Jump to content

Omgång 15 - The Social Network


Czechflash

Rekommenderade inlägg

  • Svar 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Filmstar

Först och främst; Postern till filmen är grym! Och trailern är också grym (stämningsfyllt låtval). Längtar verkligen efter att se filmen.

Hmm, jag har aldrig använt Facebook själv (bara sett andra vara inloggade), så jag delar inte med dig dina åsikter om att postern skulle vara grym. Antar att FB användare uppfattar den annorlunda dock (tycker den är ganska tråkig). Men prat om posters kan vi kanske ta i en annan tråd för där har jag ett intresse.

 

Trailern såg jag i somras tror jag och kände inget speciellt. Men det har säkert kommit fler trailers så det är mycket möjligt att andra är bättre. Eftersom trailern inte sa mig mycket när jag såg den har jag inga som helst förväntningar på den, men tror ändå att Fincher kan dra fram en kanin ur sin hatt...

Link to comment
Share on other sites

Först och främst; Postern till filmen är grym! Och trailern är också grym (stämningsfyllt låtval). Längtar verkligen efter att se filmen.

Hmm, jag har aldrig använt Facebook själv (bara sett andra vara inloggade), så jag delar inte med dig dina åsikter om att postern skulle vara grym. Antar att FB användare uppfattar den annorlunda dock (tycker den är ganska tråkig). Men prat om posters kan vi kanske ta i en annan tråd för där har jag ett intresse.

Japp, det borde vi. Men kort vill jag ändå säga att jag vid första anblicken också ser den mest som tråkig; ett porträtt, gigantisk text plumpt över hela bilden och en liten remsa som anspelar på facebook. Men vid en andra anblick känns den så talande och direkt. Det ser ut som omslaget till en avslöjande, politisk samhällsroman/faktion, vilket filmen ju också till stor del är - en genre som jag verkligen förälskat mig i de senaste åren (Ghost Writer, State of Play m.fl). Den påminner bland annat om postern för Michael Clayton, som även den hade en plump, laddad text skriven "i pannan" på huvudkaraktären. Fult men snyggt!

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Då har jag sett The Social Network och även om den inte helt föll mig i smaken fanns det en del att fundera på. Det jag främst tänker på är Mark Zuckerberg (Eisenberg) och om det han gjorde, hur han betedde sig var medvetet eller att det var något han inte kunde rå för. Blev han så påverkad av Sean Parker (Timberlake) att han förrådde sin bästa och enda vän, visste han inte om vad som pågick eller hade han helt enkelt tankarna på annat håll ?

 

Personligen känns det som en kombination av de tre då det kändes som han blev väldigt påverkad av Sean Parker som han nästan såg som en gud. Men han måste varit medveten om att de frös ut vännen och det var riktigt svinigt gjort. Samtidigt kändes det genom hela filmen att man visade honom som likgiltig inför många av dessa saker då han helt enkelt inte tänkte sig för. Han var väldigt intelligent, men inte helt slipad vad gäller det sociala. Det märktes bl.a. med flickvännen Erica (Mara) och även runt i princip alla. Den enda som accepterade honom som han var var ju vännen Eduardo (Garfield).

 

Sen måste jag pusha för musiken igen. Någon annan som gillade den extra mycket och tyckte den höjde filmen på egen hand ? Tycker den (än så länge) är den bästa från årets filmer tillsammans med musiken i Inception. Skulle inte klaga om båda blev Oscarsnominerade för detta.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag också sett den, recension.

 

Spontant gillade jag den. Själv grundhistorien tycker jag egentligen inte är speciellt intressant - men på något sätt lyckas Sorkin/Fincher få det ointressanta att framstå som guld. Vilket är både beundransvärt och imponerande.

 

Ja musiken - jisses! Trent Reznor satte ribban redan i den långa inledningsscenen, jäkligt mörk musik som verkligen utmärkte sig även under filmens lite ljusare stunder Gillade det skarpt!

 

Ja från början tyckte jag karaktären Mark Zuckerberg var lite småcharmig, för att sen ogilla honom allt mer som filmen gick. Extra roligt var ju att jag från början hatade de där snobbtvillingarna för att mot slutet applådera och hurra till när de äntligen bestämda sig för att stämma skiten ur honom. Dvs gjorde en helomvändning.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag också skrivit en liten recension på filmen.

 

Håller med dig plox om att det är paketeringen av historien som fungerar och som gör filmen sevärd.

 

Musiken i filmen är verkligen fantastiskt. Fick lite Wendy Carlos-känsla över deras (Trent Reznor och Atticus Ross) version av

. Och som den sedan
. Magiskt! :)
Link to comment
Share on other sites

Kul förövrigt med en nutida amerikansk storfilm som hellre fokuserar på dialog än explosioner.

Håller med dig där Nit89ram, undrar bara om filmen når sin rätta målgrupp? Vid mitt biobesök igår var nog medelåldern 13-15 år. Och har svårt att tro att de är särskilt mottagliga för avskalad dialogfilm.

 

Jag hoppade över skådespelarinsatserna helt. Men tycket de flesta skötte sig bra, störde mig dock en smula på Eisenbergs ständiga sugande på underläppen. Prettyboyn Justin Timberlake var det heller inget större fel på, även om jag undermedvetet ogillar honom lite.

Link to comment
Share on other sites

  • Filmstar

Jag hoppade över skådespelarinsatserna helt. Men tycket de flesta skötte sig bra, störde mig dock en smula på Eisenbergs ständiga sugande på underläppen. Prettyboyn Justin Timberlake var det heller inget större fel på, även om jag undermedvetet ogillar honom lite.

Tycker också de flesta skötte sig bra. Men jag tycker Timberlake inte riktigt når upp i samma klass som många andra. Hans ljusa stämma passar nog bättre i musikbranschen, å andra sidan passade det kanske för Sean Parker.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppade över skådespelarinsatserna helt. Men tycket de flesta skötte sig bra, störde mig dock en smula på Eisenbergs ständiga sugande på underläppen. Prettyboyn Justin Timberlake var det heller inget större fel på, även om jag undermedvetet ogillar honom lite.

Tycker också de flesta skötte sig bra. Men jag tycker Timberlake inte riktigt når upp i samma klass som många andra. Hans ljusa stämma passar nog bättre i musikbranschen, å andra sidan passade det kanske för Sean Parker.

Jag tyckte han med bravur klarade av spela charmig, karismatiskt, lite slarvig och nonchalant (Den ultimata entreprenörn?). Någon som man inte riktigt vet var man har och vad jag har förstått är Sean Parker sådär i verkligheten. Justin Timberlake är förövrigt den enda skådespelaren från filmen som fick träffa sin riktigt motpart under inspelningen. Förhoppningsvis har det skapat det mest nyanserade personporträttet.

 

Kul förövrigt med en nutida amerikansk storfilm som hellre fokuserar på dialog än explosioner.

Håller med dig där Nit89ram, undrar bara om filmen når sin rätta målgrupp? Vid mitt biobesök igår var nog medelåldern 13-15 år. Och har svårt att tro att de är särskilt mottagliga för avskalad dialogfilm.

 

Jag hoppade över skådespelarinsatserna helt. Men tycket de flesta skötte sig bra, störde mig dock en smula på Eisenbergs ständiga sugande på underläppen. Prettyboyn Justin Timberlake var det heller inget större fel på, även om jag undermedvetet ogillar honom lite.

Är lite tveksam om den når sin riktigt målgrupp. Om jag får generalisera grovt går den yngre publiken till filmen enbart för att det är Facebook och blir förmodligen besviken på allt prat. Den äldre publiken går inte och ser filmen för att den handlar om Facebook. Så den målgruppen som lär bli nöjdast med filmen är 25- till 35-åringar som både har Facebook själv och som kan uppskatta en film med lägre tempo. Nu generaliserar jag väldigt grovt då jag själv inte ens kommer med bland filmens "tänkta" målgrupp :)

 

Jag hade svårt att ta med skådespelarna i filmen också, då jag har förstått att det är många som inte lik sin riktiga motpart. Anledningen till varför jag tog med Justin var just för att jag såg inget positivt med att ha med honom i filmen innan jag såg den, men efteråt märkte jag inget fel med Justins prestation. Det lär dock ta ett tag innan han har tvättat bort sin "radiolåtsstämpel" hos mig, som jag nämnde i min recension, men The Social Network var ett steg i rätt riktning.

Link to comment
Share on other sites

Apropå musiken så länkade IMDB nyligen till en intressant artikel (som jag inte har kvar) om huruvida elektronisk musik kommer att få sitt genombrott som filmmusik i år. Trent Reznor och Atticus Ross hyllades men även Hans Zimmer delvis elektroniska soundtrack till Inception, dessutom är förväntningarna stora på Daft Punks musik till Tron Legacy. Akademien har varit tröga i att reflektera det faktum att 00-talet = elektronisk musik, vilket är noterbart då både indie (Once) och rap (Hustle & Flow) har belönats.

 

Jag tvekar ifall The Social Network kommer att få det erkännandet som den förtjänar men ifall den gör det så är det delvis för att Finchers film är, utan tvekan, den första filmen som på ett lyckat sätt fångar nutiden och hela Internet-eran. Ett frågetecken är också hur dem ser på att Reznor, efter Finchers önskan, återanvänt musik från plattan Ghosts I-IV (rekommenderas om du gillade filmens musik).

 

Iallafall så måste jag se den här filmen jävligt snart.

Link to comment
Share on other sites

Ja den där pulserande elektro-musiken gjorde verkligen avtryck, i både Inception och här med The Social Network. Kändes ganska udda att ha den typen av musik i en snackefilm som den här, brukar ju mest bestå av glada poplåtar alt lite bombastisk stråkmusik.

 

Ska kolla in den där plattan också Disintegrator, tackar för tipset. Och Tron Legacy ser man ju fram emot nästan enbart pga av musiken.

 

Någon som har koll på hur de riktiga personerna bakom karaktärerna reagerat på filmen? Måste ju kännas lagom smickrande för många av dem.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på hur de riktiga personerna bakom karaktärerna reagerat på filmen? Måste ju kännas lagom smickrande för många av dem.

Utan någon större förvåning sågar Zuckerberg själv filmen. Men han grävde lite sin egen grav eftersom han inte vill träffa Sorkin själv och diskutera manuset, även när Sorkin själv efterfrågade detta.

 

Sen hittade jag en intressant artikel kring den riktiga historien bakom Facebook.

http://www.businessinsider.com/facebook-movie-zuckerberg-ims

 

Hoppas det ger en klarare bild av vad som stämmer och inte stämmer i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...