Jump to content

Böcker?


Achtung

Rekommenderade inlägg

  • Moderator

Den mest speciella bok jag läst måste nog vara American Psyco. Boken är skriven i presens (allting händer nu) och i jag-form, vilket gör att man verkligen kryper in under skinnet på huvudpersonen.

 

Boken innehåller också de grövsta sex- och våldsskildringar jag läst, nästan så jag blev fysiskt illamående av det.

 

American Psyco får en att fundera över vilket samhälle vi skapat. Även om den utspelar sig i USA, ligger vårt samhälle inte så långt efter.

Den får en också att fundera över hur det står till inne i författaren Bret Easton Ellis hjärna egentligen...

 

*Bugar sig och lämnar scenen åt vänster*

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 957
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mannen utan öde av Imre Kertesz kan jag rekomendera! Den är skriven i jag-form och handlar om en fjortonårig jude som bollas mellan fram och tillbaka mellan olika koncentrationsläger. Språket flyter lätt och är sprängfyllt med skarpa iakttagelser, en måste bok enligt mig.

 

Maus av Art Spiegelman handlar också om judeförintelsen. Boken är en tecknad serie men en otroligt bra sådan. Den är faktiskt ganska rolig fast den handlar om Auschwith. Jag har läst den ett par gånger och kommer att läsa den igen, mycket läsvärd!

 

Tio små negerpojkar av agatha Christie är en favorit...

Håller med men mordet på orientexpressen kanske ändå slår den..

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur du lyckas få in dockusåpor i resonemanget? Det är väll ändå frivilligt och man kan väll ändå säga att de flesta ännu inte är med i en dockusåpa(hoppas jag :rolleyes: ). Dock hatar jag dockusåpor ändå.

Just att det är frivilligt... Vem hade för 15 år sedan kunnat tro att folk faktiskt skulle gå med på att låsa in sig i ett hus tillsammans med massa andra okända personer och bli filmade DYGNET RUNT och utkablade på tv?

När jag såg Truman Show på bio kändes det så långt bort från realism man kunde komma. Tre år senare är det fan närapå verklighet.

Människor kan göra i princip vad som helst för att bli kända idag. Man behöver inte kunna nåt, inte göra nåt, bara bete sig som en idiot (eller vara sig själv, jag ser inte riktigt skillnad) på TV, så är det okej. Den privata sfären har krympt. Vi sitter fan och tittar på människor som sitter i kalsingarna och fjärtar i ett hus i Big Brother. Förstklassig underhållning?

Vad jag funderar över är om det verkligen är "frivilligt" (på samma sätt som man kan diskutera om USA:s president är demokratiskt vald, det beror på hur djupt man vill gräva), för mig känns denna hysteri hos människor att vilja synas i TV som nån slags masspsykos, eller nåt virus som inte skulle uppkomma i ett samhälle där allt var riktigt bra.

När vi läser 1984 tänker vi hur hemskt det vore med ett samhälle där alla steg vi tar är övervakade, men samtidigt är det ju tydligen en sådan tillvaro många människor sitter och drömmer om när de söker in till de otaliga dokusåpor som finns.

Kanske är det ett sånt samhälle vi går mot.

 

Om man ser vart utvecklingen är på väg tror jag att om ingen ändring sker kommer vi snart hamna i någon slags "superkapitalism", och den kommer vara ungefär lika rolig som Stalintiden (ta det inte alltför bokstavligt)

Jag tror inte det är någon som helst skillnad på politiska extremer, oavsett vilken färg de säger sig tillhöra. Nazismen under Hitler och kommunismen under Stalin, olika politiska riktningar, men i praktiken likadana.

Link to comment
Share on other sites

Vi sitter fan och tittar på människor som sitter i kalsingarna och fjärtar i ett hus i Big Brother.

Vi? Blanda inte in mig i det här. Jag skulle aldrig se på sånt skit.

 

Om man ser vart utvecklingen är på väg tror jag att om ingen ändring sker kommer vi snart hamna i någon slags "superkapitalism", och den kommer vara ungefär lika rolig som Stalintiden (ta det inte alltför bokstavligt)
Intressant att höra mer om den här "superkapitalismen". Jag menar, kapitalismen brukar ju snarare sträva mot mindre kontroll(det kan bli för lite också).

 

Jag tror inte det är någon som helst skillnad på politiska extremer, oavsett vilken färg de säger sig tillhöra. Nazismen under Hitler och kommunismen under Stalin, olika politiska riktningar, men i praktiken likadana.

 

Du har en poäng där. Faktum är att de flesta extremistiska åsiktsgrenar har ganska mycket gemensamt.

Ex

Extremvänstern: Kommunister

Medlemmar: Lågutbildade arbetare

Syn på sammhället: kollektivistiskt, staten framför människan

Synen på idealmänniskan: Styrka framför intelligens

Syndabock: Kapitalister, judar, Fachister

 

Extremmitten: Fachister

Medlemmar: Lågutbildade bönder och arbetare

Syn på sammhället: kollektivistiskt, staten framför människan

Synen på idealmänniskan: Styrka framför intelligens

Syndabock: judar, Kommunister

 

Extremhögern: Religiösa fanatiker

Medlemmar: Lågutbildade bönder och arbetare

Syn på sammhället: kollektivistiskt, gud framför människan

Synen på idealmänniskan: Tro framför intelligens

Syndabock: "Onda människor", USA, sekularisering, otrogna mm mm.

 

Ser du några likheter? Jag gör.

Link to comment
Share on other sites

Vi? Blanda inte in mig i det här. Jag skulle aldrig se på sånt skit.
När jag skriver "vi" menar jag inte oss bokstavligt (jag tittar inte heller på dokusåpor) utan mer "vårt samhälle". Det låter översittaraktigt och alienerat att säga att "DE sitter ju för fan och tittar på folk i kalsingarna på tv" när inte jag, men de flesta i min omgivning och samhälle faktiskt gör det. I det här sammanhanget passade det bättre att skriva "vi".

 

Intressant att höra mer om den här "superkapitalismen". Jag menar, kapitalismen brukar ju snarare sträva mot mindre kontroll(det kan bli för lite också).

 

Mindre kontroll eller mer kontroll, jag tror att det mynnar ut i ungefär samma sak, det vill säga förakt för människan. I ett extremkommunistiskt samhälle ligger tilltron till massan, att individen inte betyder något, förutom som medlem i den.

(I Hitlers Tyskland härjade ju ungefär samma teori)

I ett nyliberalismens extrem (som vi i så fall är på väg mot) är det "marknaden" dvs pengarna, som styr, och människor betyder egentligen ingenting. Det är ett samhälle där allt går att köpa för pengar. Där existerar inte människor, bara varor och konsumenter. Det är ju så redan idag. Vårt samhälle går ut på att konsumera så mycket som möjligt, gör vi det går det bra för vårt land. Vi är först och främst konsumenter, i andra hand medborgare.

 

Ingen av dessa ideologier är bättre än det andra. Lagom är som vanligt bäst.

 

Extremvänstern: Kommunister

Medlemmar: Lågutbildade arbetare

Syn på sammhället: kollektivistiskt, staten framför människan

Synen på idealmänniskan: Styrka framför intelligens

Syndabock: Kapitalister, judar, Fachister

 

Det där stämmer inte riktigt. På 70-talet kunde man säga att vänsterrörelsen (obs! "vänsterrörelsen" är inte samma sak som "kommunister") bestod mest av arbetare, men så är det inte riktigt idag. De flesta som är (blir, kanske jag ska säga) aktiva nu tillhör medelklassen och har en helt okej utbildning. Det fåniga vänstertjafset om att det är "fult" och "borgerligt" med utbildning har börjat försvinna, men lever fortfarande kvar till viss del.

Jag har tex fått en del syrliga kommentarer om mina universitetsstudier, från folk som hellre läser på folkhögskola och sånt. Det gör mig irriterad, för okunnighet är fanimej inte styrka.

Link to comment
Share on other sites

Det där stämmer inte riktigt. På 70-talet kunde man säga att vänsterrörelsen (obs! "vänsterrörelsen" är inte samma sak som "kommunister") bestod mest av arbetare, men så är det inte riktigt idag. De flesta som är (blir, kanske jag ska säga) aktiva nu tillhör medelklassen och har en helt okej utbildning. Det fåniga vänstertjafset om att det är "fult" och "borgerligt" med utbildning har börjat försvinna, men lever fortfarande kvar till viss del.

Jag har tex fått en del syrliga kommentarer om mina universitetsstudier, från folk som hellre läser på folkhögskola och sånt. Det gör mig irriterad, för okunnighet är fanimej inte styrka.

Du har fullkomligt rätt. Vänsterrörelsen har förändrats och i sig skapat en inre klyfta.

 

På ena sidan Schymans garde med folk som vill undvika ordet kommunist och som föredrar feminism. De kommer från medel och överklassen och har akademisk bakgrund.

 

På andra sidan gammelkommunisterna som fortfarande hyllar stalin och som vill ha revolution. De är oftast folk med underklass och arbetar bakgrund.

 

Ett roligt uttalande var från nån av vänsterpartiets ledare i lund som tyckte att det hade blivit lite för mycket med feministschaffset på sista tiden. En åsikt som nog inte är så populär bland vänsterledningen.

 

Jag kan inte påstå att jag har nån insyn men man får bilden av att det finns en allvarlig splittring.

 

Dock så pratade jag om kommunisterna i Sovjet och Kina, och där var inte akademisk bakgrund nånting att skryta med.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar alltihop. Jag menar konsumentsamhället smyger sig på oss och idag finns inget som kallas empati så länge man inte kan tjäna på det vill säga. USA är ett exempel, vem går egentligen på skitsnacket där de uttalar sig om hur de ska befria Irak och hitan och ditan, hade de inte haft något att tjäna på det så hade de aldrig gjort något sådant. Sedan om det handlar om Olja eller maktspel, det är en annan fråga.

 

Och som ni säger jag ser faktiskt inte någon skillnad på de extremaste versionerna av politiska partier, de är ofta ute efter samma sak.

 

Något som verkligen beskymrar mig är alla de ungdomar som går med i partier som kpmlr som på sina valaffischer skriver "krossa Imperalismen" (syftande på USA), det verkar vara på modet att vara emot kapitalismen som om det vore källan till allt ont. De förespråkar kommunismen trots att de har facit i hand hur det gått i alla andra länder med detta statsskick (det är ju endast en teoretisk Utopi). Om man ser på Syd och nordkorea. Sydkorea är ett demokratiskt och "rikt" land medan Nordkorea är ett korruperat och fattigt land där alla pengar går till vapen och landets ledare. Och visst tillhörde Nordkorea Ryssland under koreakriget och syd USA. Kina är knappast ett super välmående land och sovjet ska vi inte tala om. Varför försöka att få det där jämlika samhället som hittils aldrig fungerat, man kan väl istället utveckla den demokrati vi lever i till ett mer jämlikt samhälle.

Link to comment
Share on other sites

Nog för att USA gjort mycket dåliga val och om man bortser från häxjakten på kommunister i landet så är det ju kommunismen själv som slagit fälleben för sig själv.

 

Tycker synd om sådana människor som inte riktigt förstår hur det ligger till här i världen, de är ju knappast bättre en nynazister när det gäller åsikter (vill alltså inte säga att de beter sig likadant absolute inte!!!)

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...