parallella universium där varenda liten grej kan förändra människors liv, speciellt tankarna kring "Guds väg" tycker jag är väldigt intressant, det ställer ju egentligen hela vår existens på sin spets. Har vi förmågan att bestämma över oss själva???

 

Och hur går det efter att Donnie dör (av flygmotorn). Om systern åker med till danstävlingen så dör väl hon i flygolyckan, i alla fall (om det nu blir nån pga att en motor är borta). I och för sig klarar sig mamman som inte behöver åka eftersom Donnie inte avslöjar Cunningham och den läskiga Kitty då kan åka. Men om Donnie dör så ändras ju allt i alla fall, så då kanske dansresan blir inställd helt och hållet.

 

Kommer inte riktigt ihåg den speciella scenen eftersom jag fortfarande bara sett filmen en gång, men jag tror att det är ganska troligt att man ställer in resan pågrund av Donnies plötsliga död....

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ok, då ska vi se. Jag läste igenom alla inlägg i denna tråd och märkte

att vissa saker hade redan tagits upp.

 

Joggaren i rött har nämnts (jag kommer bara ihåg två gånger jag såg

honom och det var när Donnie och Gretchen ska kyssas och han står

i bakgrunden och röker, den andra gången var vid Halloween festen).

En teori, som även nämnts här, är att han skulle vara en agent som

utreder motorhistorien och håller koll på Donnie. Vet inte om jag gillar

eller tycker den teorin stämmer. En annan teori som nämnts, inte här

dock, är att joggaren i rött inte har något med handlingen att göra och

är bara där för att avleda. Orsaken sägs vara att regissören Richard Kelly

är ett stort fan av, just det, David Lynch ! Vilket förklarar en hel del.

Om man tänker efter innehåller filmen lite sånt...

 

Notera att den kinesiska tjejen oftast syns bakom Donnie när han är

i skolan. Detta kan vara pga att hon ska ses som en sorts skyddsängel

åt Donnie. En annan ledtråd är när hon uppträder som en ängel klädd

i vitt på skolan. Man kan se henne som god, men ingen gillar henne.

Och Donnie "Darko" kan ses som ond och mörk, eftersom han bränner

ner hus, översvämmar skolan osv. Men han älskas av alla...

Det är precis som lärarinnan som har hand om barnen som uppträder,

hon klagar på att Drew Barrymore lär ut snuskigheter i sin klass.

Men att hon låter mycket unga flickor uppträda i en sexig dans ser hon

inget fel i...Det finns liksom "konflikter" i filmen som motsäger varann...

 

De två lärarna (Drew Barrymore och Noah Wyle) som har Donnie i

engelska och fysik, hjälper Donnie på vägen. Exempel på detta är att

Drew Barrymore hjälper honom till "Cellar Door" och Noah Wyle

hjälper honom med tidsresor och ger honom även en bok om detta.

Plus att han berättar om "Grandma Death". En annan viktig detalj är

att han säger något i stil med "I can't talk about this anymore or I'll

lose my job" - vilket jobb pratar han om då ? Som lärare eller som

utsänd av Gud för att guida Donnie ?

Och till sist när fysikläraren (Noah Wyle) sitter i lärarrummet med

Drew Barrymore och säger "Donnie Darko" och hon svarar med

"I know" och så skrattar de båda. Detta kan vara för att de vet något,

att de hjälper honom och tycker t.ex. att han är dum som inte fattar,

eller så tycker de bara att Gud t.ex. har valt en skum person :D

 

Hur vet Donnie hur han ska tidsresa ? Det är det han ska ta reda på

hos "Grandma Death". Men han får aldrig reda på något, istället träffar

han på "Frank". Hur kan han då resa tillbaka i tiden ? Antingen behöver

han inte veta hur, för om han bestämmer sig för alternativet att dö,

kommer det ske automatiskt åt honom. Eller så lämnar han aldrig rummet,

utan vaknar upp, inser vad han valt att göra och skrattar...

 

Till slut, en ganska viktig detalj som jag inte tänkt på tidigare. Direkt i

början när man först får se Donnie, ligger han på vägen vid sidan av

sin cykel. Han vaknar upp och har pyjamas på sig. Detta tyder på att

han just kan ha avslutat ett val och kan få sådana val varje natt...

T.ex. säger han till Gretchen att han en gång brände ner ett tomt hus.

Kan detta vara ett val han gjort tidigare ? Det är inte omöjligt att han

har fått dessa val genom hela sitt liv, men inte förrän nu fått ett så

svårt val som betyder att han måste dö. Han inser att hans tid är

kommen och att han kommer rädda många han älskar.

 

En annan sak jag måste besvara är vad som händer efter att han dött.

I den versionen vi får se, dör pedofilen, mamman, barnen och Frank.

Om Donnie dör, förändras hela händelseförloppet, vilket antagligen

betyder att barnen inte kommer uppträda, som leder till att mamman

och barnen inte åker iväg. Pedofilen får ett hårdare straff genom att

inte bli avslöjad och då bli tvungen att leva med vad han gjort. Detta

besvisas än mer om man varit på hemsidan www.donniedarko.com där

man får reda på att pedofilen gått ut på golfbanan och skjutit sig själv.

Även fysikläraren (Noah Wyle) dör i en bilolycka, vilket kan betyda att

hans "uppdrag" är slutfört och han återvänder till Gud ?

 

Jag tror det var det mesta jag ville skriva...Vad tycker ni andra ?

Link to comment
Share on other sites

Har sett Donnie Darko återigen för att få en större inblick i filmen, jag gillar filmer som man behöver tänka lite i och DD är verkligen en sådan…

 

Lyckades få en skymt av den rödklädde joggaren, när Donnie och Gretchen gå i parken (?) och sedan vi deras fest.. Jag kollade och kollade men detta var det ända jag såg..

 

Men en sak som har fastnat rejält är detta med fysikläraren…

När Donnie börjar komma in på rätt spår, det här om att man reser i guds kanal, då vill han inte längre svara, eller rättare sagt han får inte svara, det känns verkligen som ni säger han är en utsänd för att se efter Donnie, och han hjälper honom att hitta rätt men han hjälper honom kanske mer än vad han skulle ha gjort…

 

När jag såg filmen första gången så känner man hur mycket man missat, jetmotorn i slutet, att man fick se den åka ner, har inget minne av att jag såg det, men nu när jag vet att den är där så blir slutet lite klarare..

 

Hmm, vad vad det mer jag hade på hjärtat??

 

Mjo just d ja..

 

När lärarna sitter och pratar om Donnie, och de skrattar lite, jag tror inte att det är för att han inte fattar, han fattar ju alltför väl tycker jag iaf.. De hjälper honom, han hjälper dom…

 

Hmm alldeles för mycket att smälta, skall se filmen igen i kväll, måste få klart detta för mig snart, det börjar ta alldeles för mycket av mina tankar……

 

ahh, vänta lite, den kinesiska tjejen har dessutom ett block som det står Donnie Darko på, man kan tyda detta på två sätt..

 

1.. She loves him yhee yhee yhee, she loves him... :P

eller

2. Hon för antekningar på något sätt, något i den stilen...

För en skyddsängel kan jag mycket väl tänka mig att hon är ocg det känns som om att Donnie också tycker det, annars hade han väl sprungit efter henne och lämnat öronmuffarna, men han tar dem på sig i stället..

 

hmm, skulle bra gärna vilja veta vad som står i det blocket... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..detta har verkligen satt lite mer perspektiv på saken, tack Czechflash och Anna. Jag har faktiskt inte alls tänkt i dessa banor för jag hade fullt upp att tolka resten. Jag tror jag vill se den idag igen för jag märker att ni andra fattat fler saker av att se den igen.

 

Vad tycker du nu om filmen Czechflash efter tredje gången

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...