Jump to content

Magnolia


Rekommenderade inlägg

Tyckte filmen var rätt bra fram tills dess det .....

 

SPOILER VARNING ! ! !

 

....började regna grodor ....? ? ?

Jag tyckte det var skitbra.

Vad handlade det där med groderna om då ? ? ? ?

Det handlade om det otroliga och osannolika. Precis som i kortfilmen i början du vet.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte filmen var rätt bra fram tills dess det .....

 

SPOILER VARNING ! ! !

 

....började regna grodor ....? ? ?

Jag tyckte det var skitbra.

Vad handlade det där med groderna om då ? ? ? ?

Det handlade om det otroliga och osannolika. Precis som i kortfilmen i början du vet.

Kommer inte ihåg kortfilmerna du pratar om , får väl se om filmen .

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Grodorna hjälper väl vissa också...gubben som ska skjuta sig klarar ju itne det eftersom grodan hamnar på pistolen...poliskillen hittar sin pistol....dottern och modern kramas och sånt...quiz kid får kanske ingen hjälp..han får ju grodan rätt i nyllet och trillar ner....men på nått sätt kanske grodorna bara hjälper alla...eller...så är det bara en ren slump...jag har hört nånstans att det kan regna grodor..kansek inte i den utsträckning det gör i magnolia men efter typ en storm i en träskmark eller nått liknande kan grodor lyftas upp och sen släppas ned en bra bit därifrån

Link to comment
Share on other sites

It truly came from a slightly gimmicky and exciting place. I'd read about rains of frogs in the works of Charles Fort (His "Book of the Damned" is the genesis for the rain of frogs), who was a turn of the century writer who wrote mainly about odd phenomena. So I just started writing it in to the script. It wasn't until after I got through with the writing that I began to discover what it might mean, which is this: you get to a point in your life, and shit is happening, and everything's out of your control, and suddenly, a rain of frogs just makes sense. You're staring at a doctor who is telling you something is wrong, and while we know what it is, we have no way of fixing it. And you just go: "So what you're telling me, basically, is that it's raining frogs from the sky." I'm not someone who's ever had a special fascination with UFO's or supernatural phenomena or anything but I guess I just found myself at a point in my life where I was going through some shitty stuff, and I was ready for some sort of weird religious experience, or as close as I could get to one. So then I began to decipher things about frogs and history things like this notion that as far back as the Romans, people have been able to judge the health of a society by the health of its frogs: the health of a frog, the vibe of a frog, the texture of the frog, its looks, how much wetness is on it, everything. The frogs are a barometer for who we are as a people. We're polluting ourselves, we're killing ourselves, and the frogs are telling us so, because they're all getting sick and deformed. And I didn't even know it was in the bible until Henry Gibson gave me a copy of it, bookmarked to the appropriate frog passage.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Och så en liten fråga till. Varför heter filmen just Magnolia? Varför inte Gullviva eller Blåsippa?

Den kan heta Magnolia för handlingen utspelar sig i Magnolia Blvd i LA, men det kanske du har fått reda på nu 3 år senare :)

 

Jag såg filmen ikväll och den var riktigt bra. Jag har varlit lite filmtrött senaste tiden så jag var rädd att den skulle vara lite för lång men när jag väl hade börjat se ville jag inte sluta. Jag gillar filmer där flera olika historier vävs ihop och Magnolia lämnade mig inte besviken. Riktigt härlig musik filmen igenom och jag gillar scenen när alla sjunger till Wise up.

 

Raining cats and dogs har jag hört talas om men frogs... ska man kommentera grodregnet så blev jag först lite arg. Varför förstöra en annars verklig film med ett ösregn av grodor men jag antar att det är one of those things that just happens och det var ju del av temat i filmen så jag får köpa det. Sen läste jag att det faktiskt har regnat grodor så det är kanske inte så overkligt bara rätt otroligt.

 

Väldigt härlig, stämningsfull och intelligent film som jag gärna ser om i framtiden. 4+/5

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar
Och så en liten fråga till. Varför heter filmen just Magnolia? Varför inte Gullviva eller Blåsippa?
Den kan heta Magnolia för handlingen utspelar sig i Magnolia Blvd i LA, men det kanske du har fått reda på nu 3 år senare :)

Ha ha, nej, det hade jag inte fått reda på. Tack för det. Blev nu tvungen att googla lite och hitta lite mer om detta heta ämne...

 

The title "Magnolia" not only refers to Magnolia Blvd in LA, where much of the movie takes place, but is also similar to the term Charles Fort (who is referenced many places in this movie) coined for a hypothetical region where things that fall from the sky come from - "Magonia".

 

I believe the title Magnolia refers to Magnolia Blvd., a major east-west street that runs through the middle of the San Fernando Valley. The empty street late at night that appears throughout the film, as well as in the 'frog' scene, is probably Magnolia. I think PT Anderson sees it as a way to tie all the stories together much like the street ties the varied parts of the Valley together.

 

För övrigt håller jag med om det du skriver om filmen. Stämningen är underbar och själv tycker jag det är en klockren femma.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det var nu ett bra tag sedan jag såg filmen men jag har för mig att det regnar grodor för att det är ett bibelskt citat som några innan mig har påpekat och den lilla rappar-ungen säger i sin låt något i stil med att när allt är som värst ska guds regn komma... typ. Och grodorna regnar just efter man fått reda på att pappan utnyttjade dottern, när dottern sprang hem från dejten, när H Macy ska göra inbrott m.m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Det är så kul att se när folk pratar om filmer som man själv har missat pga olika anledningar, man blir peppad för att se den, det kickar liksom till det där lilla extra som behövs för att man ska se en film som man aldrig orkat ta sig an. Trots att man planerat i flera år att man ska se den. Sen tror jag också att, om man är ung, som jag, ska vänta på en speciell tid i sitt liv då man känner att man är kapabel till att ta in alla budskap som filmerna har att ge... kanske är lite långsökt - och förvisso kan man se dem senare igen i livet, men det är bara vad jag tycker!

 

Hade jag sett Magnolia, som jag tittade på för första gången idag, när jag var 18 tex, hade jag knappast varit lika intresserad av den som nu. Nu ska jag gå in lite mer på filmen för det är ju den ni pratar om!

 

 

Jag bestämmer mig ofta för att inte ta reda på någonting om en film, när det råkar vara så att jag inte vet något om den. Speciellt när den är omtalad, på så sätt slipper man eventuella, jobbiga, och stämningsförstörande FÖRVÄNTNINGAR!! Hehe. Just detta gjorde jag med Magnolia, jag visste ingenting om den förutom vilka skådespelare som var med i den och att den var omtalad förän idag. Gå djupare ska man göra efter!

 

Ni pratar om att bli överväldigad efter vissa filmer, och jag instämmer. Det blir "för" mäktigt för att ventilera eventuella reflektioner just för att man blivit så påverkad, så fascinerad. Scenen då grodorna faller förändrar verkligen ens sinnesstämning helt och jag blev nästan lika överraskad som lättad.. det var liksom bara den slutspurt som behövdes för att fullända filmens ganska enkla men samtidigt komplexa budskap.

 

Efter att jag nu har sett den har jag läst en hel del recensioner och kommit över ganska många intressanta synpunkter som jag själv inte har tänkte på. Tex. sade någon att varför programmet i filmen heter "vad vet barn?" är en anledning till att kärlek, mod, ärlighet, empati och sympati ständigt upprepas genom filmen.

Att barn har just den underbara förmågan.. de vet OMEDVETET hur man bryter det eviga och mekaniska mönstret i vardagen - och inte vi!

 

Detta fick mig verkligen att fundera.

 

Skönt att ventilera sig lite.. är ganska ny på sidan men hoppas på långa framtida diskussioner är på filmsnack med alla filmälskare!

 

O/O

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...