Jump to content

Omgång 8 - Irréversible


Plox

Rekommenderade inlägg

irreversible1.jpg

 

Irréversible (2002) av Gaspar Noé

 

Diskussion och snack kring filmen tar vi i denna tråd, ska vi köra igång mån-tis nästa vecka, så folk som måste få hem filmen hinner få hem den? Jag kommer hur som helst se filmen då och hoppa in i diskussionen då.

 

Vill man köpa filmen så finns det i de flesta nätbutiker för runt hundringen, bla på DISCSHOP för 99 spänn.

 

Så tveka inte - låt oss snacka film!

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det låter bra att köra igång om en vecka typ. Jag har redan filmen hemma och väntar in er andra innan jag ser den. Jag vill också rekommendera alla att köpa den och om möjligt försöka se den enligt det klassiska "så bra förutsättningar som möjligt" i bild- och framförallt ljudväg, då det är en film med en väldigt fin ljudbild. En bas med så låg frekvens som möjligt rekommenderas varmt!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag har nu sett om Irréversible och väntar på er andra för att börja diskutera. Jag börjar lite smått.

 

En tanke som slog mig när jag skrev om filmen var - tänk om filmen skulle få en amerikansk remake (lär inte hända). Kan ni tänka er Brad Pitt och Angelina Jolie i rollerna ? Det är väl de som skulle få göra den i så fall, men de skulle aldrig vilja göra den. Cassel och Bellucci är verkligen strålande och deras samspel känns så naturligt när de agerar tillsammans. Tänker främst på scenerna mot slutet som både är vackra och har lite humor dem emellan.

 

Tittade förresten på extramaterialet där det finns något som heter Inside Take. Har någon annan sett detta ? Tycker den kvinnliga reportern är usel och känns väldigt oproffsig, värre än många svenska amatörer på TV, hahaha. Hon ställer dumma frågor och verkar inte ens gilla filmen som det låter. Desto intressantare att höra Bellucci och Noé prata om filmen, även om det kunde blivit intressantare med bättre frågor.

 

Jag slutar här så inväntar jag er andra. Vill bara avsluta med att säga att jag var lite tveksam till att se filmen när jag tänkte på den och kände att jag kom ihåg för mycket och gärna ville vänta. Men efter att ha sett den så känns det som det absolut inte gjorde något att jag kom ihåg det mesta då filmen i sig är så speciell och drar in en helt och hållet. Höjde den också från 4/5 till +4/5. Ska hur som helst bli intressant att höra vad ni andra har att säga (speciellt de som inte sett den tidigare). Kan tänka mig att en och annan inte kommer gilla den också.

Link to comment
Share on other sites

En tanke som slog mig när jag skrev om filmen var - tänk om filmen skulle få en amerikansk remake (lär inte hända). Kan ni tänka er Brad Pitt och Angelina Jolie i rollerna ? Det är väl de som skulle få göra den i så fall, men de skulle aldrig vilja göra den. Cassel och Bellucci är verkligen strålande och deras samspel känns så naturligt när de agerar tillsammans. Tänker främst på scenerna mot slutet som både är vackra och har lite humor dem emellan.

Jag skulle aldrig vilja se en remake, men det hade förstås varit intressant om Pitt och Jolie hade spelat huvudrollerna. Dock känns varken Pitt eller Jolie som riktigt rätt typ för vardera roll, men som egen version hade det varit frestande att se hur den hade blivit.

 

Tittade förresten på extramaterialet där det finns något som heter Inside Take. Har någon annan sett detta ? Tycker den kvinnliga reportern är usel och känns väldigt oproffsig, värre än många svenska amatörer på TV, hahaha. Hon ställer dumma frågor och verkar inte ens gilla filmen som det låter. Desto intressantare att höra Bellucci och Noé prata om filmen, även om det kunde blivit intressantare med bättre frågor.

Jag vet att jag såg extramaterialet i samband med att jag såg filmen för första gången, men jag jag minns inte så mycket från det. Minns dock att jag också tyckte det kändes givande att höra Belluci och Cassel snacka runt filmen.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Yojimbo: Nej, det är klart man inte skulle vilja se en remake (och det tror jag är omöjligt), men vilket annat gift par skulle kunna få göra filmen ? Det var bara en tanke som dök upp, men absolut inget jag skulle vilja se. Det skulle bli för mycket Hollywood-trams då.

 

Om du får möjlighet att se på extramaterialet igen så är det som sagt givande, men reportern är usel (svårt att missa).

Link to comment
Share on other sites

Läskigt, när jag läste den här tråden så började jag höra en moped utanför huset som lät precis som inledningmusiken till Irréversible. Det där stegrande wwwwwoum-wwwwwoum-wwwwwoum - typ. :P

 

Jag har tänkt se filmen imorgon (läs; idag) eller på onsdag kväll. Ensam hemma, vilket lär behövas. Jag kommer upp med färska kommentarer därefter. Kommer upp med en äldre recension lite innan också.

Link to comment
Share on other sites

En första tanken dock om filmen är att det är man inte lider av epilepsi direkt :P

Det skulle vara lite roligt om filmen hade en text på omslaget som varnade att "personer med epileptiska symtom undanbedes se denna film", när filmen lika gärna kunde ha en varningstext i stil med "alla undabedes att se filmen!". :D

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Ja, visst har den lite tendenser att göra folk snurriga, speciellt i början. Och det lär vara den film som flest människor lämnat under Cannes-festivalen. Så visst är den inte för alla, men det är helt klart en annorlunda utformad film.

 

Det enda partiet jag kände var svagare än resten var tunnelbanesekvensen som sänkte tempot en del och även om man fick sig lite bakgrundsinformation om de tre så kändes det inte helt rätt. Dålig var den inte, men det blev både lite för stationärt (var väl enda gången kameran också var stilla under en längre period) samt att det inte var särskilt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det enda partiet jag kände var svagare än resten var tunnelbanesekvensen som sänkte tempot en del och även om man fick sig lite bakgrundsinformation om de tre så kändes det inte helt rätt. Dålig var den inte, men det blev både lite för stationärt (var väl enda gången kameran också var stilla under en längre period) samt att det inte var särskilt intressant.

Det partiet minns jag nästan bäst av allt från filmen, tillsammans med de värre scenerna, och kan tycka att det stannar av tempot, men inte så att åtminstone jag ser det som en svaghet. Möjligen kunde det kortas ner lite grann, men som jag minns det så pratar de lite lustigt om ämnen som på ett långsökt sätt berör dem själva i ett senare skede av deras liv (och ett tidigare skede av filmen). Det är dock framförallt huvudrollstrions enda fördjupningsscen tillsammans.

 

Appropå den berömda utrusningen under Cannes så är en liten dröm för mig att få vara med på en sån där Cannes-visning, då publiken flyr eller skriker ut i protest vad de tycker om filmens innehåll. De är ju så känsliga i nedre Europa. B) Vet någon om det inträffat något liknande för någon film på Stockholms filmfestival?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Det partiet minns jag nästan bäst av allt från filmen, tillsammans med de värre scenerna, och kan tycka att det stannar av tempot, men inte så att åtminstone jag ser det som en svaghet. Möjligen kunde det kortas ner lite grann, men som jag minns det så pratar de lite lustigt om ämnen som på ett långsökt sätt berör dem själva i ett senare skede av deras liv (och ett tidigare skede av filmen). Det är dock framförallt huvudrollstrions enda fördjupningsscen tillsammans.

 

Det är sant, det är deras fördjupningsscen tillsammans, men jag tycker nog man kunde gjort den lite mer intressant eller som du säger lite kortare (iaf ombord tunnelbanan).

 

Appropå den berömda utrusningen under Cannes så är en liten dröm för mig att få vara med på en sån där Cannes-visning, då publiken flyr eller skriker ut i protest vad de tycker om filmens innehåll. De är ju så känsliga i nedre Europa. B) Vet någon om det inträffat något liknande för någon film på Stockholms filmfestival?

 

Jag har inte varit på någon sådan visning (tyvärr), men jag kan tänka mig att det var något liknande när Irréversible visades på Stockholm Filmfestival. Fast den vann ju pris för bästa film så den måsta varit uppskattad (iofs är det väl juryn som röstat fram den). Det är en film vissa helt enkelt blir illamående av med dess inledning.

 

Var inte Antichrist också en sådan film som folk lämnade under visningen i Cannes ? Har för mig det, eller så borde det ha varit så. Å andra sidan kommer det sjuka mot slutet i den och inte redan i början som med Irréversible.

 

På tal om Cannes så vore det inte helt fel att åka ner något år och vara med på en. Självklart som filmskapare (!) i första hand, men även som åskådare. Sundance tror jag också vore kul då den känns som en av de större.

Link to comment
Share on other sites

Men en anledning att folk också stormade ut ifrån biografen, ska vara tack vare en detalj som regissören lade till.

Under den första halvtimmen så använder man ett bakgrundsljud på 28Hz, som tydligen ska åkalla både illamående och yrsel.

 

"The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was the main cause of people walking out of the theaters during the first part of the film in places like Cannes and San Sebastian. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction."

 

Frågan är om man märker detta på sitt hemmabiosystem eller om det krävs ett riktigt biosystem?

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Men en anledning att folk också stormade ut ifrån biografen, ska vara tack vare en detalj som regissören lade till.

Under den första halvtimmen så använder man ett bakgrundsljud på 28Hz, som tydligen ska åkalla både illamående och yrsel.

 

"The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was the main cause of people walking out of the theaters during the first part of the film in places like Cannes and San Sebastian. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction."

 

Något ni märkte av?

 

Jo, jag har också läst detta. Vet inte om man märker det eller inte, men jag uppfattar att det känns en del under första halvtimmen. Dock är det ju fotot som är ryckigt och rörigt under denna period så det är svårt att säga vad det är som påverkar. Och frågan är om man märker det hemma eller om det bara var en effekt för biografen. Jag har bara sett filmen på DVD och kan inte svara på om det var någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Men en anledning att folk också stormade ut ifrån biografen, ska vara tack vare en detalj som regissören lade till.

Under den första halvtimmen så använder man ett bakgrundsljud på 28Hz, som tydligen ska åkalla både illamående och yrsel.

 

"The first 30 minutes of the film has a background noise with a frequency of 28Hz (low frequency, almost inaudible), similar to the noise produced by an earthquake. In humans, it causes nausea, sickness and vertigo. It was the main cause of people walking out of the theaters during the first part of the film in places like Cannes and San Sebastian. In fact, it was added with the purpose of getting this reaction."

 

Något ni märkte av?

 

Jo, jag har också läst detta. Vet inte om man märker det eller inte, men jag uppfattar att det känns en del under första halvtimmen. Dock är det ju fotot som är ryckigt och rörigt under denna period så det är svårt att säga vad det är som påverkar. Och frågan är om man märker det hemma eller om det bara var en effekt för biografen. Jag har bara sett filmen på DVD och kan inte svara på om det var någon skillnad.

 

Nä, jag kom på det sen också att man måste nog se den på en biograf, för att verkligen känna av det.

Det eller att man har ett riktigt bra hemmabiosystem.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...