Jump to content

Star Wars


TonyMarklund

Bästa Star Wars filmen?  

42 members have voted

  1. 1. Bästa Star Wars filmen?

    • Episode 1 Phantom Menace
      2
    • Episode 2 Attack of The Clones
      1
    • Episode 4 A New Hope
      11
    • Episode 5 The Empire Strikes Back
      17
    • Episode 6 Return of The Jedi
      11


Rekommenderade inlägg

Visst, det är omöjligt att veta hur Lucas tänkte men principiellt håller jag med Achtung. Chewbacca ska tydligen figurera i ep 3, lyckas dom slakta hans karaktär så är det en bedrift. Han går ju inte att förändra så mkt kan man tycka. Men man kanske kan få se Chewie som ung, när han träffar Han Solo på ett rymd-kollo och dom hittar på hyss och lägger små laserhäftstift på lärarens stol.

 

Det där med igenkänningsfaktorer är intressant. Dåliga igenkänningsfaktorer finns det gott om i ep 1 & 2 och de stör jag mig också mkt på. De enda som verkligen fungerar på mig är "A long time ago in a galaxy..." den rullande introtexten samt soundtracket. Då är ståpälsen inte långt borta, men när Anakin är på picknick med Amidala och levererar klyschiga repliker är det å andra sidan inte fel att ha spypåsen till hands.

 

OT: På tal om spypåsar, jag läste en artikel en gång om en gubbe som samlade på spypåsar från olika flygbolag. Hans favorit kom från ett Australiensiskt bolag och på den var det en bild av en känguru som spydde i sin egen pung. (Kunde inte låta bli att berätta det, ursäkta)

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 38
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Just igenkänningsfaktorn är en viktig ingrediens för att Star Wars-filmerna skall knytas ihop tycker jag. Att dra in för många nya karaktärer i allas vår favoritsaga skulle bara göra folk irriterade tror jag. För det första pga. att de hade velat ha bakgrundshistorier till de äldre Star wars-karaktärerna. För det andra pga. att de nya karaktärerna förmodligen inte skulle ligga lika varmt om hjärtat eftersom ep:3 är så långt de kommer i historien.

 

Märk nu mina ord att jag inte alls har något emot de nya karaktärerna, samt att nya karaktärer är ett måste för att utveckla historien... men, de äldre karaktärerna (R2D2 och C3PO) behöver få en utvecklad bakgrund.

Sen att de valde Boba Fett i ep:2 var i min mening ett bra drag. Igenkänningsfaktorn är där och en ny intressant bakgrundshistoria berättas vilket utvecklar karaktären.

 

Sen håller jag faktiskt med TonyMarklund att det är många som klagar onödigt mycket på de nya episoderna. Jag tycker det är sällan man hör personer, som gillar de äldre episoderna, kliva fram och medge att de nya episoderna också håller hög klass och gör Star Wars-universumet rättvisa. Jag tar i alla fall det klivet här och nu.

 

Som ett tillägg...

Har alltid undrat varför folk klagar på Jar Jar i episod 1... Jag tycker hans sätt påminner väldigt om C3PO. Eftersom ingen "någonsin" klagar på C3PO, varför får då Jar Jar ta så mycket skit?

Link to comment
Share on other sites

Shangria

 

Där har jag nog raka motsatsen till din uppfattning. Jag tycker det bara känns löjligt med att alla karaktärerna skulle dyka upp här och där i de nya filmerna. Om en film lever på igenkänningsfaktorer så har den ju tydligen inga egna kvaliteter. Då surfar den bara på sina föregångares framgång(vilket helt klart är fallet för SW).

 

En ambitiös prequelltriologi hade koncentrerat sig på enbart de viktiga karaktärerna(Anakin,Obi-wan,Palpatine,yoda). Resten av rollerna borde då fås av nya karaktärer. Det här med att Darth Vader ursprungligen skapade C3P0 förstärker ju bara bilden av att den här filmen främst är avsed för barn som inte kan se det ologiska i det.

 

Angående Jar-Jar vs C3P0 så tycker jag iaf att C3P0 fyller en viktig funktion medans Jar-Jar mest är där för att sälja leksaker. Men visst finns det likheter.

Link to comment
Share on other sites

Som ett tillägg...

Har alltid undrat varför folk klagar på Jar Jar i episod 1... Jag tycker hans sätt påminner väldigt om C3PO. Eftersom ingen "någonsin" klagar på C3PO, varför får då Jar Jar ta så mycket skit?

Jar-Jar Binks är en löjlig slemråtta som borde slaktas i Ep. 3. Han finns bara till föra att lura småbarn att köpa leksaker i plast. <_<:down: Vilket inte var fallet med C3PO, där man först ett år efteråt kom på att man kunde tjäna pengar på att sälja leksaker från filmen.

Men en sak som jag verkligen inte förstår är hur de ska få ihop det där med C3PO och R2-D2, de träffar ju varandra för "första gången" både i ettan och i fyran..... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men en sak som jag verkligen inte förstår är hur de ska få ihop det där med C3PO och R2-D2, de träffar ju varandra för "första gången" både i ettan och i fyran..... :blink:

Nej, om jag inte kommer ihåg fel så har de varit tillsammans rätt länge redan i 4:an. När Luke köper dem så säger väll C3P0 nåt i stil med det. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Achtung: Det är gott med personer som står för sin åsikt och argumenterar för den. :) Dock så får vi nog enas om att vi tycker olika. Jag tycker som sagt att igenkänningsfaktorn och de påbyggande historierna av sidokaraktärer som C3PO och R2D2 är positivt.

 

En sak håller jag dock med om... Att Vader bygger C3PO var kanske inte det bästa sättet att väva in honom i historien, men in i de nya filmerna skulle han.

 

Men grejen är att de inte känner igen Lukes styvfar fast de jobbade för honom tidigare. Jag tror det var så i alla fall. Det är nåt med dem som inte går ihop.

 

Off The Ground: Nu vet vi ju inte hur historien kommer att vävas samman i episod 3, men att Anakin och Vader är samma person behöver ju inte vara något som de två robotarna känner till i 4:an t.o.m. 6:an.

Link to comment
Share on other sites

Men grejen är att de inte känner igen Lukes styvfar fast de jobbade för honom tidigare. Jag tror det var så i alla fall. Det är nåt med dem som inte går ihop.

 

Off The Ground: Nu vet vi ju inte hur historien kommer att vävas samman i episod 3, men att Anakin och Vader är samma person behöver ju inte vara något som de två robotarna känner till i 4:an t.o.m. 6:an.

Nu var det ju dock styvfadern jag talade om... :)

Link to comment
Share on other sites

...grejen är att de inte känner igen Lukes styvfar fast de jobbade för honom tidigare...

 

Oj! Bara att sätta på dumstruten och ställa mig i hörnet... Ibland läser man för snabbt för sitt eget bästa. ;)

 

Fast min tolkning d.v.s. att robotarna inte känner igen Lukes far är ju ändå ett problem som skulle kunna lösas som jag nämnde ovan, förutsatt att de inte gör en lucka i 3:e episoden.

Link to comment
Share on other sites

Achtung och Shangria:

 

Nu vet jag inte riktigt vilket ben jag ska stå på längre. Men min åsikt kan nog sammanfattas med detta:

 

Det bästa med de nya filmerna är när de ger mig samma känslor som den gamla trilogin, dvs när igenkänningsfaktorerna utnyttjas på ett bra sätt. (Introtexten, miljöerna, musiken tex)

 

Det sämsta med de nya filmerna är när mina känslor för den gamla trilogin förstörs genom att igenkänningsfaktorerna utnyttjas på ett dåligt sätt. (anakin, droiderna, yoda tex)

 

Hittills har Lucas tyvärr visat upp en dålig känsla för igenkänningsfaktorerna, det är sällan han träffar rätt. Och när han väl träffar rätt så gäller det saker där det hade varit ganska svårt att misslyckas.

 

Men man kanske inte ska säga för mycket förrän man sett trean. Lyckas Lucas med den filmen blir jag oändligt imponerad.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det äntligen officiellt:

 

Från comingsoon.net

 

All of the unforgettable heroism, villainy and epic adventure of George Lucas's Star Wars trilogy comes to the ultimate home-entertainment format for the very first time around the world this September from Lucasfilm Ltd. and Twentieth Century Fox Home Entertainment, ending the wait for the most-anticipated DVD release ever. The four-disc collection will be released on Sept. 21 in the U.S. and Canada, with international release dates following closely.

 

"We know how long fans have waited for this release and how much they have been looking forward to it, so everyone has been working overtime to make sure that the 'Star Wars Trilogy' on DVD is an awesome experience," said Jim Ward, Vice President of Marketing and Distribution for Lucasfilm Ltd. and the DVD collection's Executive Producer.

 

The Star Wars Trilogy tops the list of "cinephiles' most-requested titles never released on the format," according to a May 2003 E! Online report. Further, the three Star Wars Trilogy films -- Star Wars: Episode IV - A New Hope, The Empire Strikes Back and Return of the Jedi -- also hold the top three spots on Amazon.com's "most-requested DVDs" list.

 

Star Wars: Episode IV - A New Hope, Episode V: The Empire Strikes Back and Episode VI: Return of the Jedi will be available in a four-disc set that includes a bonus disc filled with all-new special features -- including the most comprehensive feature-length documentary ever produced about the Star Wars saga and never-before-seen footage from the making of all three films. Each of the three films in the Star Wars Trilogy has been digitally restored and re-mastered by THX for superior sound and picture quality.

 

"First and foremost, the DVDs will deliver the very best possible sound and picture and take advantage of everything the medium can offer. On top of that, we are creating added-value material that gets inside the creation of the Star Wars films in a fresh and fun way," Ward said. "We want watching this DVD collection to be as memorable as seeing the movies for the first time."

 

The films of the Star Wars Trilogy will be available exclusively as a collection and will feature Dolby Digital 5.1 Surround EX. All three films are closed-captioned and subtitled in English, French and Spanish in the U.S. Internationally, sound and subtitling specifications will vary by territory.

Link to comment
Share on other sites

JAAAAAAAAAAAAAA! Äntligen! :D Självklart köp! Jag har alla filmerna på VHS, men det ska ju vara DVD! :up:

Sen kan jag säga att i diskussionen Shangria vs Achtung så står jag på den förstnämdes sida. Kul med kopplingar till de första filmerna, tycker jag, även om jag kan hålla med om att inte precis alla är helt lyckade. :)

Link to comment
Share on other sites

Episode 4 A New Hope, är den bästa enligt mig. Det var den första "Rymd" film jag såg.

Jag har haft filmerna hemma sen jag var 7-8 år. Och jag blev väldigt imponerad första gången jag såg 4:an.

 

Det jag fastnade på då, var att det fanns 2 solar. Olika monster som verkligen såg verkliga ut!

 

Handlingen är som vanligt tycker jag, de goda mot de onda. Och de goda vinner såklart.

 

En ren klassiker!

 

Nu när snart 3:an kommer, så undrar man.. kommer det komma en 7:a?

Det var prat om det förut, men det har typ tystas ner.

 

Vet ni nått?

 

ArA

Link to comment
Share on other sites

Delta i diskussionen

Du kan svara nu och bli medlem senare. Om du är medlem, logga in för att svara med ditt användarnamn.
Notera: Din post kommer granskas av en moderator innan den blir synlig för andra.

Guest
Svara...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Skapa nytt...