Jump to content

Verklighetsbaserade filmer m.m


Lushen

Rekommenderade inlägg

Hej gott folk!

 

Jag är en riktigt trogen fan av verklighetsbaserade filmer. Gärna verklighetsbaserade filmer som handlar om någon form av naturkatastrof eller uppmärksammad händelse som man redan hört om.

 

Exempelvis,

 

9/11 - United 93, Flight 93.

 

Nu va det kanske det dåligt exempel men ni förstår min poäng. Jag tänkte höra om det finns någon här som kan komma med lite bra filmtips i denna kategori.

 

Har ni sett något bra? Sett något dåligt?

 

Komigen nu =)

 

//Lushen

Link to comment
Share on other sites

Min kära mor är precis sådan. Är filmen verklighetsbaserad så är det en bra film, haha.

 

Senaste filmen hon tyckte om, och som är baserad på en verklig händelse, var Changeling. Har du inte sett den så tycker jag definitivt att du ska se dig om efter den.

 

Schindler's List är även den baserad på en icke-fiktiv person.

 

Fan, jag är så dåligt på sånt här, synd att jag trampade in här, haha, men World Trade Center är ett hett tips, om du inte har sett den. Jag tyckte väl så där om den, nu var det i och för sig ett tag sedan jag såg den, men kolla upp den annars.

Link to comment
Share on other sites

Några bra, svenska filmer är När Mörkret Faller , Elvira Madigan och Il Capitano. Måste dessutom nämna miniserien Lasermannen som är bland det bästa som gjorts inom verklighetsbaserat. Gruppen för Särskilda Insatser är verklighetsbaserad och har fått mig att vilja läsa boken "Infiltratören", som handlar om en person (av flera) som svenska polisen har använt som infiltratör för flera av de stora kriminella ligorna i Sverige. Personen i fråga fick byta liv och kan aldrig leva som en vanlig människa igen...

 

Utomlands finns Frost/Nixon , som är kanon och The Queen av samme manusförfattare är inte så pjåkig den heller. Capote är en annan. Falskmyntarna kan kollas upp. Good Night, and Good Luck om den politiska tv-karusellen i USA på 60-talet är nog sevärd. Två bra DiCaprio-filmer är The Aviator och Catch Me If You Can. Milk och The Elephant Man ska du också se.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hallojsan

 

Detta är en av mina favvisgenrer med.

Jag har sett så många filmer på sistone så jag har lite svårt att hålla isär vilka som var verklighet och vilka var ren fiktion :)

Några jag VET är baserad på verklig händelse är i alla fall

 

Aurore

An American crime

Drifter: Henry Lee Lucas

A Cry For Help: The Tracey Thurman Story

Dahmer

Zodiac

Gacy

Ted Bundy

 

ja det finns ju massor av seriemördar filmer, några har jag nämt men det finns ändå fler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 8 months later...
  • 6 months later...

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Skapa nytt...