Jump to content

Omgång 13 - Eyes Wide Shut


Plox

Rekommenderade inlägg

  • Filmstar

Har nu (under natten) sett EWS. Mindes inte särskilt mycket från förra gången och jag ska komma med mina tankar och en recension när jag har lite mer tid. Som det känns så innehåller filmen en hel del symbolik som man kan försöka tyda och som kan ändra på hur man ser på det hela. Men just nu är det främst ytan jag fokuserat mig på.

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Vad kan man dra för slutsats?:

Trots alla potentiella tragiska följder och hur stor del i våra liv som utgörs av den sexuella biten, så är det i slutändan bara ett "knull". Att en sådan relativt liten del ska kunna styra så mycket är både fantastiskt och lite skrämmande.

Intressant slutsats och du är inne på samma saker som mig vad gäller "Kubricks syfte med filmen". Jag sitter fortfarande och filar på min recension som tog längre tid än jag trodde att få klar, men jag ska försöka få ut den idag eller imorgon. Jag är inne mycket på ämnet otrohet och sexuell avundsjuka i alla fall. Om vad som egentligen kan kallas "otroget" och såna svåra saker. :)

 

Många vill ju i alla fall läsa av Eyes Wide Shut som symbolik för vad som egentligen är Bill Harfords bearbetande i drömmarnas värld efter att ha fått veta att hans fru tänker på andra män än honom. Filmen är ju baserad på boken "Traumanovelle", vars titel på svenska översätts till "drömberättelse". Jag kan mer och mer se det som en dröm snarare än verklighet, även om jag vid första titten såg det som en vanlig, konkret handling i verkligheten.

 

Notes on Eyes Wide Shut, a Stanley Kubrick film

 

På denna sida finns en omfattande analys som är intressant ifall man vill få ut något ytterligare av EWS.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Så där, nu har jag skrivit ner mina åsikter om Eyes Wide Shut. Lite konstigt att filmen inte diskuteras mer då det borde vara mer diskussion och åsikter om filmen.

 

Skulle gärna gilla filmen mer, men frågan är om filmen ska "kännas", som Nit89ram skriver, eller om man ska tyda symboliken som filmen lär vara fylld med för att uppskatta den mer ? Personligen vill jag gilla en film för vad den är och om jag sedan kan bygga på det genom andra synsätt så är det bara en bonus. Nu gillar jag inte filmen tillräckligt för att en sådan bonus skulle få mig att älska filmen, men det vore intressant att se och förstå den ur en annan synvinkel. Om det nu finns en sådan som "makes sense" vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar både filmen i sig och hur den "känns". Du får gärna läsa igenom det jag har skrivit om filmen på föregående sida och sen kan vi ta en diskussion :) Förhoppningsvis så dyker det även upp fler i diskussionen när fler och fler har sett filmen och skrivit klart sina tankar.

 

Intressanta tankar annars kring filmen Czechflash. Jag tyckte faktiskt Marie Richardson fungerade i filmen. Hennes karaktär ska mer eller mindre vara ett nervrak och det ska "kännas" konstigt när Cruise karaktär är i närheten av henne. Detta tyckte jag Richardson klarade med bravur. Dessutom kan jag ju inte annat än att tycka synd om henne i hennes desperation, vilket gör att Cruise samtal senare i filmen känns ännu mer. Nä, som sagt så gillar jag "känslan" som filmen frambringar :)

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Har läst både din recension (intressant läsning) och dina tankar här och jag förstår dig samtidigt som jag helt enkelt inte känner lika mycket för filmen. Så här några dagar efter att jag sett den sitter den dock kvar i tankarna och det är just den där "känslan" som gör sig påmind. Och jag håller med om att partiet i "huset" lyckas man bygga upp en otrolig stämning och spänning som man sent glömmer. Det var väl egentligen detta parti jag mindes sen första gången jag såg den och det var ju inte så konstigt. Men just att man så överdrivet får se det sexuella tycker jag snarare drar ner än höjer i det här fallet. Det känns lite som att "less is more" hade varit att föredra för egen del.

 

Angående Marie Richardson så är det kanske hennes svengelska som stör mig när hon ska vara amerikanska. Hennes sätt att visa sitt tillstånd hanterar hon dock väl, det håller jag med om. Sen kan det vara bra att ha okända ansikten i dessa mindre roller.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med att vi svenskar jämför Richardsons prestation med hennes tidigare och senare, vilket gör att man lätt kan störa sig på hennes engelska. Men för en utomstående tror jag att hennes prestation fungerar utmärkt, framförallt för "känslan" hon frambringar.

 

Jag tolkade även att hennes karaktär och familj hade europeiska rötter, framförallt via hennes dialekt. Kubrick och hans känsla för detaljer måste ha märkt av hennes dialekt ifall det skulle vara att hon härstammade från USA.

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkade även att hennes karaktär och familj hade europeiska rötter, framförallt via hennes dialekt. Kubrick och hans känsla för detaljer måste ha märkt av hennes dialekt ifall det skulle vara att hon härstammade från USA.

Jag tolkar det också fritt som att hon inte kommer från USA från början, utan är en europeiska.

 

Angående att Harvey Keitel och Jennifer Jason Leigh skulle spelat de roller som Pollack och Richardson spelade så var det inte helt och hållet riktigt. Det vid tidpunkten äkta paret Keitel och Leigh var Kubricks förstahandsval för rollerna som Cruise och Kidman sedan med glädje tog, då Leigh och Keitel inte stod ut med att spela in en film i Kubricks tempo utan hade andra projekt att skriva upp sig på.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Angående att Harvey Keitel och Jennifer Jason Leigh skulle spelat de roller som Pollack och Richardson spelade så var det inte helt och hållet riktigt. Det vid tidpunkten äkta paret Keitel och Leigh var Kubricks förstahandsval för rollerna som Cruise och Kidman sedan med glädje tog, då Leigh och Keitel inte stod ut med att spela in en film i Kubricks tempo utan hade andra projekt att skriva upp sig på.

Var har du fått denna info från ? Vore intressant att veta vad som stämmer då det är ganska stor skillnad på "historierna".

Link to comment
Share on other sites

Angående att Harvey Keitel och Jennifer Jason Leigh skulle spelat de roller som Pollack och Richardson spelade så var det inte helt och hållet riktigt. Det vid tidpunkten äkta paret Keitel och Leigh var Kubricks förstahandsval för rollerna som Cruise och Kidman sedan med glädje tog, då Leigh och Keitel inte stod ut med att spela in en film i Kubricks tempo utan hade andra projekt att skriva upp sig på.

Var har du fått denna info från ? Vore intressant att veta vad som stämmer då det är ganska stor skillnad på "historierna".

Jag ser att Imdb:s trivia och övriga trådar säger detsamma som du nämner, så kanske har jag fått det om bakfoten. Men jag är ganska säker på att de nämner min vinkel i Kubrick-dokumentären A Life in Pictures och på Movie Geeks United:s hyllning till Kubrick och Eyes Wide Shut, på så sätt att Keitel och Leigh var Kubricks förstaval som huvudrollsparet. Sedan kanske Kubrick ville ha dem i vad som sedan blev Richardsons och Pollacks roller.

 

EDIT: Jag hittar dock inget som bekräftar att Keitel och Leigh var ett par i mitten av 90-talet, men av MGU lät det som att de hade något av ett förhållande under tiden som Kubrick var i casting-funderingarna för Eyes Wie Shut och att de var det mest kvalificerade äkta skådespelarparet - i kamp med Cruise och Kidman, om att få rollerna.

Link to comment
Share on other sites

Yojimbo: Är det här den hyllningen till Kubrick som du nämnde tidigare?

http://www.blubrry.com/pacino33/124637/stanley-kubrick-celebration-oct-212007/

 

För det lät som ett intressant program och jag har inte hört något från Movie Geeks United tidigare.

Japp, det är det programmet jag menade. :) Värt att lyssna på - speciellt eftersom störst fokus ligger på Eyes Wide Shut.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • Filmstar

Jag minns att när Eyes Wide Shut kom så var det en väldig hype kring filmen, mest beroende på att kungen Kubrick dog precis efter att han hade färdigställt filmen. Även det faktum att Nicole Kidman och Tom Cruise, det då äkta paret, spelade huvudrollerna var något som av någon anledning kittlade. Jag såg filmen på bio och gillade den. Nu har jag sett om den.

 

Ja, det var faktiskt en ren njutning att se Eyes Wide Shut igen. Varje scen är ett konstverk, framförallt är ljussättningen är sjukt snygg. Handlingen i sig är väl egentligen sisådär. Men det är mystiskt med suggestiv musik, och jag gillar det. Jag får lite samma känsla som när jag såg David Finchers The Game. Det pågår ett spel, ett spel som huvudpersonen Cruise (eller Michael Douglas i The Game) inte har kontroll över.

 

En annan sak jag gillar är att filmen utspelar sig i en sorts realtid där någon eller några upplever en förvirrad natt på stan, typ driver från ställe till ställe, nästan som en road-movie fast i samma stad. Jag minns t ex en sådan film med Jeff Goldblum och en annan med Griffin Dunne. Lite research visade att det handlade om Into the Night och After Hours som båda kom 1985.

 

Tom Cruise har ett lite lustigt sätt att hålla upp händerna framför sig, kanske sätta ihop handflatorna mot varandra. Han gör det när det är något han är förvirrad över, och så upprepar han det som någon har sagt. Just det här med att Cruise (och andra) upprepar vad någon säger förekommer väldigt ofta i Eyes Wide Shut. Jag vet inte om någon annan har tänkt på det?

 

Några andra lösryckta kommentarer: jag gillar Marie Richardssons plötsligt uppdykande insats i filmen; jag vet inte, kan man säga att det här är Kubricks skruvade version av Bergmans Scener ur ett äktenskap?

 

Början är strålande, så snygg, och dessutom skönt mystisk. Efter att Cruise har varit på "partyt" så tappar filmen en aning. Den är forfarande snygg och med en hel del sköna sekvenser men lite segare. Jag måste också säga att jag gillar slutrepliken.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...